Gå til innhold

Innleggelse akuttavdeling psykiatri

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om andre har vært innlagt der og hvor syke dere var? Får tilbud om å legges inn akutt ofte når jeg er på time på Dps. Men jeg føler meg liksom ikke syk nok, og tenker at det blir rart å dra dit og være såpass frisk. Så jeg takker alltid nei. Dette er i Oslo om det har noe å si.

Anonymkode: 9a236...9d7

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Vil du bli innlagt da? Vil du føle at det har nytte for deg? Du må tenke på deg selv :-) 

Siden de anbefaler så har du kanskje behov? 

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke være inne i dyp psykose for å ha nytte av en innleggelse, enten i en kortere eller lengre periode. Var der i typ 2 uker sist, og da var det pga suicidalitet og depresjon. Trengte trygge rammer, og det kunne sengepost på BUPA gi meg. Noen har godt nytte av innleggelser, og andre har ikke. Du må rett og slett bare prøve det ut, og se hva det gjør for deg. Kan være godt å ha noen rundt deg hele tiden, det var veldig betryggende for meg i hvert fall. 

Anonymkode: 6985f...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Dersom behandleren din mener det er lurt, er du nok syk nok - men det er helt vanlig å føle som du gjør. Jeg har vært innlagt mange ganger akutt, noen ganger har det vært til stor hjelp og andre ganger har jeg blitt verre. Hvordan det er vet du ikke før du har prøvd, anbefaler deg å prøve hvis du tror det kan hjelpe.

Anonymkode: 52c5e...972

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg har vært innlagt på Dps døgn flere ganger og det har jeg hatt stor nytte av. Men akuttavdeling virker så mye mer alvorlig, eller jeg føler jeg må være mer akutt syk liksom. Eller kanskje jeg bare har litt fordommer..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at den største forskjellen mellom dps og akuttpsykiatrisk er at sistnevnte som regel er en lukket post. Det betyr at utgangen er stengt, så du må ha følge ut (eller få noen til å låse opp). 

Innelggelser på akutt er som regel korte, gjerne et par dager før man sendes hjem igjen. Planlagt innleggelse ved dps med et behandlingstilbud er altså gunstigere enn en akuttinnleggelse. Det er kun brannslukking.

Anonymkode: 2e906...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Men er det mye styr å være der? Eller får man være i fred? Merker at jeg ikke orker å snakke så mye.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lite som skjer på en akuttavdeling, i alle fall der jeg har vært. Bortsett fra samtaler med behandler er det ikke noe som skjer i løpet av dagen annet enn faste måltider.

Anonymkode: adc0a...2d4

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ikke så mye der. Jeg hadde én samtale med en psykolog i løpet av dagen, i tillegg til at kontakten(e) min(e) kom innom for å se til meg et par ganger. 

Igjen: akuttpsykiatrisk er på mange måter bare en midlertidig og akutt oppbevaringsplass for psykisk syke mennesker. det er ingenting som heter 'syk nok', men jeg ville likevel satset på en planlagt innleggelse ved dps kontra innleggelse på sykehus. 

Anonymkode: 2e906...7e8

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det mye styr å være der? Eller får man være i fred? Merker at jeg ikke orker å snakke så mye.

ts

Jeg har ikke positive erfaringer, men det er trolig fordi jeg legges inn mot min vilje, og jeg opplever å ikke få være i fred... Blir sett til annenhvert minutt, om jeg ikke har fastvakt. Har én gang vært plassert på isolat etter overdose. Jeg har kun vært der i et par døgn før jeg er blitt videresendt til annen lukket avdeling på sykehuset (ikke DPS).

Om behandlerne dine anbefaler innleggelse akutt, har du behov for det og ansees som "syk nok". Jeg har fått så hyppig tilsyn pga. stor suicidalfare. Om du er der frivillig, vil du jo ha hjelp og ofte slipper du da så hyppig tilsyn.

Jeg ønsker deg god bedring og gi det en sjanse - slik finner du ut om det er noe for deg...

Anonymkode: 6db37...87b

AnonymBruker
Skrevet

Ble akuttinnlagt tidligere i mai, og her jeg bor er man kun på akuttpost i 24 timer, for å deretter bli sendt videre til en annen avdeling på sykehuset, DPSet du tilhører, eller hjem. Jeg var tydeligvis syk nok til å bli sendt til en annen avdeling på sykehuset. Helt ærlig så var det fullstendig meningsløst, psykologen var rett og slett helt forferdelig dårlig, jeg ble blant annet løyet til og rett og slett glemt ut. Ellers hadde jeg hyppig tilsyn (per 15 min) som var svært irriterende. Sykepleierne som jobber der virket lite interesserte i å hjelpe, og fremsto noe dømmende. De var mer opptatt av å fortelle deg at "her skal du få hjelp", og prøve å berolige deg på at "alt kommer til å gå bra", for å så bli gå ut ifra at du følte deg bedre av dette. Jeg ble i bunn og grunn bare dårligere av å være innlagt (jeg ble innlagt pga suicidforsøk, så var greit dårlig fra før av). 

Anonymkode: 94319...464

AnonymBruker
Skrevet

Må man være skikkelig suicidal for å være der? For jeg er liksom ikke helt der nå selv om lysten er der.

ts

Skrevet

Kjære trådstarter,

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen,

Kragebein, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...