Gå til innhold

P-piller for 15-åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 15 år og skal til legen for å se om jeg kan få p-pillen Diane (selv om den kanskje ikke regnes som p-piller lenger). Det er ikke for å beskytte mot graviditet, men jeg sliter veldig med mye hår og fet hud, og av og til veldig sterke mensensmerter.

Pleier legen å gi Diane eller andre p-piller til 15-åringer?

Anonymkode: 3e9e9...2a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har menssmerter som er fryktelig vonde så er det ofte at en jente under 16 får p-piller. Kjenner ei som fikk det da hun var nesten 14 fordi hun hadde så sterke menssmerter at hun lå rett ut i flere dager og kastet opp (hun har problemer som gjør mensen så vond da). 

Anonymkode: 1bb51...4de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror du kan få det. Bare bestill time for å høre. På konsultasjonen vil du få spørsmål om familiehistorie (ifh sykdommer) og han/hun vil måle blodtrykk. Lykke til. Dette går fint. 

Har du tenkt på at det er mulig at du har PCOS?

Anonymkode: 6c528...e37

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tror du kan få det. Bare bestill time for å høre. På konsultasjonen vil du få spørsmål om familiehistorie (ifh sykdommer) og han/hun vil måle blodtrykk. Lykke til. Dette går fint. 

Har du tenkt på at det er mulig at du har PCOS?

Ja, jeg tror kanskje jeg har det, så jeg skal også be ham om å sjekke testosteronnivået mitt.

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det som 14-åring :) Så fort min datter blir 13/14 skal hun også få, hun sliter like mye med store blødninger og smerter som meg. P-piller hjelper veldig på det! (Mister mye skolegang når man er hjemme fra skolen 2-3 dager hver måned, slik jeg måtte være, og slik min datter må)

Anonymkode: 5ae8a...554

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror kanskje jeg har det, så jeg skal også be ham om å sjekke testosteronnivået mitt.

Takk for svar!

Si ifra hvordan legetimen gikk når du er ferdig🙂👍

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si ifra hvordan legetimen gikk når du er ferdig🙂👍

Skal prøve å huske på det, har timen i august.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

En blodprøve er ikke alltid nok til å kunne sette diagnosen, kan være du trenger undersøkelse hos gynekolog også. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikker på at Diane er det du vil få da, det er ganske sterkt til prevensjon å være. Men vet om flere som startet tidlig på p-piller grunnet menssmerter.. kvisene vil nok ikke bli behandlet før de er av alvorlig art, i hvertfall ikke med noe annet enn kremer og slikt. 

Anonymkode: ecc07...5c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...