Gå til innhold

Tidlig pubertet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ni år gammel gutt som allerede er i puberteten. Det begynte med svettelukt og nå ser jeg også at han har begynt å få hår nedentil. Er ikke dette veldig tidlig? Bør det stoppes? 

Han selv virker veldig komfortabel med det og vandrer gjerne naken i huset etter en dusj. Far var selv tidlig utviklet og sier at det ikke var noe stress. 

Jeg bekymrer meg for kommentarer fra venner i garderoben når de har gym og svømming. Skal begynne i fjerdeklasse

Anonymkode: 1e00d...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ni år gammel gutt som allerede er i puberteten. Det begynte med svettelukt og nå ser jeg også at han har begynt å få hår nedentil. Er ikke dette veldig tidlig? Bør det stoppes? 

Han selv virker veldig komfortabel med det og vandrer gjerne naken i huset etter en dusj. Far var selv tidlig utviklet og sier at det ikke var noe stress. 

Jeg bekymrer meg for kommentarer fra venner i garderoben når de har gym og svømming. Skal begynne i fjerdeklasse

Stoppe puberteten faktisk... er du seriøs?

• Liker 8
Gjest Catalina Culès
Skrevet

La nå naturen gå sin gang.

Skrevet

Kom selv i puberteten da jeg var ni år gammel. Det er tidlig, men det er ikke uvanlig. Ganske vanlig å komme i puberteten rundt samme alder som foreldre av samme kjønn. Det var ikke kjekt å være den eneste som var kommet i puberteten, men jeg overlevde. La naturen gå sin gang. Så lenge han er komfortabel med det og vet at dette er normalt og ingenting å bekymre seg over, så er det ikke noe problem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Garderobekulturen er jo ganske tøff og gutter er jo ofte sein med utviklingen derfor kan han ligge flere år foran resten... han er komfortabel nå, men er engstelig for at kommentarer og slikt kan ødelegge det. 

...og ja det går an å pause puberteten, men om det er innafor i dette tilfellet aner jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 8 år da jeg hadde så vondt i det ene brystet og var utrolig bekymra. Kjente også en kul der som ikke hadde vært der før. Løp ut til min far full av skrekk og han sa at jeg nok fikk bryster! Det gikk fort fra vondt i brystet, til innmari vondt i begge brystene og de poppet frem på rekordtid. Deretter fulgte kjønnshår. Jeg var en av to i min klasse som hadde kjønnshår og bryster. Fikk hår under armene da jeg var 11, og da fikk jeg svettelukt også. Mensen da jeg var 11. Da jeg var 13, hadde jeg så store bryster at gutta siklet etter meg. Var mange i ett og to kull over meg som viste meg stor interesse. Nåja, i forhold til en voksen kropp var de ikke så store. Jeg hadde tydelige former, hofter, rumpe og lår... Jeg var ganske kvinnelig i en alder av 13, det eneste jeg manglet var fett på kroppen. Det fikk jeg først i tidlig 20 årene. Nå er jeg lubben. Ikke engang fylt 30.

Vi utvikler oss ulikt, og jeg synes du skal være glad for at han enda ikke er sjenert og flau! 

Anonymkode: 63e82...40c

Skrevet

Lær ungen hygiene, når det begynner å lukte stor gutt, må man øke hyppighet av dusjing. Gi ungen en deo og slapp av. Min gutt begynte å få hår nede tidlig, men det er jo ikke svart busk, liksom.

• Liker 4
Skrevet

Fra min tid på barneskolen var det en som fikk full busk og i tillegg hadde mye større enn oss andre gutta i 10 års alderen. Han fikk ikke noe pes for det men det var endelig misunnelige blikk. 

Var verre for han som kom i puberteten sist - han fikk kallenavnet "Hårløse Kåre", det var første året på ungdomsskolen.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Garderobekulturen er jo ganske tøff og gutter er jo ofte sein med utviklingen derfor kan han ligge flere år foran resten... han er komfortabel nå, men er engstelig for at kommentarer og slikt kan ødelegge det. 

...og ja det går an å pause puberteten, men om det er innafor i dette tilfellet aner jeg ikke

Skal relativt tungtveiende grunner til for å pause puberteten... dette er ikke en av dem...

• Liker 2
Skrevet

Noen kommer i puberteten tidlig, noen kommer i puberteten seint. La naturen gå sin gang. Det kan hende at han vil få noen kommentarer på det, siden han er tidlig, men det er bare til å si at han skal heve seg over det. Det er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, men her må han utvikle en litt jeg-bryr-meg-ikke-holdning. Til slutt så vil kommentarene stoppe. Det beste du kan gjøre, er å la naturen gå sin gang og være der for å støtte han hvis ting blir vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Pause i puberteten? Sønnen min var 11 når han kom i stemmeskiftet, nå er han 14 og 185 cm høy. Noen er tidligere ute enn andre, mye verre å være en av de siste.

Anonymkode: a71f6...4c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er ikke lege så jeg bare lurte på om man gjør det i slike tilfeller. Beklager hvis det virket provoserende eller som en filleting. 

vi skal selvsagt snakke med han og forberede han på det som kan komme. Er også engstelig for at kommentarer fra andre på kropp kan gjøre noe med selvbildet. Guttegruppen i klassen er ganske "aggressive" så jeg tror nok ikke dette vil slippe billig unna

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke at du deler disse bekymringene med sønnen din!? Ikke la ham få inntrykk av at dette er rart eller merkelig. Det er helt innafor normalen, og i puberteten kjenner man seg da jammen rar nok i utgangspunktet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har jeg ikke gjort noe nummer av det. Vi har egentlig bare fortalt han at det er helt normalt og det fortalte han at han visste om selv... 

jeg skal likevel forberede han på at det skjer i ulikt tempo og noen er tidlig og noen er sein og at han nok er tidlig slik som faren... 

Skrevet

De har jo om pubertet på skolen også, her begynte de med det i fjerde klasse. Og hadde mer utfyllende i femte.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette må slås hardt ned på! Tenke seg til å komme i puberteten så tidlig da, for en frekk liten drittunge.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt har jeg ikke gjort noe nummer av det. Vi har egentlig bare fortalt han at det er helt normalt og det fortalte han at han visste om selv... 

jeg skal likevel forberede han på at det skjer i ulikt tempo og noen er tidlig og noen er sein og at han nok er tidlig slik som faren... 

Det går så fint så. Dette lærer de om på skolen også, mener det er i femte klasse. Lær gutten om hygiene, ikke minst.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Kim skrev:

Dette må slås hardt ned på! Tenke seg til å komme i puberteten så tidlig da, for en frekk liten drittunge.

Gir jeg virkelig inntrykk av at det er det jeg mener? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir jeg virkelig inntrykk av at det er det jeg mener? 

Jepp. Og at han er unormal og kommer til å bli mobbet,

Anonymkode: d45ae...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Og at han er unormal og kommer til å bli mobbet,

Anonymkode: d45ae...7a1

OK!

ha en fin fredagskveld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...