AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #121 Skrevet 22. juli 2017 Sitat Jammen kan ikke du sitere loven da? Det er jo alt noen ber om! Jeg er ikke jurist og er ikke noe flink til å finne fram i lover, jeg har linket til advokater, og man finner masse treff hos advokatfirma og bla på diskusjon.no om man søker på dette, men igjen det er advokater som skriver det - og det var ikke bra nok for den personen som spurte. Jeg rådet derfor TS til å spørre på en plass med advokater, da det bare blir kaos her med folk som skriker FEIL! fordi de synes det er sånn og sånn, blir for mye drama Jeg fant en ekte sak, men vet fortsatt ikke hvilken lov som gjelder da, prøvde bare å hjelpe TS men tror jeg trekker meg unna nå. http://www.htu.no/no/2015-356-leier-som-trakk-seg-fra-leieavtalen-pliktet-a-betale-leie-ut-oppsigelsestiden-minus-1-maned-pga-utleies-tapsbegrensningsplikt Anonymkode: 4156a...f26
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #122 Skrevet 22. juli 2017 Og så glemte jeg å si at det ikke er dine diskusjonspartneres ansvar å dokumentere dine påstander, det ansvaret ligger normalt sett på deg. (Påstandene dine må være en god del mer opplagte for bevisbyrden skal snu, og være mer av typen "gresset er grønt".) Anonymkode: 160d2...cb6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #123 Skrevet 22. juli 2017 Jeg ser virkelig ikke problemet. Betal for 1,5 måned og lever nøklene, så er du kvitt det problemet. Du har virkelig ingenting å gjøre med om huseier leier ut boligen til noen andre og får dobbelt betalt. Dette er latterlig ts. Anonymkode: 7b57c...e31 8
penny_ Skrevet 22. juli 2017 #124 Skrevet 22. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det folk ikke forstår er at det utleier prøver på er sleipt, og ikke bare sleipt men også ulovlig. Utleier hadde ikke godtatt 1,5 mnd leie og nøklene på denne måten om han ikke hadde noen som står klar til å ta over, snu det på denne måten: om han IKKE har noen klare til å flytte inn og betale leie, hvorfor skal han da ha nøklene til leiligheten som TS betaler for i 1,5 mnd til? Mange som er unge og naive som faller for dette, men TS skjønner iallefall at noe er galt. Det som er vanlig å gjøre er at TS betaler fram til utleier har noen andre som kan flytte inn, slik at det ikke blir dobbelleie (som er ulovlig), det er også ofte vanlig at den som leier og vil flytte ut tidligere hjelper til med å annonsere for å finne nye leietakere. Anonymkode: 4156a...f26 Selvfølgelig forstår folk det, men jeg hadde gitt faen fordi jeg tjener på det. 10
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2017 #125 Skrevet 22. juli 2017 Sitat Det gjelder imidlertid en ulovfestet regel om tapsbegrensingsplikt som medfører at utleieren må bruke de muligheter han har til med rimelig hurtighet å få leid ut leieobjektet på nytt, slik at leieren slipper å erstatte det leietap som påløper lenger enn nødvendig. Dette er sitat fra AB nr 4156a...f26s siste lenke. Jeg gjør da oppmerksom på følgende: Husverten til TS har allerede begrenset tapet til TS ved å la henne slippe å betale ut hele oppsigelsestiden. Jeg tviler svært sterkt på at TS på noe som helst vis vinner frem med et ytterligere krav. Du sammenligner her noen som måtte tre ut av leiekontrakt grunnet dødsfall og noen som av eget ønske flytter før oppsigelsestiden utløper. Husverten har vært grei, TS er urimelig.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #126 Skrevet 22. