Gå til innhold

Huseier vil 'splitte' oppsigelsestiden med meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må flytte ut nå med en gang på grunn av flytting for ny jobb. Har sagt opp og har 3 mnd. Oppsigelsestid. Huseier tilbyr å splitte oppsigelsestiden med meg, dvs. At jeg betaler i 1,5 mnd, og gir fra meg nøklene nå når jeg flytter.

Mistenker jo at han får leid ut fra dag 1 nå i disse studenttider og får 1,5 mnd. Dobbel leie. Har han lov til dette? Føler meg i så tilfelle litt lurt...

Anonymkode: e9858...a3d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen garanti at han får leiet ut med en gang. Det er over en måned til studiestart. Vær fornøyd at du slipper å betale for hele, men du har krav på å ha tilgang så lenge du betaler. 

Anonymkode: c28fb...630

• Liker 31
Skrevet

Godta avtalen på den betingelsen at du sender nøklene i posten etter 1,5 måned ;)

Tipper han har fått leid den ut til noen andre, ja. Men det blir bare antakelser :)

• Liker 8
Skrevet

behold nøklene i 3 måneder og betal disse tre månedene, så er du sikker på at han ikke får dobbel leie! 

men nei, han har ikke lov til å få dobbel leie. 
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/ti_jeg_leier_og_vil_si_opp_leieavtalen.pdf
Nest siste side der står det :) 
Ett av problemene om du krangler på dette, og står på "din rett", er at han sier ok, da går oppsigelsestid som vanlig og du betaler 3 måneder... 
Greit nok at han strengt tatt ikke har lov til å leie ut dobbelt, men her har du sjanse til å komme deg unna halvparten av leiesummen. Det kommer an på hvordan forholdet deres er, du kan påpeke dette, å si at du betaler til noen nye flytter inn, men er huseier kjip, så kan han si at da betaler du 3 måneder... 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, n0mdeplume skrev:

Godta avtalen på den betingelsen at du sender nøklene i posten etter 1,5 måned ;)

Tipper han har fått leid den ut til noen andre, ja. Men det blir bare antakelser :)

Hun kan ikke ha krav på en leilighet hun ikke betaler for. Det du foreslår er kun på faen. Det er da ingenting å tape for ts her. Hun har skal jo ikke bruke leiligheten uansett. Hvorfor betale sine tre mnd, når noen kan overta betalingen etter 1,5 mnd.

Som utleier er det best å få etalt for n leilighet som ingen bruker. 

Dette neviser hvor dumme leitakere er og hvor mye de konspirer(mot seg selv).

Anonymkode: 9cac0...ea8

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Velg dine kamper med omhu sier bare jeg, dette ville jeg ike brukt energi på engang.

Anonymkode: b00ec...a77

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, n0mdeplume skrev:

Betingelsen han satt for å splitte tiden var at nøklene skulle overleveres med en gang jeg flyttet ut.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville foreslått at du betaler frem til noen nye flytter inn, maksimalt tre måneder. Jeg tenker at det senest vil være noen innflyttet til studiestart den 15. august. Han har vel heller ikke noe på å tjene på å ikke ta inn en ny nå til studiestart, da det er lettere å få leid ut i august enn i oktober.

Anonymkode: 08869...959

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Betingelsen han satt for å splitte tiden var at nøklene skulle overleveres med en gang jeg flyttet ut.

ts

Da avslår du. Når du betaler er du i stor grad ansvarlig. Lever når din tid er ferdig. Vil han ha nøkkelen med en gang får han selv ta kostnaden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville foreslått at du betaler frem til noen nye flytter inn, maksimalt tre måneder. Jeg tenker at det senest vil være noen innflyttet til studiestart den 15. august. Han har vel heller ikke noe på å tjene på å ikke ta inn en ny nå til studiestart, da det er lettere å få leid ut i august enn i oktober.

Anonymkode: 08869...959

Det går han ikke med på. Han vil at jeg enten betaler ut fulle 3 mnd. Eller at vi 'splitter', som han sier. Da må jeg levere fra meg nøklene med en gang og betale for 'kun' 1,5 mnd. Det er de to valgene jeg har...

føler at han lurer meg uansett.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Da avslår du. Når du betaler er du i stor grad ansvarlig. Lever når din tid er ferdig. Vil han ha nøkkelen med en gang får han selv ta kostnaden.

Men da må jeg betale for 3 mnd.! Jeg er helt overbevist om at han da kommer til å gjøre seg vanskelig å 'ikke fått tak i noen nye' før etter 3 mnd.

ts

Skrevet

Ja, det er surt å vite at utleieren er en luring som ønsker dobbel husleie en periode, men samtidig vinner jo du på det. Gjør som Elsa: let it go. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg vært glad for å slippe 1,5 mnd husleie og unnet ham evt halvannen måned "ekstra husleie" hvis det var tilfelle. Det var det med å velge sine kamper, og selv om han ikke har lov til å få dobbel leie tror jeg at jeg hadde gitt blanke i det dersom jeg ellers hadde et godt forhold til utleier. 

Anonymkode: bcd04...4b8

• Liker 18
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går han ikke med på. Han vil at jeg enten betaler ut fulle 3 mnd. Eller at vi 'splitter', som han sier. Da må jeg levere fra meg nøklene med en gang og betale for 'kun' 1,5 mnd. Det er de to valgene jeg har...

føler at han lurer meg uansett.

ts

Om det er umulig å overtale han, så gå med på avtalen. Du sparer tross alt 1,5 mnd husleie. 

• Liker 10
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må flytte ut nå med en gang på grunn av flytting for ny jobb. Har sagt opp og har 3 mnd. Oppsigelsestid. Huseier tilbyr å splitte oppsigelsestiden med meg, dvs. At jeg betaler i 1,5 mnd, og gir fra meg nøklene nå når jeg flytter.

Mistenker jo at han får leid ut fra dag 1 nå i disse studenttider og får 1,5 mnd. Dobbel leie. Har han lov til dette? Føler meg i så tilfelle litt lurt...

Alt er lov å forhandle om. Helt greit dette og bare et tilbud til deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Is a no brainer. Du skal allerede flytte, hvorfor vil du betale for 3 måneder når han tilbyr deg 1,5mnd?

Han gjør jo deg en tjeneste! La mannen få dobbelt betalt hvis han vil da vel, why care?

han sparte deg for 1,5mnd penger! Om du skal være vanskelig så må du betale 3 måneder....

Take the deal!

Anonymkode: 979e0...295

• Liker 36
Skrevet

Men hva er det egentlig du vil? Ikke vil du betale 3 måneders oppsigelsestid og ikke vil du inngå en deal for å slippe unna med halvparten fordi det plager deg at noen andre enn deg også tjener på den dealen? 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, cattleya skrev:

Men hva er det egentlig du vil? Ikke vil du betale 3 måneders oppsigelsestid og ikke vil du inngå en deal for å slippe unna med halvparten fordi det plager deg at noen andre enn deg også tjener på den dealen? 

Jeg vil at han skal jobbe for å få inn noen fortløpende og at jeg bare betaler til han har funnet noen. Det kommer til å gå fort, det er en attraktiv leilighet.

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil at han skal jobbe for å få inn noen fortløpende og at jeg bare betaler til han har funnet noen. Det kommer til å gå fort, det er en attraktiv leilighet.

ts

Hva sier han til det da?
Jeg regner med at han gir deg dette tilbudet for å tjene ekstra penger. Det gjør han ikke om du kun betaler frem til noen andre flytter inn.

Jeg hadde ikke giddet å bruke energi på å prøve å avsløre at han får inn dobbel husleie, for det er den eneste måten du kan få tilbake pengene dine på uten å overtale han til å bli med på din avtale. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...