Gå til innhold

Tror dere på psykose? Drap

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oj.... her er det mye synsing.  . ...

Psykose er hjernens forsvar når virkeligheten blir for tøff.

Alle kan bli psykotiske. For lite søvn, for stort stress.....osv over tid. Legg deg i sengen, trekk dyna over hode og tenk mørke tanker i en stund så blir vi alle psykotiske.

Skremmende hvor lite folk vet og hvor mange fordommer det er rundt psykisk helse.

Anonymkode: d09da...58f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere på at så mange plutselig kan gå inn i en psykose og drepe noen? 

Hva er det psykosegreiene? En person som har vært snill på alle mulige måter, plutselig går inn i psykose? Hvordan går det? Sånne ting gjør meg redd.

Anonymkode: 232c3...8fb

At en person går inn i en psykose betyr ikke at de er stand til å drepe så mye som en flue. De fleste som er psykotiske er ikke farlige, men livredde. 

Anonymkode: 93dda...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig finnes psykose. Nå er det jo mange som blir sjekket for mulig psykotisk i gjerningsøyeblikket, men ikke får diagnosen. Jeg tror vel (og vet om personlig to som fikk denne diagnosen, som var helt feil) at noen prøver seg. Det er lettere å få en straff med tvungen psykiatrisk behandling enn å sitte i fengsel. 

Anonymkode: a1279...7f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fin unnskyldning for å miste besinnelsen. Det rettferdiggjør uansett ikke å ta livet til et annet menneske!

Anonymkode: 96e05...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Når en er psykotisk så tror en ikke på vrangforestillingene sine, en vet at de er virkelige. Se for deg en livaktig drøm du har hatt. I drømmen er også moren din. Hun ligner ikke på moren din, ikke i det hele tatt faktisk, men du vet at hun er din mor, og du setter ingen spørsmål ved det, fordi det bare er sånn. Eller i drømmen har du et barn, og du har ingen tvil om at dette er ditt barn, for sånn er det bare. Selv om du i virkeligheten ikke har barn er det i drømmen ingen problem for deg å akseptere at nå har du det. Du tror ikke at det er ditt barn, du vet det. Eller du har et mareritt, der noen er etter deg og hele drømmefamilen din, og for at alle de andre skal overleve må du gjøre noe så ulogisk som å ta livet av kjæresten din eller noe lignende. Du vet at det er sånn, og siden du vet det så vet du også at du må gjøre det. Ofte våkner man når det verste skjer, er litt oppskaket, og så glemmer du det, for i våken tilstand ville du aldri kunne gjort noe sånt.

En psykose kan beskrives som en våken drøm. Ting som er fullstendig urealistiske er virkelige, og du vet at det er sånn. Mange blir opptatt av å overbevise andre om at det er virkelig og blir besatt av det å få de andre til å forstå. Noen får voldsomme planer om det ene og det andre, for de har ingen filter for hva som går an. Noen ytterst få går rundt i det stille og vet at de må drepe familien sin for å redde dem  - ofte vet man ikke helt fra hva, men at man de ikke er trygge før man har drept dem er fullstendig logisk for den psykotiske. 

En psykose kan behandles og de fleste kommer ut av psykosen og blir seg selv igjen etter behandling. Om en ikke får behandling kan man få stadig verre vrangforestillinger og det er da det blir virkelig skummelt. 

Jeg fikk, som mange andre her, psykose av antidepressiva, cipralex, og har ikke vært det siden, heldigvis. Det er ekkelt å tenke på at hjernen min kunne gjøre dette, for hvis man ikke kan stole på det man ser og hører og vet er sant, hva kan man da stole på? Min psykose var heldigvis rettet mot noe kreativt og ikke destruktivt, og ble tidlig oppdaget og behandlet. Etter en uke ble det enklere å tenke klart, selv om bivirkningene satt i en god stund. Jeg husker kun veldig få, små glimt av den første uken, omtrent som jeg har blackout som man får av fylla. Etter min opplevelse har jeg ikke et fnugg av tvil om at en psykotisk person kunne drept noen, selv om personen aldri ville gjort det om han/hun var frisk, og ikke huske det etterpå. Det er ingen som sier at det ikke er galt, man skal aldri ta livet av andre uansett, men jeg tror at veldig mange usannsynlige drapsmenn ikke ville gjort det om de var friske i gjerningsøyeblikket. Hadde jeg våknet opp etter å ha gjort noe sånt ville jeg nok ikke klart å leve med det, og jeg synes synd på de som har skadet noen de elsker og er nødt å leve med vissheten om at de selv har gjort det. Egentlig burde de blitt plassert på eget rom med et utvalg av piller og en pistol. Det ville jeg valgt. 

