AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #42 Skrevet 21. juli 2017 1 minutt siden, Herr Heftig skrev: Dette var da fryktelig ondskapsfullt av deg. "Jeg nekter å takke ja til noe jeg tjener på fordi noen andre også tjener på det". Han har nok ikke noen stor framtid som forretningsmann, nei. Anonymkode: 8b459...c5d 4
Daria Skrevet 21. juli 2017 #43 Skrevet 21. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes jo det rettferdige er at jeg betaler inntil han får tak i noen nye og så slipper å betale, men han insinuerer jo at det vil ta hele 3 mnd. Hvis jeg ikke går med på å 'splitte', noe det absolutt ikke gjør, det er en populær beliggenhet. ts Anonymkode: e9858...a3d Du skal flytte og begynne i ny jobb, jeg ville vært overlykkelig over å bli ferdig med alt formelt det jeg flytter fra med det samme, slippe å måtte betale dobbel i tre måneder og ikke måtte følge opp en leilighet på et sted jeg ikke lenger bor. Han har neppe noen som kan flytte inn på dagen når du nettopp har sagt opp, det går fort en måned før en ny er på plass, ergo er det snakk om en halv måneds leie du vil krangle på, bare på trass, prinsipp og smålighet? 23
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #44 Skrevet 21. juli 2017 Selv så ville jeg vært litt forsiktig med å gi fra meg nøklene, når jeg fremdeles betaler leie og står på kontrakten. Hva om noe skjer i leiligheten, den nye leietakeren ødelegger noe eller noe annet dumt skjer, og så er det du som står som offisiell leietaker fremdeles og ansvaret legges over på deg? Jeg er for øvrig ikke sikker på om det er lov av huseier å kreve nøkler tilbake, og samtidig motta leie fra deg i 1,5 måned videre. Da har du jo ikke mulighet til å disponere leiligheten lenger, og premisset for leiekontrakten må kunne sies å være brutt. Hvis du er veldig sleip så kan du sende ham nøklene (og sørge for at det utveksles noen e-poster mellom dere av typen "Nå er nøklene sendt til deg! Takk for et godt leieforhold!", slik at du har bevis på overleveringen), og deretter droppe å betale mer leie. Han kan jo ikke gå til sak eller kreve inn tapt leie når han selv frivillig har mottatt nøklene og ikke lenger tilbyr leietageren sin disposisjonsrett. Det kommer han sannsynligvis ingen vei med juridisk, selv om han garantert blir pissesur. Anonymkode: 0bf59...0fe 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #45 Skrevet 21. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer han sannsynligvis ingen vei med juridisk, selv om han garantert blir pissesur. Man slipper ikke unna oppsigelsestiden på tre måneder bare ved å levere nøklene. Anonymkode: 8b459...c5d 13
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #46 Skrevet 21. juli 2017 Hva er viktigst? At du slipper unna med mindre enn tre måneders husleie eller at han får dobbel leie for noe av perioden?. Er du smart, så forhandler du ned til en måned, ellers beholder du nøklene de neste tre månedene, dersom økonomien din tillater deg å være prinsippfast. Husk, han gir deg et tilbud, du strå fritt til å avslå. Men pass på å få denne typen ting skriftlig. Anonymkode: fbc11...cea 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #47 Skrevet 21. juli 2017 Eller, så godtar du å sende nøklene, men får en venn til å gå innom leiligheten om et par uker. Om det er tegn til at noen andre har flyttet inn før de 1,5 månedene har gått, så tilbakeholder du resten av leien. Da har du i hvert fall utvilsomt loven på din side, om huseier lar andre flytte inn før forrige leietaker er ferdig med oppsigelsesperiode, så er kontrakten å regne som misligholdt fra huseiers side og du kan med god samvittighet drite i å betale noe mer. Anonymkode: 0bf59...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #48 Skrevet 21. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv så ville jeg vært litt forsiktig med å gi fra meg nøklene, når jeg fremdeles betaler leie og står på kontrakten. Hva om noe skjer i leiligheten, den nye leietakeren ødelegger noe eller noe annet dumt skjer, og så er det du som står som offisiell leietaker fremdeles og ansvaret legges over på deg? Jeg er for øvrig ikke sikker på om det er lov av huseier å kreve nøkler tilbake, og samtidig motta leie fra deg i 1,5 måned videre. Da har du jo ikke mulighet til å disponere leiligheten lenger, og premisset for leiekontrakten må kunne sies å være brutt. Hvis du er veldig sleip så kan du sende ham nøklene (og sørge for at det utveksles noen e-poster mellom dere av typen "Nå er nøklene sendt til deg! Takk for et godt leieforhold!", slik at du har bevis på overleveringen), og deretter droppe å betale mer leie. Han kan jo ikke gå til sak eller kreve inn tapt leie når han selv frivillig har mottatt nøklene og ikke lenger tilbyr leietageren sin disposisjonsrett. Det kommer han sannsynligvis ingen vei med juridisk, selv om han garantert blir pissesur. Anonymkode: 0bf59...0fe Han vil ha de 1,5 på forskudd i det jeg leverer fra meg nøklene, så han har sikkret seg der... ts Anonymkode: e9858...a3d
Gjest kaninen Skrevet 21. juli 2017 #49 Skrevet 21. juli 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han går ikke med på det nei, han sier bare enten så splitter vi det, eller så tar det den tiden det tar før jeg får inn noen nye' aka han kommer ikke til å anstrenge seg noe for å få inn noen før om 3 mnd. Jeg føler liksom at jeg ikke har noe valg. Han tvinger meg til å godta dette. Dette er jo en gullavtale for han... ts Anonymkode: e9858...a3d Som de fleste her nevner,det er jo en gull avtale for deg nå. Hvorfor skal han gidde å stresse med å finne ny leitaker så snart som mulig for å spare penger for deg? Bedre å ta det i et bedagelig tempo da...Eventuelt at dere deler de 3månedene slik han er foreslått. Win win kaller man det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #50 Skrevet 21. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller, så godtar du å sende nøklene, men får en venn til å gå innom leiligheten om et par uker. Om det er tegn til at noen andre har flyttet inn før de 1,5 månedene har gått, så tilbakeholder du resten av leien. Da har du i hvert fall utvilsomt loven på din side, om huseier lar andre flytte inn før forrige leietaker er ferdig med oppsigelsesperiode, så er kontrakten å regne som misligholdt fra huseiers side og du kan med god samvittighet drite i å betale noe mer. Anonymkode: 0bf59...0fe Han vil ha de 1,5 på forskudd, i det jeg leverer fra meg nøklene ts Anonymkode: e9858...a3d
Ruccula Skrevet 21. juli 2017 #51 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men da må jeg betale for 3 mnd.! Jeg er helt overbevist om at han da kommer til å gjøre seg vanskelig å 'ikke fått tak i noen nye' før etter 3 mnd. ts Anonymkode: e9858...a3d Altså du har 3 mnd oppsigelse, det står i din kontrakt. Du kan enten forholde deg til din kontrakt eller slippe unna med halvparten. Hvorfor ikke bare benytte deg av tilbudet isteden for å være bitter på huseier? 17
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #52 Skrevet 21. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vil ha de 1,5 på forskudd, i det jeg leverer fra meg nøklene ts Anonymkode: e9858...a3d Jeg tror faktisk at han vil gi seg dersom du går hardt mot hardt. Han har sikkert 'lovet' noen leiligheten allerede kan det høres ut som. Dersom du sier at så lenge du ikke har tilgang, betaler du ikke leie. Det er en prinsippsak. Han skal da ikke ha mer enn dobbel husleie! Har du ikke tilgang = ingen husleie! Anonymkode: 75ab0...a88 2
Determegja Skrevet 21. juli 2017 #53 Skrevet 21. juli 2017 (endret) To alternativer. 1. Du betaler ut oppsigelsestiden på 3 mnd. Får tilbake depositum etter 3 mnd. 2. Du avtaler med utleier en betaling for 1.5 mnd. Du betaler summen nå. Han får nøkkel og du depositum. Du reiser til nytt sted og er ferdig med leiligheten. I avtalen står det at du ikke er ansvalig for leilighet etter nøkkeloverrekkelse. Jeg hadde valgt løsning 2. Utleier skal kanskje pusseopp leilighet. Ellers er det lettere med visning om andre ikke disponerer leiligheten. Endret 21. juli 2017 av Determegja 14
Ruccula Skrevet 21. juli 2017 #54 Skrevet 21. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vil ha de 1,5 på forskudd, i det jeg leverer fra meg nøklene ts Anonymkode: e9858...a3d Hvorfor er dette så galt da? Hvorfor fokuserer du ikke heller på at du slipper unna halve oppsigelsestiden, enn å være livredd for at huseier kanskje får 1,5 mnd dobbelt 15
Gjest kaninen Skrevet 21. juli 2017 #55 Skrevet 21. juli 2017 1 minutt siden, Ruccula skrev: Altså du har 3 mnd oppsigelse, det står i din kontrakt. Du kan enten forholde deg til din kontrakt eller slippe unna med halvparten. Så enkelt er det faktisk. Virker som TS ikke er fornøyd med en GOD avtale fordi huseier (muligens) får en BEDRE avtale.
Ruccula Skrevet 21. juli 2017 #56 Skrevet 21. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk at han vil gi seg dersom du går hardt mot hardt. Han har sikkert 'lovet' noen leiligheten allerede kan det høres ut som. Dersom du sier at så lenge du ikke har tilgang, betaler du ikke leie. Det er en prinsippsak. Han skal da ikke ha mer enn dobbel husleie! Har du ikke tilgang = ingen husleie! Anonymkode: 75ab0...a88 Han har bare å forholde seg til oppsigelsestiden på 3 mnd! Det står i kontrakten 2
Sirah Skrevet 21. juli 2017 #57 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig hadde jeg vært glad for å slippe 1,5 mnd husleie og unnet ham evt halvannen måned "ekstra husleie" hvis det var tilfelle. Det var det med å velge sine kamper, og selv om han ikke har lov til å få dobbel leie tror jeg at jeg hadde gitt blanke i det dersom jeg ellers hadde et godt forhold til utleier. Anonymkode: bcd04...4b8 Enig. Det er noe som heter å velge sine kamper, denne hadde jeg glatt latt gå! Her sparer du 1,5mnd med husleie mot at du gir fra deg nøklene. Om han så får dobbel leie, hvorfor bryr du deg om det? Du har jo flyttet! 6
Apis Skrevet 21. juli 2017 #58 Skrevet 21. juli 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Men om jeg ikke leverer fra meg nøkler og samtidig betaler 1,5 mnd. Leie vil han kreve 3 mnd. Skikkelig sleipt! Ts Anonymkode: e9858...a3d Hallo, noen hjemme? Dette er jo en vinn vinn avtale for deg, vis du absolutt ikke vil betale for 3mnd da. 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #59 Skrevet 21. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk at han vil gi seg dersom du går hardt mot hardt. Han har sikkert 'lovet' noen leiligheten allerede kan det høres ut som. Dersom du sier at så lenge du ikke har tilgang, betaler du ikke leie. Det er en prinsippsak. Han skal da ikke ha mer enn dobbel husleie! Har du ikke tilgang = ingen husleie! Anonymkode: 75ab0...a88 Ja, men da må jeg betale fulle 3 mnd. Med oppsigelsestid. Han kommer helt sikkert ikke til å 'finne noen egnede' før det. Ts Anonymkode: e9858...a3d
penny_ Skrevet 21. juli 2017 #60 Skrevet 21. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv så ville jeg vært litt forsiktig med å gi fra meg nøklene, når jeg fremdeles betaler leie og står på kontrakten. Hva om noe skjer i leiligheten, den nye leietakeren ødelegger noe eller noe annet dumt skjer, og så er det du som står som offisiell leietaker fremdeles og ansvaret legges over på deg? Jeg er for øvrig ikke sikker på om det er lov av huseier å kreve nøkler tilbake, og samtidig motta leie fra deg i 1,5 måned videre. Da har du jo ikke mulighet til å disponere leiligheten lenger, og premisset for leiekontrakten må kunne sies å være brutt. Hvis du er veldig sleip så kan du sende ham nøklene (og sørge for at det utveksles noen e-poster mellom dere av typen "Nå er nøklene sendt til deg! Takk for et godt leieforhold!", slik at du har bevis på overleveringen), og deretter droppe å betale mer leie. Han kan jo ikke gå til sak eller kreve inn tapt leie når han selv frivillig har mottatt nøklene og ikke lenger tilbyr leietageren sin disposisjonsrett. Det kommer han sannsynligvis ingen vei med juridisk, selv om han garantert blir pissesur. Anonymkode: 0bf59...0fe At hun gir fra seg nøklene skal selvfølgelig dokumenteres skriftlig. Denne avtalen om 1,5 måneders leie bør hun også ha skriftlig om hun skulle få skylda for en ramponert leilighet. Hvis hun bare sender han nøklene uten å ha inngått avtale om å betale 1,5 måneder, så må hun betale ut oppsigelsestiden. Ellers kan huseier be om å få utbetalt husleie for 3 måneder av depositumet. Man kan ikke bare sende nøklene til huseier og tro at man slipper å betale i oppsigelsestiden 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå