AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #1 Skrevet 23. juli 2017 Eldstemann på 11 satt inne i hele dag med iPaden, i dag hvor det var så fint vær, 25 grader i skyggen og sol. Hadde en "diskusjon", hvor jeg reagerte på at han tenkte å være inne hele denne dagen også. Og jada, jeg vet at ingen liker å høre foreldre snakke om "da jeg var barn" osv., men jeg sa altså at "da jeg var barn hendte det at man gjorde noe ute på fine dager som dette". Og han svarte bare frekt "jepp, tidene forandrer seg, hva?" mens han fortsatte å stirre inn i skjermen. Så da tok jeg brettet fra ham, skrudde av routeren og dro ham ut og lukket igjen døra. Stemningen har ikke helt god resten av dagen kan man si. Overreagerte jeg? Hva burde jeg gjort? Hva bør jeg si nå i kveld? Tar gjerne imot råd, er en fortvilende situasjon. Anonymkode: 9227e...b7a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #2 Skrevet 23. juli 2017 Du overreagerte. Hva skal et barn gjøre ute helt alene? Har du fulgt med på om barnet ditt har venner hn kan leke med? Anonymkode: cd3be...d72 14
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #3 Skrevet 23. juli 2017 Synes ikke du gjorde noe spesielt galt. Oppfør deg som normalt og la gutten surve fra seg. Han kommer over det Anonymkode: f2505...d9e 12
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #4 Skrevet 23. juli 2017 Han er snart tenåring, å sitte i en sandkasse alene er vel ikke helt relevant lenger. Anonymkode: 74796...d58 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #5 Skrevet 23. juli 2017 Du overreagerte ikke, kanskje han bør ha regler i forhold til bruk av ipad? Anonymkode: 69d2b...f12 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #6 Skrevet 23. juli 2017 Helt rett. Absolutt ikke noen overreaksjon. Bare den kommentaren om at tidene forandrer seg hadde kvalifisert til null nett resten av sommerferien her. Ingen venner? Send ham ut for å klippe gress etc. Anonymkode: 6b863...b1c 6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #7 Skrevet 23. juli 2017 Det var ingen fin måte å svare på, men her synes jeg du overreagerte veldig. Hvis du skal snakke med han om dette så burde du være forberedt på å kunne svare på hvorfor du mener han skal være ute, samtidig som du forstår at han har en mening og ikke skal måtte forsvare hvorfor han vil være inne med nettbrettet i stedet for å være ute. Ikke alle liker å være ute om sommeren og selv om det er det samfunnet forventer, virker det som, så må det kunne gå an å la være å tenke at det er en eller annen lov som sier at alle må ut så fort sola skinner. Selvfølgelig er det forskjell på å være så mye inne at han får vitaminmangel og ikke husker hvordan sola ser ut, men å skulle bli tvunget ut fordi "sånn er det bare", det er tullete, mener jeg. Jeg har ingen gode råd og forstår at det er en fortvilet situasjon. Lykke til, håper det ordner seg. Anonymkode: 8a666...24b 13
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #8 Skrevet 23. juli 2017 Du overreagerte ikke. En hel dag med iPad er altfor mye skjermtid. Har han noen å leke med? Du kan jo prøve å snakke med han og finne frem til aktiviteter han kunne tenke seg. Anonymkode: b7f38...05b 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #9 Skrevet 23. juli 2017 En 11-åring behandler man ikke på denne måten. De er små ungdommer, og de har ingen interesse av å være ute om det ikke er med venner. Husk selv hvordan det var da du var barn, du lekte ikke ute alene som 11-åring! Hvis han sliter med å avtale vennetid, så får du heller hjelpe han der. Min 12-åring sitter inne hele dagen om det ikke er besøk eller lek med venner. Er det venner her så må de ut i finværet. Uten venner så kan jeg foreslå noe vi gjør sammen ute, feks. gå en tur, sykle en tur e.l. Så ja, jeg synes du var ikke bare streng, men tåpelig. Vil du ha han ut av huset får du sørge for at han har noen å henge med, eller faktisk være med selv. Gå en tur, ha en fin samtale. Spis middagen ute (piknik). Finn hagearbeid etc. Anonymkode: 6e25b...49f 8
Måbarefåsiat... Skrevet 23. juli 2017 #10 Skrevet 23. juli 2017 En 11-åring som vil eller ikke vil, har vilje av stål. Men hva skal man gjøre da? Det hadde ikke vært særlig fruktbart å gjøre sånn her heller... men altså... i fjor var det litt lettere, da gikk han etter Pokemon Go.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #11 Skrevet 23. juli 2017 Jeg er glad jeg selv fikk styre hvor mye jeg skulle være inne eller ute da jeg var på den alderen! Jeg har alltid hatt sterkt ubehag i varme og solskinn. Anonymkode: fcd28...28d 5