Anonymkode: 7d337...5b7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fin unnskyldning for å miste besinnelsen. Det rettferdiggjør uansett ikke å ta livet til et annet menneske!

Anonymkode: 96e05...1bf

Du skjønner ikke helt hva psykose er tror jeg.  Tror du folk som opplever psykose bruker det som unnskyldning eller rettferdiggjør handlinger?? Hva man gjør når man er i psykose har man faktisk ikke kontroll over.  De ser og opplever noe helt annet foran seg enn hva som faktisk skjer. Hva om du selv opplevde å havne i psykose, og når du kommer til deg selv flere uker senere så begynner du å få tilbake minner om hva du har gjort. Du tror du har drømt og spør om hva som er sant. Så blir du fortalt at det faktisk skjedde på ekte.  Du har ikke peiling åpenbart. 

Anonymkode: e03b1...afd

• Liker 1
Skrevet

Mennesker har alltid drept andre mennesker. I dag er det til og med underholdning. At en også dreper andre mennesker når en er mentalt ute å kjører?? Ja hvorfor ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en er psykotisk så tror en ikke på vrangforestillingene sine, en vet at de er virkelige. Se for deg en livaktig drøm du har hatt. I drømmen er også moren din. Hun ligner ikke på moren din, ikke i det hele tatt faktisk, men du vet at hun er din mor, og du setter ingen spørsmål ved det, fordi det bare er sånn. Eller i drømmen har du et barn, og du har ingen tvil om at dette er ditt barn, for sånn er det bare. Selv om du i virkeligheten ikke har barn er det i drømmen ingen problem for deg å akseptere at nå har du det. Du tror ikke at det er ditt barn, du vet det. Eller du har et mareritt, der noen er etter deg og hele drømmefamilen din, og for at alle de andre skal overleve må du gjøre noe så ulogisk som å ta livet av kjæresten din eller noe lignende. Du vet at det er sånn, og siden du vet det så vet du også at du må gjøre det. Ofte våkner man når det verste skjer, er litt oppskaket, og så glemmer du det, for i våken tilstand ville du aldri kunne gjort noe sånt.

En psykose kan beskrives som en våken drøm. Ting som er fullstendig urealistiske er virkelige, og du vet at det er sånn. Mange blir opptatt av å overbevise andre om at det er virkelig og blir besatt av det å få de andre til å forstå. Noen får voldsomme planer om det ene og det andre, for de har ingen filter for hva som går an. Noen ytterst få går rundt i det stille og vet at de må drepe familien sin for å redde dem  - ofte vet man ikke helt fra hva, men at man de ikke er trygge før man har drept dem er fullstendig logisk for den psykotiske. 

En psykose kan behandles og de fleste kommer ut av psykosen og blir seg selv igjen etter behandling. Om en ikke får behandling kan man få stadig verre vrangforestillinger og det er da det blir virkelig skummelt. 

Jeg fikk, som mange andre her, psykose av antidepressiva, cipralex, og har ikke vært det siden, heldigvis. Det er ekkelt å tenke på at hjernen min kunne gjøre dette, for hvis man ikke kan stole på det man ser og hører og vet er sant, hva kan man da stole på? Min psykose var heldigvis rettet mot noe kreativt og ikke destruktivt, og ble tidlig oppdaget og behandlet. Etter en uke ble det enklere å tenke klart, selv om bivirkningene satt i en god stund. Jeg husker kun veldig få, små glimt av den første uken, omtrent som jeg har blackout som man får av fylla. Etter min opplevelse har jeg ikke et fnugg av tvil om at en psykotisk person kunne drept noen, selv om personen aldri ville gjort det om han/hun var frisk, og ikke huske det etterpå. Det er ingen som sier at det ikke er galt, man skal aldri ta livet av andre uansett, men jeg tror at veldig mange usannsynlige drapsmenn ikke ville gjort det om de var friske i gjerningsøyeblikket. Hadde jeg våknet opp etter å ha gjort noe sånt ville jeg nok ikke klart å leve med det, og jeg synes synd på de som har skadet noen de elsker og er nødt å leve med vissheten om at de selv har gjort det. Egentlig burde de blitt plassert på eget rom med et utvalg av piller og en pistol. Det ville jeg valgt. 