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke jurist og er ikke noe flink til å finne fram i lover, jeg har linket til advokater, og man finner masse treff hos advokatfirma og bla på diskusjon.no om man søker på dette, men igjen det er advokater som skriver det - og det var ikke bra nok for den personen som spurte. Jeg rådet derfor TS til å spørre på en plass med advokater, da det bare blir kaos her med folk som skriker FEIL! fordi de synes det er sånn og sånn, blir for mye drama Jeg fant en ekte sak, men vet fortsatt ikke hvilken lov som gjelder da, prøvde bare å hjelpe TS men tror jeg trekker meg unna nå. http://www.htu.no/no/2015-356-leier-som-trakk-seg-fra-leieavtalen-pliktet-a-betale-leie-ut-oppsigelsestiden-minus-1-maned-pga-utleies-tapsbegrensningsplikt Anonymkode: 4156a...f26 Dette er en mye bedre underbygging av påstanden enn noe som har vært vist tidligere i tråden. Ellers sier jeg meg enig med @Blondie65 sin vurdering, men lenken gjør det i alle fall mulig å gjøre en slik vurdering. Anonymkode: 160d2...cb6
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #127 Skrevet 22. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du TS og huseier en fortid med konflikt? Han han eller hun behandlet deg dårlig tidligere? For da kan jeg kanskje forstå denne skrekken for at han skal ha en fordel eller to. Jeg har alltid hatt et godt forhold til de jeg har leid hos. Jeg har nok vært en veldig ukomplisert leietaker, men jeg har også fått hjelp av huseier da jeg har hatt behov for det. Vi har rett og slett hatt et bra leieforhold, og jeg er glad for å ha hatt så "ordentlige" huseiere som det går an å spørre om en tjeneste (det går begge veier) og ha en dialog med. Hvis jeg en dag kommer i en slik situasjon som TS, så ville jeg tenkt som så: Jeg har valget mellom å betale tre måneder eller 1,5 måneders husleie for en leiligheten jeg uansett ikke skal bo i. Takker jeg ja til det siste kan det, i verste fall, bety at huseier lar noen andre flytte inn dagen etter at jeg flytter ut, slik at vedkommende får halvannen husleie "ekstra". At vedkommende får en liten slant ekstra (selv om det egentlig ikke er lov) vil være motivasjon for huseier til å få inn noen annen innen rimelig tid. Men det plager jo ikke meg. Jeg skal heller unna ham disse ekstra kronene - alternativet er jo kanskje at jeg måtte betalt for tre måneder! Det er klart at det beste for TS er om huseier får inn noen kjapt og så slipper TS å betale noe særlig. Men det er TS som flytter, og huseier som må ta bryet med å finne en erstatter. Det er - som flere har nevnt - helt vanlig å ønske å foreta litt oppussing. Det er heller langt fra sikkert at det står noen klare til å flytte inn. Hvorfor skal huseier stresse med å finne noen bare for at TS skal slippe å betale? Det tjener jo ikke han noe på. JEG hadde smilt og takket ja til avtalen, og ikke minst vært glad for å slippe å styre noe mer med den leiligheten. Med drømmejobben i lomma og ny leilighet på gang ville jeg ønsket å konsentrere meg om det Anonymkode: bcd04...4b8 Nei ikke egentlig, han er bare sånn typisk slesk utleier som alltid skal sko seg, og kun tenker profitt. Leier ut til maks at hva markedspris tillater, har bare ettårs kontrakter, og har en utleiekontrakt lang som et vondt år. Ser ikke for meg at det er oppussing han har tenkt på, det er ganske striglet her fra før av. Jeg er vandt til fra mange tidligere leieforhold at man betaler inntill huseier har funnet en som vil overta. Det er ikke vanskelig å finne noen til denne leiligheten da den ligger midt i smørøyet. Tipper han får noen nye om en uke hvis han vil. Syntes da det er ganske sleipt å kreve meg for 1,5 mnd. ekstra. TS Anonymkode: e9858...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #128 Skrevet 22. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke egentlig, han er bare sånn typisk slesk utleier som alltid skal sko seg, og kun tenker profitt. Leier ut til maks at hva markedspris tillater, Anonymkode: e9858...a3d Hva hadde du selv gjort som utleier...? Drevet veldedighet? Anonymkode: 359db...75e 16
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #129 Skrevet 22. juli 2017 Ta inn en samboer før du flytter, som blir boende i leilligheten ut oppsigelsestiden, og samboeren betaler deg leieprisen + litt ekstra, og du tjener på dette Anonymkode: c939d...94b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #130 Skrevet 22. juli 2017 http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1015/1041/1046 Sitat Det hender stadig at leietakere flytter uten å ha adgang til det, enten før oppsigelsestiden er ute, før eventuell bindingstid er slutt, eller uten å ha oppsigelsesadgang i det hele tatt. Leietaker vil da være ansvarlig for utgifter utleier får i denne forbindelse. For eksempel husleie, utgifter med å skaffe nye leietakere og kostnader ved rengjøring, om leietaker ikke har foretatt dette. Det vil likevel være slik at utleier har en tapsbegrensningsplikt. Utleier skal for eksempel så fort som mulig skaffe nye leietakere. Akkurat hvor raskt utleier må få inn nye leietakere avhenger blant annet av hvor lett det vil være å leie ut på nytt. Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus ser ut til å ha en praksis på at ny leietaker bør ha kommet i huse ca tre måneder etter at forrige leietaker flyttet ut, altså tilsvarende normal oppsigelsestid, om ikke utleier kan dokumentere vanskeligheter med å få leid ut på nytt, jf. HTU 2007/307. http://www.studvest.no/sorry-jeg-flytter-ut-i-morgen/ Her nevnes 2 måneder. Du har mulighet til å slippe unna med 1,5 måned, samt mulighet til å få en god referanse dersom du senere skulle trenge det. Det er en god deal for deg. For all del, du kan alltids prøve å krangle om du absolutt vil. Men er utleier en like stor kranglefant/regelrytter som deg, er det du som kommer til å få svi. Sitat Huseier sin egen livssituasjon kan også være relevant. Er huseier gravid, på ferie eller er på turnus i Nordsjøen, må huseier få lenger tid på seg. Selv om du var nødt til å flytte, må man likevel også tenke på huseier. Huseier er jo blitt tvunget inn i denne situasjonen, og det kan ikke forventes at huseier setter livet sitt til side for å hjelpe deg med å minske tapet du påfører ham. Selv om huseier har en plikt til å prøve å få gjenutleid hybelen, vil Jussformidlingen likevel ikke råde deg til å flytte og ikke betale husleie. I de tilfeller der huseier har prøvd å få gjenutleid hybelen, men uheldigvis ikke har funnet en leietaker vil tvilen gå utover deg. Du kan dermed bli ansvarlig for husleien resten av leieperioden. Anonymkode: 40290...b99 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #131 Skrevet 22. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den første linken din sier så vidt jeg kan se ingenting om dette, og den andre er jo bare en løs påstand uten henvisninger til lov eller praksis. At påstanden kommer fra en advokat gjør ikke at den automatisk er riktig. Anonymkode: 160d2...cb6 I tillegg, dersom en ser på førstesiden til den første lenken, så står det at siden er skrevet av jurister, altså ikke advokater. Leser en derimot videre så sår det at de fraskriver seg alt ansvar for opplysningene de gir på sidene sine. Altså virkelig svar til å stole på. Det er alltid lurt å undersøke seriøsiteten til en nettside før man mener det som står der er pålitelig. Anonymkode: fbc11...cea 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #132 Skrevet 22. juli 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke jurist og er ikke noe flink til å finne fram i lover, jeg har linket til advokater, og man finner masse treff hos advokatfirma og bla på diskusjon.no om man søker på dette, men igjen det er advokater som skriver det - og det var ikke bra nok for den personen som spurte. Jeg rådet derfor TS til å spørre på en plass med advokater, da det bare blir kaos her med folk som