Gå til innhold

Huseier vil 'splitte' oppsigelsestiden med meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker om stupiditet.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv så ville jeg vært litt forsiktig med å gi fra meg nøklene, når jeg fremdeles betaler leie og står på kontrakten. Hva om noe skjer i leiligheten, den nye leietakeren ødelegger noe eller noe annet dumt skjer, og så er det du som står som offisiell leietaker fremdeles og ansvaret legges over på deg?

Anonymkode: 0bf59...0fe

Akkurat det ville jeg ikke bekymret meg for. Leieforholdet er over straks nøklene er overlevert og inspeksjonen av leiligheten er over.

Det hu evt betaler er en sum tilsvarende 1,5 månedsleie for å få lov til å avbryte kontrakten 3 måneder før tiden.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å, herregud, gi meg styrke :pinar:

Anonymkode: a4343...20e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med utleier og se om du kan finne folk som kan komme på visning, slik at de kan ta over for deg. Det er ulovlig å ta dobbelleie, så om TS betaler for 1,5 mnd skal hun også ha tilgang til husrommet. Har du mulighet til å framleie i 3 måneder til oppsigelsestiden er ute?

Anonymkode: 4156a...f26

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med utleier og se om du kan finne folk som kan komme på visning, slik at de kan ta over for deg. Det er ulovlig å ta dobbelleie, så om TS betaler for 1,5 mnd skal hun også ha tilgang til husrommet. Har du mulighet til å framleie i 3 måneder til oppsigelsestiden er ute?

Ja, kjempegod ide! Hun burde legge den ut på AirBnB i oppsigelsestiden. Kanskje spørre huseier om han kan overlevere/ta imot nøkler til gjestene når de kommer og går? :alice:

Endret av Sommee
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han går ikke med på det nei, han sier bare enten så splitter vi det, eller så tar det den tiden det tar før jeg får inn noen nye' aka han kommer ikke til å anstrenge seg noe for å få inn noen før om 3 mnd. 

Jeg føler liksom at jeg ikke har noe valg. Han tvinger meg til å godta dette. Dette er jo en gullavtale for han...

ts

Anonymkode: e9858...a3d

Men herregud da, det er jo også en gullavtale for deg. Men gjør som du vil da og betal for 3 måneder da, who fucking cares.

Anonymkode: b4568...0f0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han går ikke med på det nei, han sier bare enten så splitter vi det, eller så tar det den tiden det tar før jeg får inn noen nye' aka han kommer ikke til å anstrenge seg noe for å få inn noen før om 3 mnd. 

Jeg føler liksom at jeg ikke har noe valg. Han tvinger meg til å godta dette. Dette er jo en gullavtale for han...

ts

? :klo: Dette kan ikke være seriøst? Han tilbyr deg en avtale der du sparer 1,5 mnds husleie...og det er du misfornøyd med? Hvorfor?

Anonymkode: c939d...94b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg syntes det er urettferdig. Det rettferdige her ville jo vært om han jobbet for å få inn noen så fort som mulig og jeg betalte frem til han fant noen ( noe som sikkert ikke ville tatt lang tid). 

Ts

Du er jammen meg en vanskelig leietaker. 

3 timer siden, SiMa skrev:

Påpek at det snart er studiestart (hvis det er en bolig aktuell for studenter) og at sannsynligvis vil være enklere å finne nye leieboere nå enn om tre måneder. Tilby deg å betal til midten av august og å hjelpe til med å finne nye leietakere. Han har kommet med et tilbud til deg, i stedet for å takke ja eller nei kan du komme med et alternativt tilbud. Og så kan du legge til at du har mye å gjøre før du flytter, så for å kunne gi fra deg leiligheten så fort må han leie noen andre til å vaske/gjøre det selv. Får du tre måneder på deg finner du alltids mulighet for å reise tilbake en helg og vaske.

Han har allerede kommet med et bra tilbud. Ellers er det tre måneder oppsigelse der man betaler alle tre måneder og leverer nøkkel etter det, slik som standarden i boligkontrakter faktisk er. 

Anonymkode: b292b...72a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er blitt en tråd der ts "går i ring" i sin argumentasjon. 

For å prøve å bryte ringen spør jeg derfor ts, 1. Hvor fant du eller hvordan kom du i kontakt med utleieren for å få leie boligen? 

2. Har du undersøkt om boligen nå er tilgjengelig på samme sted for leie, som du i sin tid fant boligen? 

3. TS har mulighet til å få inn en leieboer utleier godkjenner den dagen hun flytter som trer inn i hennes sted i kontrakten. Har du tenkt på å prøve den løsningen? Da slipper du både husleie og bekymring for at huseier får dobbel husleie. 

Anonymkode: fbc11...cea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke problemet..? Hva er sleipt med denne ordningen? Er jo vinn vinn for begge parter. Er det noe jeg ikke har forstått?

Hvis du ikke betaler for hele 3 måneder skal du jo absolutt ikke ha nøkler i 3 måneder. 1,5 måneder synes jeg er et flott kompromiss. Da får dere begge litt forutsigbarhet. Har får jo ikke da dobbel leie hvis noen skulle flytte inn etter dette. Hvis du ikke takker ja til tilbudet har du din fulle rett til å beholde nøkler ut oppsigelsestiden og andre kan ikke bo der. Utleier tar jo hele risikoen her, selv om du mener den er lav. Det her er da virkelig ikke noe dilemma. 

Anonymkode: 359db...75e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor skulle det være så dumt at dette er en gullavtale for han (er da også like god avtale for deg)? Utleie er ikke veldedighet men business. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ha de 1,5 på forskudd i det jeg leverer fra meg nøklene, så han har sikkret seg der...

ts

Sikker på at det forskuddsbetaling dere har? Jeg tror nemlig du har misforstått og at du kun betaler for den tiden du bor der. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Jeg forstår virkelig ikke problemet..? Hva er sleipt med denne ordningen? Er jo vinn vinn for begge parter. Er det noe jeg ikke har forstått?

Det folk ikke forstår er at det utleier prøver på er sleipt, og ikke bare sleipt men også ulovlig. Utleier hadde ikke godtatt 1,5 mnd leie og nøklene på denne måten om han ikke hadde noen som står klar til å ta over, snu det på denne måten: om han IKKE har noen klare til å flytte inn og betale leie, hvorfor skal han da ha nøklene til leiligheten som TS betaler for i 1,5 mnd til? Mange som er unge og naive som faller for dette, men TS skjønner iallefall at noe er galt.

Det som er vanlig å gjøre er at TS betaler fram til utleier har noen andre som kan flytte inn, slik at det ikke blir dobbelleie (som er ulovlig), det er også ofte vanlig at den som leier og vil flytte ut tidligere hjelper til med å annonsere for å finne nye leietakere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det folk ikke forstår er at det utleier prøver på er sleipt, og ikke bare sleipt men også ulovlig. Utleier hadde ikke godtatt 1,5 mnd leie og nøklene på denne måten om han ikke hadde noen som står klar til å ta over, snu det på denne måten: om han IKKE har noen klare til å flytte inn og betale leie, hvorfor skal han da ha nøklene til leiligheten som TS betaler for i 1,5 mnd til? Mange som er unge og naive som faller for dette, men TS skjønner iallefall at noe er galt.

Det som er vanlig å gjøre er at TS betaler fram til utleier har noen andre som kan flytte inn, slik at det ikke blir dobbelleie (som er ulovlig), det er også ofte vanlig at den som leier og vil flytte ut tidligere hjelper til med å annonsere for å finne nye leietakere.

Nei, det som er vanlig er å betale ut oppsigelsestiden. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Synes utleier skal trekke tilbake tilbudet og be deg forholde deg til kontrakten. Når du ikke klarer se hvor heldig du er som får dette tilbudet, fortjener du ikke ha det. 

Anonymkode: dbf7e...49f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

AB#93 igjen her, anbefaler deg også å ta kontakt med folk som har peiling på dette eller spørre på jus forumet på diskusjon.no da folk her har en tendens til å synse og mene masse uten å vite noe om loven.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Loven sier at TS skal betale husleie ut oppsigelsestiden. Den sier ingenting om at hun må bo der.

Husvert har gitt henne 50 % rabatt på dette mot at han får husnøklene og 1,5 måneders leie på forskudd. Riktignok sier husleieloven at det ikke er lov å ta mer enn en måned forskudd, men JEG hadde lempet på det kravet mot å få flytte ut til 50 % rabatt.

Dersom det er slik at husvert greier å leie ut med en gang: så flott for han, det betyr at ulempen han har med at jeg flytter ut og betaler mindre enn 3 måneders oppsigelsestid er dempet. 

Jeg prøver virkelig å se ulempene for TS her, jeg greier ikke. Med mindre TS er av den misoppfatning at oppsigelsestid er noe man ikke betaler for så ser jeg virkelig ikke problemene her.

AnonymBruker
Skrevet

Da har du jo drit flaks. Han redder deg fra 1,5 mnd husleie nå som du ellers hadde vært FORPLIKTA til og folk er jævlig gniene på sånne kontrakter osv. 

Samme for deg om han leier ut til noen andre (er jo du som har brutt kontrakten og han som egentlig bør føle seg "snytt" for noen tusenlapper her om noen ), du måtte jo ha betalt fullt sånn egentlig så jeg hadde bare holdt kjeft og sagt tusen tusen takk! 

Anonymkode: 937e9...f75

• Liker 10
Skrevet

Du er jammen meg en vanskelig leietaker. 

Han har allerede kommet med et bra tilbud. Ellers er det tre måneder oppsigelse der man betaler alle tre måneder og leverer nøkkel etter det, slik som standarden i boligkontrakter faktisk er. 

Du kan mene det er et bra tilbud, jeg kan mene det er et bra tilbud, men til syvende og sist er det hva ts mener som er avgjørende. Og ts er åpenbart ikke fornøyd med tilbudet, derfor foreslo jeg noen argumenter og vilkår som kan gjøre at hun får en avtale hun er mer fornøyd med.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du brukte en liknende avtale kunne du begynt oppussingen tidligere og fått betalt for i hvert fall deler av tiden du bruker til det.

Anonymkode: 8b459...c5d

Har jeg aldri tenkt på engang. Jeg er ikke så avhengig av de pengene at jeg ikke tåler at det står tomt noen mnd. Det står tomt nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...