Gå til innhold

P-piller og IBS

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg står ovenfor et lite dilemma. Jeg har diagbosen ibs som i det siste året ikke har vært så bra, nå har jeg lest en amerikansk artikkel om kombinasjonen av hormoner og ibs hos kvinner. P-piller som inneholder Drospirenone (eks Yasminelle) kan (les: KAN) forverre kvinners IBS symptomer. Denne forskningen er enda kun i startfasen men har lest om flere norske kvinner som ser en sammenheng med bruk av p-piller og IBS symptomer. Videre mener de i artikkelen at p-piller som inneholder Levonorgestrel er bedre egnet for kvinner med ibs. I Norge har vi disse p-pillene som inneholder Levonorgestrel: Loette, Almina, Microgynon, Oralcon, Vilora. 

For ett år siden startet jeg på Yasminelle på grunn av økt hårvekst og sterke menstruasjonssmerter/blødninger. Nå er jeg i tvil om jeg skal slutte helt (om jeg da "overlever" menstruasjonene og ikke blir en gorilla) eller om jeg skal forsøke eks Loette. Noen som har noen tips eller erfaringer om dette? Håper virkelig jeg hører fra noen da dette er veldig frustrerende og fastlegen min er ikke oppdatert på akkurat dette og setter meg kun på den p-pillen hun er mest kjent med å da også skriver ut oftest (er ofte slik med fastleger dessverre har jeg erfart). Må også legge til at hårveksten kun er genetisk, dette er undersøkt hos både fastlege og gynekolog med div tester. 

Anonymkode: 0d019...c64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at jeg stiller meg meget tvilende til om p-piller kan forverre IBS . Ikke fordi IBS ikke er hormonrelatert (kosthold er som kjent hormoner) men fordi IBS ikke er en sykdom. Det er en samlebetegnelse for "hittil ukjent mage/tarmproblematikk som skyldes alt fra hormonbalanse, feil kosthold, feil livsstil og/eller feiling i bakterieflora". At p-piller kan være forverrende på noen av desse hittil ukjente sykdommene? Trolig. Men verken jeg eller du eller legene vet hvilken type du har..

Uansett så er det heldigvis (haha) sånn at vi med IBS merker at vi blir verre. Og heldigvis er det sånn at vi etter noen år med kostholdskartlegging er sabla gode på å sikte oss inn på hva som har gjort oss verre. Dersom du har merket en forverring, gjort de vanlige justeringene mtp kosthold og fremdeles ikke får has på forverringen så bytter du merke. Så enkelt. Bytt fastlege eller gå privat om du må. 

Det sagt så er det en annen hormonrelatert studie der ute, som faktisk er type 10 år gammel. Den går på type fett en får i seg ved den problematikken du skildrer (IBS og menstruasjonssmerter, som trolig er to lidelser ikke uten sammenheng). Om du ikke alt har byttet din hovedkilde av fett til plantefett - prøv å bytte et halvt års tid. Enten så hjelper det eller så har du uansett levd sunt. :vetikke: Det funker for meg og har gjort håndtering av (min type) IBS betydelig lettere.

Anonymkode: 246d0...5ec

• 5 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd. Men jeg svarer forde. 

Jeg ble syk med ibs da jeg startet på p-ring. Gikk over til microgynon (?), ble ikke bedre av disse og fikk i tillegg akne. Gikk derfor over til diane. Ble kvitt kvisene men magen ble bare verre og verre. Etter 2 år sluttet jeg helt på p-piller. Er nå så og si symptomfri :) Så jeg vil si det er verdt å prøve ut. 

Hvordan har det gått med pillene?

AnonymBruker
Skrevet

Er 26 år. Levd med kraftige IBS smerter siden jeg var 17. Gått på p-piller 2 ganger (2 år hver gang). Hadde ingen innvirkning på smertene mine. 

Anonymkode: 6f831...b41

AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2017 den 22.38, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at jeg stiller meg meget tvilende til om p-piller kan forverre IBS . Ikke fordi IBS ikke er hormonrelatert (kosthold er som kjent hormoner) men fordi IBS ikke er en sykdom. Det er en samlebetegnelse for "hittil ukjent mage/tarmproblematikk som skyldes alt fra hormonbalanse, feil kosthold, feil livsstil og/eller feiling i bakterieflora". At p-piller kan være forverrende på noen av desse hittil ukjente sykdommene? Trolig. Men verken jeg eller du eller legene vet hvilken type du har..

Uansett så er det heldigvis (haha) sånn at vi med IBS merker at vi blir verre. Og heldigvis er det sånn at vi etter noen år med kostholdskartlegging er sabla gode på å sikte oss inn på hva som har gjort oss verre. Dersom du har merket en forverring, gjort de vanlige justeringene mtp kosthold og fremdeles ikke får has på forverringen så bytter du merke. Så enkelt. Bytt fastlege eller gå privat om du må. 

Det sagt så er det en annen hormonrelatert studie der ute, som faktisk er type 10 år gammel. Den går på type fett en får i seg ved den problematikken du skildrer (IBS og menstruasjonssmerter, som trolig er to lidelser ikke uten sammenheng). Om du ikke alt har byttet din hovedkilde av fett til plantefett - prøv å bytte et halvt års tid. Enten så hjelper det eller så har du uansett levd sunt. :vetikke: Det funker for meg og har gjort håndtering av (min type) IBS betydelig lettere.

Vi reagerer på mat med moderat/høy fodmap. Noen blir helt symptomfrie om de spiser lav fodmap. Mener du virkelig å si at dette er fordi man har feil kosthold eller livsstil?

Jeg stiller meg forresten også tvilende til ppiller og ibs men man vet jo aldri.

Anonymkode: 990cc...203

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi reagerer på mat med moderat/høy fodmap. Noen blir helt symptomfrie om de spiser lav fodmap. Mener du virkelig å si at dette er fordi man har feil kosthold eller livsstil?

Jeg stiller meg forresten også tvilende til ppiller og ibs men man vet jo aldri.

:klo: 

Ja. Det er jo akkurat det du sier selv. 

Du går på low foodmap og opplever bedring. Det betyr at du nå har riktig kosthold der du før hadde feil kosthold. «Feil» er ikke usunt. Usunt kosthold er usunt kosthold. Feil kosthold er når du spiser mat du ikke klarer fordøye eller som gjør deg dårlig. Som det for en med laktoseintolleranse er feil å spise laktose, for en med glutenintoleranse å spise gluten og en nøtteallergiker å spise nøtter. Du slutter å spise det, og vips opplever du helt eller delvis bedring. Kostholdet går fra feil til rett. Ikke fra usunt til sunt. (En med ibs blir like ofte dårlig av sunn mat som usunn) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo: 

Ja. Det er jo akkurat det du sier selv. 

Du går på low foodmap og opplever bedring. Det betyr at du nå har riktig kosthold der du før hadde feil kosthold. «Feil» er ikke usunt. Usunt kosthold er usunt kosthold. Feil kosthold er når du spiser mat du ikke klarer fordøye eller som gjør deg dårlig. Som det for en med laktoseintolleranse er feil å spise laktose, for en med glutenintoleranse å spise gluten og en nøtteallergiker å spise nøtter. Du slutter å spise det, og vips opplever du helt eller delvis bedring. Kostholdet går fra feil til rett. Ikke fra usunt til sunt. (En med ibs blir like ofte dårlig av sunn mat som usunn) 

Når du sev nevner feil kosthold og livsstil i en og samme setning drar man konklusjoner at du mener man har et usunt kosthold og usunn livsstil. Hva har livsstil med ibs å gjøre? Eventuelt hva legger du i livsstil?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...