Liven_ Skrevet 23. juli 2017 #12 Skrevet 23. juli 2017 Du har ingen rutiner, regler ifm databruk, barnet sitter Og stirrer i skjermen konstant, har ikke mye respekt for deg ser det ut som... og så PLUTSELIG eksploderer du og hiver ungen ut. Kan forstå han kan være sjokkert og forvirret. Vi forstår jo hva du mente, men det gjorde ikke han. Han får spille så mye han vil ellers, men en dag oppfører mor seg helt annerledes. Så nei, du trenger ikke gjøre noe som helst nå, men heller kom opp med noe regler/rutiner ifm databruk. (Om han må gjøre noe annet hver dag før han får lov til det, Finn ut hva slags aktiviteter kan passe for han å begynne på slik at han ikke bare sitter med iPad, gjør noe SAMMEN med han (hvis det er fint vær, hvorfor ikke pakke picnik og dra på tur/stranda osv.... 2
Minlillesky Skrevet 23. juli 2017 #13 Skrevet 23. juli 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eldstemann på 11 satt inne i hele dag med iPaden, i dag hvor det var så fint vær, 25 grader i skyggen og sol. Hadde en "diskusjon", hvor jeg reagerte på at han tenkte å være inne hele denne dagen også. Og jada, jeg vet at ingen liker å høre foreldre snakke om "da jeg var barn" osv., men jeg sa altså at "da jeg var barn hendte det at man gjorde noe ute på fine dager som dette". Og han svarte bare frekt "jepp, tidene forandrer seg, hva?" mens han fortsatte å stirre inn i skjermen. Så da tok jeg brettet fra ham, skrudde av routeren og dro ham ut og lukket igjen døra. Stemningen har ikke helt god resten av dagen kan man si. Overreagerte jeg? Hva burde jeg gjort? Hva bør jeg si nå i kveld? Tar gjerne imot råd, er en fortvilende situasjon. Anonymkode: 9227e...b7a Du var ikke for streng nei. Du kunne ha gjort dette tidligere på dagen og sagt at han ikke får tilbake ipaden, før etter han har vært ute og lekt hele dagen. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 23. juli 2017 #14 Skrevet 23. juli 2017 Syns nok at du overreagerte ja. Mange hater presset på å være ute fordi det er sol og "pent vær". Kunne dere ikke dratt på stranden eller noe? Høres litt brutalt ut at du dro ham ut og lukket døra :-( Kan du ikke bare be om unnskyldning,og forklare at du tenker det er greit med frisk luft iblant også?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #15 Skrevet 23. juli 2017 2 minutter siden, Minlillesky skrev: Du var ikke for streng nei. Du kunne ha gjort dette tidligere på dagen og sagt at han ikke får tilbake ipaden, før etter han har vært ute og lekt hele dagen. Du tuller? Du forventer at et barn på 11 år skal leke ute alene hele dagen? Da må han få ha besøk av kompiser! Eller mor får bli med selv og gå en tur. Anonymkode: 6e25b...49f 7
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #16 Skrevet 23. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad jeg selv fikk styre hvor mye jeg skulle være inne eller ute da jeg var på den alderen! Jeg har alltid hatt sterkt ubehag i varme og solskinn. Anonymkode: fcd28...28d Samme her. Jeg er sånn enda. Finværsdager bruker jeg inne foran pcen. Når kvelden kommer, sånn ved åtte-ni-tiden, da kan jeg gå ut. Når jeg selv sitter inne (som TS), kan jeg ikke forvente at barnet skal være ute. Anonymkode: 6e25b...49f 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2017 #17 Skrevet 23. juli 2017 Ts, synes du det er rart han svarer frekt når du selv viser så lite respekt for han? Anonymkode: 7d2be...e4b 6
Torfa Skrevet 23. juli 2017 #18 Skrevet 23. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts, synes du det er rart han svarer frekt når du selv viser så lite respekt for han? Anonymkode: 7d2be...e4b Dette! 2
Cata Skrevet 23. juli 2017 #19 Skrevet 23. juli 2017 (endret) Han kommer over det. Men når han er ferdig med å furte så kan du beklage at du dro ham ut, og forklare at du synes han bør være litt utendørs også og ikke bare sitte inne og at du ble provosert av kommentaren hans. Så prøver dere å bli enig om hvor mye han får sitte med data/nettbrett hver dag nå i ferien. Kanskje blir det litt mer fristende å gå ut når ikke dataen lokker. For øvrig skjønner jeg din sønn godt. Da jeg vokste opp kunne jeg heller ikke fordra å være ute, jeg ville heller være inne og lese. Endret 23. juli 2017 av Cata Skrivefeil 1
Lill3My Skrevet 23. juli 2017 #20 Skrevet 23. juli 2017 Tja.... Hvorvidt dette er en å gå for langt eller ei kommer veldig an på hvordan dere ellers har det hjemme. Pleier han å få regler angående skjermtid? Pleier han å svare frekt? Hvordan har dere reagert tidligere? Hvis han ikke er vandt med regler rundt iPadbruk så var jo dette litt sånn ut av det blå sett fra hans side. Men om han har fått beskjed før og rett og slett trosser deg med vilje var det helt på sin plass Men hvorfor ikke finne på noe sammen med ham ute?! Dra på standa, til parken med piknik eller engangs grill...? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå