Gå til innhold

Flytte til Oslo, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei nå er det slik at jeg kal flytte til Oslo om 10 (!) dager for å studere og gleder meg masse :) Selvfølgelig har jeg vært i Oslo før på kortere turer, men da på typiske turistområder som Karl Johan, Oslo City og bygdøy museene. Nå skal jeg flytte til bydel (?) Nydalen, men håper på å farte litt rundt om kring for å være sosial og bli kjent med byen.

Har dere noen tips til hva man må vite/kunne når man flytter til Oslo (gjerne student relatert) ? Noe allmennkunnskap som alle i Oslo vet? :) 

Anonymkode: 8639a...261

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få deg sykkel, eller bysykkel kort og sykle rundt for å oppdage steder. Hvis du bor i nydalen er det veldig kjekt å sykle nedover mot sentrum, mye fint på veien der.

Vær med på fadderuke, vær sosial, alle er nye, og mange er nye i Oslo, så finn deg masse mennesker å bli kjent med. Lykke til! Oslo er en fin by :) 

Anonymkode: 22151...7eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få deg sykkel, eller bysykkel kort og sykle rundt for å oppdage steder. Hvis du bor i nydalen er det veldig kjekt å sykle nedover mot sentrum, mye fint på veien der.

Vær med på fadderuke, vær sosial, alle er nye, og mange er nye i Oslo, så finn deg masse mennesker å bli kjent med. Lykke til! Oslo er en fin by :) 

Anonymkode: 22151...7eb

Tar med gammel sykkel hjemmefra så den biten er i boks :) Tusen takk for tips!

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått deg hybel via SIO eller skal du leie privat?

Anonymkode: 7756e...b4d

Skrevet

Gjør deg kjent med kollektivsystemet. Og skaff deg 30-dagerskort på det. Som student betaler du 425 kr for det.

Ta på deg gode sko og gå mye. Du vil fort oppdage at sentrum av Oslo er mye mindre enn man først tror.

Delta på arrangementene i Fadderuken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått deg hybel via SIO eller skal du leie privat?

Har fått hybel hos et tilbud som tilsvarer SIO :)

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rosalie skrev:

Gjør deg kjent med kollektivsystemet. Og skaff deg 30-dagerskort på det. Som student betaler du 425 kr for det.

Ta på deg gode sko og gå mye. Du vil fort oppdage at sentrum av Oslo er mye mindre enn man først tror.

Delta på arrangementene i Fadderuken.

Takk for gode tips!

Gjøre meg kjent med kollektivsystemet skal jeg i alle fall forsøke på veiblind som jeg er. 30-dagerskort fungerer altså på både bane, trikk, båt og buss? Og når man skal ned til banen så må men scanne mobilen med en "leser" for å komme inn? Eller trenger man ikke å gjøre noen ting dersom man har kortet på mobilen, og bare viser dersom det er kontroll?

Ts 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips!

Gjøre meg kjent med kollektivsystemet skal jeg i alle fall forsøke på veiblind som jeg er. 30-dagerskort fungerer altså på både bane, trikk, båt og buss? Og når man skal ned til banen så må men scanne mobilen med en "leser" for å komme inn? Eller trenger man ikke å gjøre noen ting dersom man har kortet på mobilen, og bare viser dersom det er kontroll?

Ts 

Husk å aktivere ny billett når gammel har gått ut, ellers trenger du kun å vise den ved kontroll.

30-dagerskort fungerer på alt av kollektivtransport i Oslo, inkl NSB. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å gjøre noenting om du har billetten i Ruter-appen, ingen scanning. Bare vise dersom det er kontroll :) Den gjelder på bane, trikk, buss og båt, bare sørg for at du har kjøpt for alle sonene du evt. skal krysse (f.eks båt er flere soner som regel).

Dersom du skal gå på BI anbefaler jeg å melde seg inn i et studentutvalg, og som flere andre sier, delta på Fadderuke! Enten det er linjeforeningen til studiet ditt, et idrettsutvalg eller annet så er det en kjempegod måte å havne i et miljø og bli bedre kjent med mennesker på. 

Anonymkode: cef13...a85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått hybel hos et tilbud som tilsvarer SIO :)

Ts 

Flott :)

Da har du en godkjent hybel (antageligvis).

Velkommen til Oslo. Det er en trivelig by med stort mangfold (til Norge å være). 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å gjøre noenting om du har billetten i Ruter-appen, ingen scanning. Bare vise dersom det er kontroll :) Den gjelder på bane, trikk, buss og båt, bare sørg for at du har kjøpt for alle sonene du evt. skal krysse (f.eks båt er flere soner som regel).

Dersom du skal gå på BI anbefaler jeg å melde seg inn i et studentutvalg, og som flere andre sier, delta på Fadderuke! Enten det er linjeforeningen til studiet ditt, et idrettsutvalg eller annet så er det en kjempegod måte å havne i et miljø og bli bedre kjent med mennesker på. 

Anonymkode: cef13...a85

Takk for tips :) Har allerede pekt med ut litt diverse jeg tenker å prøve på 

Dersom man skal lengre med tog, går det an å bygge på 30-dagers kortet? Slik at man ikke i tillegg betaler for det man allerede har betalt for av soner :P 

Ts 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Har allerede pekt med ut litt diverse jeg tenker å prøve på 

Dersom man skal lengre med tog, går det an å bygge på 30-dagers kortet? Slik at man ikke i tillegg betaler for det man allerede har betalt for av soner :P 

Ts 

Jepp, i ruterappen kan du kjøpe tilleggsbillett, og da betaler du bare mellomlegget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det fins sånne ny i byen/nyinnflyttet-greier som har masse info :)

Anonymkode: 95d28...dec

Skrevet
52 minutter siden, Rosalie skrev:

Husk å aktivere ny billett når gammel har gått ut, ellers trenger du kun å vise den ved kontroll.

30-dagerskort fungerer på alt av kollektivtransport i Oslo, inkl NSB. 

Kortet (og forsåvidt enkeltbilletter med og uten overgang) gjelder også på båtene ut til øyene og Bygdøy. Det bør du benytte deg av før vinteren kommer. Husk også at Oslo er en av få storbyer som er omkranset av skog; du kommer nær skogen med offkom, men kan også sykle inn til (og i) Nordmarka fra Nydalen.

Tips: det går an å leie foreningshytter i marka, for en utflukt/fest med ikke altfor mange deltakere.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips!

Ts 

Du scanner ingenting. Fra Nydalen er det kjappest med t-bane til UIO/sentrum. Skal du til Grunerløkka hadde jeg bare spasert langs Akerselva, eller tatt trikken fra Storo/Grefsenveien.

Kjempefine badevann og skog som du kan gå langs oppover Akerselva(alltid folk å spørre om veien, tar ikke lang tid). 

Jeg hadde heller tatt en sykkeltur til Torshovdalen/Maridalsvannet enn å glo i sentrum. 

Tbanen til Grønland/Tøyen er jo og fint- og dra til Botanisk Hage. Så kan du spasere derfra til Grunerløkka og ta trikken tilbake til Grefsenveien/Storo. Eller bare få hjem oppover Akerselva. Superfin tur, tar deg kanskje 40 min å gå hjemmefra og til sentrum. 50 min om du vil langs elva til Grønland. Med sykkel er det bare nedoverbakke, og den går gratis i t-bane/trikk utenom rushtid. Men anbefaler ikke sykkel på trikk. 

Anonymkode: 45a10...696

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ett t bane stopp fra Nydalen har du et kjempe stort kjøpesenter med bra butikker i. Bedre enn butikkene på Oslo City og Karl Johan osv. Det heter Storo Senter og jeg tipper du vil slå ihjel en god del tid der og også bare henge, de har en mc donalds som mange av studentene henger på har jeg sett.

Bortsett fra Storo senteret er det egentlig ingenting i området der som er verdt å sjekke ut. Er vel en og annen cafe.
Ellers er det et typisk tørt sted i Oslo.

Men de har en konsertscene der også, og siden du skal flytte dit så kanskje du gidder å gå på konsertene som er der! Men for alle oss som IKKE bor i nydalen er det for teit å dra på konsert langt vekke fra sentrum og ingen kollektiv traffikk etter kl 24 så taxi penger på 600 kr eller mer på påbeløpes for å komme seg til sentrum eller hjem... 

Anbefaler Oslo Bowling, og følg med på mailinglista til rockefeller.no så får du info om alle de beste konsertene i sentrum som bookes der. Og du MÅ bare ta båten fra Aker Brygge og hoppe mellom Oslofjord øyene, gir en helt annen opplevelse og inntrykk av oslo enn å bare gå rundt i gatene.

Anonymkode: 7fc4e...2e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overfallsalarm/spray er kjekt.

Anonymkode: eecbf...f55

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overfallsalarm/spray er kjekt.

Anonymkode: eecbf...f55

Ikke egentlig, men ta gjerne et selvforsvarskurs. Det kan du ha bruk for både her og der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så er det ikke lenger mulig å bruke ruterkortet på fergene til Bygdøy da tjenesten har blitt privatisert (link til priser og informasjon: https://www.visitoslo.com/no/produkt/?TLp=181623)  Det går fortsatt buss, men turen er nok ikke like idyllisk, selv om det er veldig hyggelig å kjøre forbi hestene, kuene og geitene som holder til på Bygdøy kongsgård i vår- og sommermånedene. 

Oslo er en utrolig fin by som har blitt ganske kul og trendy de siste årene med langt flere tilbud når det kommer til spisesteder, barer, kultur og shoppingmuligheter enn det var da jeg begynte å studere for nærmere ti år siden. Jeg håper og tror at du kommer til å kose deg☺️

Med tanke på at du er blivende student vil jeg anbefale seminarene og foredragene som finner sted på Litteraturhuset og Nobels fredssenter. De har ofte et interessant og variert program, og det er som regel gratis. Det samme gjelder for så vidt for UiO også, som tidvis arrangerer faglige seminarer i arbeidstid på Blindern, der store deler av Universitetet i Oslo ligger.

Det arrangeres også mange flotte festivaler innenfor en rekke områder (her kan blant annet Melafestivalen nevnes som finner sted i august) som er hyggelige å delta på sammen med sine nye studievenner☺️

Nydalen er kanskje ikke det mest spennende stedet i byen, men det er relativt sentralt da du har rask tilgang til både by og natur takket være et godt kollektivtilbud i området. Det ligger også i nærheten av Akerselva,  som innbyr til hyggelige turer uansett årstid. Her kan forresten "elvelangs" anbefales. Det arrangeres hvert år i september. Da slås den elektriske belysningen av og det settes ut flere tusen fakler som lyser opp de mange kulturinnslagene som man kan oppleve langs elva. Det er en perfekt mulighet til å bli bedre kjent med både nærmiljøet og Oslo som sådan.

Jeg håper at du vil trives og at du vil finne det Oslo som passer for deg. Velkommen! 

Anonymkode: 0a31e...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...