Veldig bra forklart 👍

Anonymkode: e03b1...afd

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere på at så mange plutselig kan gå inn i en psykose og drepe noen? 

Hva er det psykosegreiene? En person som har vært snill på alle mulige måter, plutselig går inn i psykose? Hvordan går det? Sånne ting gjør meg redd.

Anonymkode: 232c3...8fb

Det kan skje! :) 
Men det finnes jo mennesker som prøver seg, og later som de var i psykose. Folk er gale. Men det blir tatt tester, undersøkelser osv. Så det er ikke så lett å lure.. :)

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Minlillesky skrev:

Men det finnes jo mennesker som prøver seg, og later som de var i psykose. Folk er gale. Men det blir tatt tester, undersøkelser osv. Så det er ikke så lett å lure.. :)

Man blir jo ikke brått og plutselig frisk av en alvorlig psykose, vanligvis. Men det finnes dem som går ut og inn av kortvarig psykose, og disse kan det være vanskelig å diagnostisere. Altså, man finner jo ut om personen har kortvarige psykoser om disse fortsetter, og det vil de som regel gjøre, men det vil være nesten umulig å si om en faktisk var i psykose i gjerningsøyeblikket. Sannsynligheten er jo stor for at personen var det, men en kan sjeldent bevise det. 

Jeg kjenner ei som var frisk og oppegående, og tenkte klart på dagtid, mens om natten når det var mørkt og hun var alene gikk hun rundt og gjemte seg for russiske spioner... 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt psykose, og jeg kan bekrefte at det er potensielt livsfarlig angående selvmordsfare. Drapsfaren er nok mindre. Det er også noe av det verste du som menneske kan oppleve. 

Anonymkode: 6ef8f...d34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 22.7.2017 den 10.27, Minlillesky skrev:

Ja, som denne dama. Hun ble blant annet avslørt av søkeloggen.

http://www.insideedition.com/headlines/14896-mother-gets-life-in-prison-for-throwing-autistic-son-6-off-bridge-as-she-said

Anonymkode: 57809...654

AnonymBruker
Skrevet

Finnes egne dokumentarer om folk som gikk på zoloft og prozac til de drepte alle naboene eller egne barn ol. I psykose. Pga medisinene, men rettsvesenet tørr ikke rå i slike saker. 

Anonymkode: 318e2...d62

AnonymBruker
Skrevet

Tror du på tyngdekraft? Det er tross alt eksperter som uttaler seg om den og.. ;)

Anonymkode: a326f...e92

AnonymBruker
Skrevet

Psykose kan føre til paranoia og vrangforestillinger, men det er høyest sjeldent at mennesker i psykose skader/dreper andre mennesker. De som regel inn i seg selv, stenger seg inne i husene deres og isolerer seg. Psykose har jeg selv vært i, og det er ikke gøy i det hele tatt. Tok meg mange år å overkomme lidelsen, men diagnosen har jeg enda. 

Anonymkode: 16540...4f0

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige innlegg, brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

AnonymBruker
Skrevet

I min jobb ser jeg mennesker med psykose relativt ofte, det er lettgjenkjennelig, særlig når du kjenner til hvordan personen er sånn til vanlig. Tror jeg at noen kan begå grusomme forbrytelser i psykose? Jeg er ikke en gang i tvil når jeg ser hva disse menneskene som går inn i psykose finner på. Tror jeg at alle som påberoper seg psykose var psykotisk i gjerningsøyeblikket? Nei.

Anonymkode: d8f65...b1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...