skriker FEIL! fordi de synes det er sånn og sånn, blir for mye drama Jeg fant en ekte sak, men vet fortsatt ikke hvilken lov som gjelder da, prøvde bare å hjelpe TS men tror jeg trekker meg unna nå. http://www.htu.no/no/2015-356-leier-som-trakk-seg-fra-leieavtalen-pliktet-a-betale-leie-ut-oppsigelsestiden-minus-1-maned-pga-utleies-tapsbegrensningsplikt Anonymkode: 4156a...f26 Hvorfor tror du advokater legge ut denne typen saker på nettsidene sine? Jo, for å få klienter, ikke for å være snill og grei mot folk flest. Det er reklame, for å få folk til å ta kontakt og for at de som eier sidene skal tjene penger. Se på dette som på reklamennfra Rema eller andre. Anonymkode: fbc11...cea 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2017 #133 Skrevet 22. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det folk ikke forstår er at det utleier prøver på er sleipt, og ikke bare sleipt men også ulovlig. Utleier hadde ikke godtatt 1,5 mnd leie og nøklene på denne måten om han ikke hadde noen som står klar til å ta over, snu det på denne måten: om han IKKE har noen klare til å flytte inn og betale leie, hvorfor skal han da ha nøklene til leiligheten som TS betaler for i 1,5 mnd til? Mange som er unge og naive som faller for dette, men TS skjønner iallefall at noe er galt. Det som er vanlig å gjøre er at TS betaler fram til utleier har noen andre som kan flytte inn, slik at det ikke blir dobbelleie (som er ulovlig), det er også ofte vanlig at den som leier og vil flytte ut tidligere hjelper til med å annonsere for å finne nye leietakere. Anonymkode: 4156a...f26 Kan du vise til hvor det står at det er ulovlig? Jeg tror nemlig ikke det er det, men siden det var du som hev ut påstanden skal du selv komme med kilden til det. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Den første linken din sier så vidt jeg kan se ingenting om dette, og den andre er jo bare en løs påstand uten henvisninger til lov eller praksis. At påstanden kommer fra en advokat gjør ikke at den automatisk er riktig. Anonymkode: 160d2...cb6 Nei nettopp. Jurister tolker lover forskjellig hele tiden, og det er slik saker havner i retten. Det går mange rettssaker hver eneste dag, og "køen" for å få en sak inn i retten er lang. Det finnes sjelden noen fasit innen jussen, det er derfor vi har domstoler. Jeg stoler aldri på hva en advokat-side har skrevet om en sak. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke egentlig, han er bare sånn typisk slesk utleier som alltid skal sko seg, og kun tenker profitt. Leier ut til maks at hva markedspris tillater, har bare ettårs kontrakter, og har en utleiekontrakt lang som et vondt år. Ser ikke for meg at det er oppussing han har tenkt på, det er ganske striglet her fra før av. Jeg er vandt til fra mange tidligere leieforhold at man betaler inntill huseier har funnet en som vil overta. Det er ikke vanskelig å finne noen til denne leiligheten da den ligger midt i smørøyet. Tipper han får noen nye om en uke hvis han vil. Syntes da det er ganske sleipt å kreve meg for 1,5 mnd. ekstra. TS Anonymkode: e9858...a3d Han krever deg ikke for 1,5 mnd "ekstra". Det er OPPSIGELSESTIDEN din, som du er pliktig til å betale ut. Men hey, betal for 3 mnd da så slipper du å tenke noe mer på det. Anonymkode: b4568...0f0 13
Ragnar89 Skrevet 24. juli 2017 #134 Skrevet 24. juli 2017 På 21.7.2017 den 22.45, AnonymBruker skrev: Jeg flytter nå, så jeg har ikke mulighet til å reise frem og tilbake og holde visninger. Jeg har aldri opplevd at en huseier ikke er villig til å få inn nye leietakere før tiden. Dette har alltid ordnet seg med at huseier har fått inn noen til å ta over min kontrakt, så jeg syntes denne utleieren er sleip.. ts Anonymkode: e9858...a3d Du må være et troll På 21.7.2017 den 22.59, AnonymBruker skrev: Minner meg om noen bekjente som skulle sage opp sofaen før de leverte den på fyllinga, - i redsel for at noen andre skulle ta den med seg hjem. Må ikke la noen få gratis sofa!!! Anonymkode: 26bae...fdc 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #135 Skrevet 24. juli 2017 På 22.7.2017 den 4.51, AnonymBruker skrev: Jeg syntes jo det rettferdige er at jeg betaler inntil han får tak i noen nye og så slipper å betale, men han insinuerer jo at det vil ta hele 3 mnd. Hvis jeg ikke går med på å 'splitte', noe det absolutt ikke gjør, det er en populær beliggenhet. ts Anonymkode: e9858...a3d Men hva du måtte tenke og føle om dette kan huseier fint drite i, siden du har sagt deg villig til å flytte inn i en bolig med 3månders oppsigelses tid. Du valgte dette, så velger huseier å være grei og la deg slippe å betale 3 månder og da blir du sur? bortskjemt drittunge er det du er. Håper du må betale alle 3måndene. Anonymkode: 51634...493 7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #136 Skrevet 24. juli 2017 På 22.7.2017 den 5.21, AnonymBruker skrev: Ja, men da må jeg betale fulle 3 mnd. Med oppsigelsestid. Han kommer helt sikkert ikke til å 'finne noen egnede' før det. Ts Anonymkode: e9858...a3d Hvorfor skal han? Det er da ikke hans jobb å spare penger for deg? Det er ditt eget ansvar å ta vare på deg selv og stå for egne avtaler, har har ingen plikt til å finne noen leieboer innen disse 3måndene, det er derfor han har kontrakt.,... Anonymkode: 51634...493 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #137 Skrevet 24. juli 2017 På 22.7.2017 den 17.58, AnonymBruker skrev: Ts du kan jo flytte ut og håpe han begynner å pusse opp, i det han gjør det har du en ubeboelig leilighet/mangel og slipper å betale/skal ha avslag i leie for noe du ikke kan bruke/begrenset bruk. Mange her sier at du bare skal betale 3 måneder og sånn er det, men det er feil, utleier har plikt til å prøve å begrense dine tap ved å finne ny leietaker så raskt som mulig. Derfor synes jeg du kan foreslå for utleier at du kan hjelpe til med å finne noen som kan ta over for deg, og se hva han synes om det. Anonymkode: 4156a...f26 Nei. punktum. Utleier har ingen slike plikter i dette tilfellet. Anonymkode: 51634...493 5
Fraggzy Skrevet 24. juli 2017 #138 Skrevet 24. juli 2017 Den leieboeren her er virkelig det perfekte eksempelet på en leieboer du ikke ønsker i hus. 13
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #139 Skrevet 24. juli 2017 På 22.7.2017 den 21.21, AnonymBruker skrev: Ta inn en samboer før du flytter, som blir boende i leilligheten ut oppsigelsestiden, og samboeren betaler deg leieprisen + litt ekstra, og du tjener på dette Anonymkode: c939d...94b Finne en samboer som er villig til å flytte fra boligen sin og flytte inn i en bolig i 3månder før de blir tvunget til å flytte et nytt sted? Virker veldig sansynlig at kommer til å skje. Anonymkode: 51634...493 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #140 Skrevet 24. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finne en samboer som er villig til å flytte fra boligen sin og flytte inn i en bolig i 3månder før de blir tvunget til å flytte et nytt sted? Virker veldig sansynlig at kommer til å skje. Anonymkode: 51634...493 Tja, TS kan jo alltids forsøke. Fremleie er lov. Jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg trengte en bolig for korttidsleie, så helt utenkelig er det ikke. Ulempen med fremleie er jo selvsagt at TS uansett er ansvarlig for at husleia blir betalt disse 3 månedne, at boligen er rengjort når vedkommende flytter og at vedkommende oppfører seg som folk. TS kan gå på en kraftig smell der, og den smellen kan koste langt mer enn 1,5 måneders husleie. Anonymkode: 40290...b99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå