Gå til innhold

Hvis barnet ditt sa nei....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ville du likevel tvunget det til å dusje etter gymmen? 

Nå har jeg ikke barn selv, men vet med sikkerhet at jeg ville latt barnet ta det valget selv. Om det ikke ville hadde jeg ikke presset, men sagt at det var greit. 

Anonymkode: e59c2...c83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 4cf2f...660

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha funnet ut grunnen og respektert ungen. :) 

Anonymkode: 8ee62...f8c

• Liker 4
Skrevet

Nei, barn må lære hygiene og det å dusje etter gym er viktig. Jeg kan love at de som ikke dusjer etter gymmen blir fort stigmatisert i klassen.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville oppfordret veldig sterkt og tatt en prat med læreren slik at det ble fokus på dette blant alle elevene. Og jeg hadde selvfølgelig prøvd å finne årsaken til at barnet nekter først.

Anonymkode: cda90...ffa

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes vi trenger en holdningsendring her. Hvorfor er det plutselig slik, hva feiler det unge i dag? Om noe tror jeg det hadde vært sunt om det ikke var noe alternativ. Kropp er da ikke så farlig vel? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lange tider slitt med å kle av meg foran andre (av psykologiske grunner, ikke fordi jeg ikke er fornøyd med kroppen). Å være naken er privat. På en side lærer vi ungene at kroppen er deres og at de bestemmer over den, men på den andre siden tvinger vi dem til å dusje? For meg gir ikke det mening.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i lange tider slitt med å kle av meg foran andre (av psykologiske grunner, ikke fordi jeg ikke er fornøyd med kroppen)

Slik var det for meg da jeg var barn. Jeg utviklet etterhvert angst og strøk i gym på ungdomsskolen. Å presse og mase hjelper ikke da...

Anonymkode: e0ef0...3b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, da måtte de eventuelt kunnet vaske seg skikkelig på et mer privat sted. Jeg ville, som andre her, prøvd å finne årsaken først og fremst, men hvis dette var noe som virkelig var et kjempeproblem, ville jeg ikke tvunget dem til å være nakne med andre. Barn må imidlertid også lære hygiene, så badedrakt i dusjen, vente til de andre var ferdige o.l. måtte også bli diskutert. Jeg er ikke for å påtvinge barn offentlig nakenhet, men jeg synes de må lære fra de er små at nakenhet under visse omstendigheter er naturlig og ikke noe å skamme seg over.

Anonymkode: df3f2...a78

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik var det for meg da jeg var barn. Jeg utviklet etterhvert angst og strøk i gym på ungdomsskolen. Å presse og mase hjelper ikke da...

Anonymkode: e0ef0...3b6

Jeg har også utviklet angst

Skrevet
18 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, barn må lære hygiene og det å dusje etter gym er viktig. Jeg kan love at de som ikke dusjer etter gymmen blir fort stigmatisert i klassen.

På ungdomsskolen og vgs var det ingen som dusjet etter gymtimene. Nå hadde vi gym i siste time da, men likevel. Lite rom for stigmatisering.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg ser ikke for meg at jeg ville tvunget barnet nei. Tror jeg ville tatt en prat med barnet om årsaken til at h*n ikke vil dusje etter gym, og tatt avgjørelsen deretter. Kropp og nakenhet kan være et sårbart tema for noen, og noen kan kanskje til og med begynne å skulke gymtimer eller hele skoledager, eller alltid "glemme gymtøyet" for å slippe å ha gym og dermed slippe dusjen. Da er det vel bedre alternativ at de får slippe å dusje. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, gobbledigook skrev:

På ungdomsskolen og vgs var det ingen som dusjet etter gymtimene. Nå hadde vi gym i siste time da, men likevel. Lite rom for stigmatisering.

Jeg har barn i barneskolen og vet litt om hvordan det er nå... pga mobbing har sønnen min en egen garderobe. Men dusje må han like forbanna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Jeg synes vi trenger en holdningsendring her. Hvorfor er det plutselig slik, hva feiler det unge i dag? Om noe tror jeg det hadde vært sunt om det ikke var noe alternativ. Kropp er da ikke så farlig vel? 

Da jeg var ung var det også slik. Holdningsendring, enig. Få bort på mobbing ;)

21 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg ble mobbet fra 6. klasse ut ungdomsskolen bl.a grunnet min kropp. Jeg turte ikke å dusje. Det var ubehagelig. Jeg fikk et anstrengt forhold til kropp så selv på videregående slet jeg med å dusje med andre. Jeg fikk ofte låne en privat dusj. Hadde vi gym siste time dusjet jeg heller hjemme. I dag som voksen har jeg en spiseforstyrrelse.

Nei jeg ville ikke ha tvunget mitt barn, men jeg ville ha pratet med læreren og med barnet hva årsaken var. Jeg synes faktisk at tiden er inne for å kunne ha vegger mellom hver dusj på skolen. Seperate dusjer. Spesielt med tanke på mobbing og sosiale medier. Fort gjort for mobbere å ta bilde av mobbeofferet når h*n er på sitt mest sårbare.

Anonymkode: 25547...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Jeg er så enig med deg! Virker nesten som det er mer nomalt å skippe dusjen i dag, enn det er å dusje. Jeg likte heller ikke å dusje sammen med alle jentene i klassen, men jeg ser lærdommen i det i dag - kropp er topp! 

Anonymkode: 1941d...c96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Nappetass1 skrev:

Unge i dag?

Jeg er 35 år. Jeg har vel aldri dusjet etter gymtimen og sånn var det for de aller fleste i klassen. Og dette har jeg hørt av de aller fleste når jeg var barn og ungdom. Man kan si hva man vil om holdninger, jeg tror ikke det er der det ligger. Kropp er privat. Å være naken er da en privat sak. Å skulle dusje foran endra mennesker er da fullstendig naturlig at man vegrer seg for. Jeg synes nesten det er rart med de som kler av seg som den største selvfølge. Jeg vil tro det er enda verre for de unge i dag mtp sjansen for å bli filmet/tatt bilde av i dusjen, det slapp ihvertfall vi å bekymre oss for.

Nei, jeg tvinger ikke mine barn til å dusje. Da får de dusje når de kommer hjem. De har gym i siste time.

Anonymkode: e3587...d6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok aldri tvunget mitt barn til å kle av seg foran andre, dersom h*n ikke var komfortabel med det. Men jeg ville forsøkt å finne ut av årsaken til at h*n ikke ville dusje, sendt med klut og oppfordret til å i alle fall vaske seg litt inne på et låst toalett. 

Jeg syntes kanskje det er på tide med separate avlukker for dusjing i skolen. Det er nok mye mobbing og hvem som helst kan ta bilder i slike setninger og dele de. 

Anonymkode: 86f48...cb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man kan kjenne på magefølelsen om man trenger å dusje. Jeg dusja aldri fordi ingen brydde seg hvem som dusja, flere som heller aldri dusja, jeg lukta heller ikke pga liten aktivitet i gymtimene. Har ikke problem med å dusje med andre, var bare slitsomt å drasse med seg håndkle osv, hatet å ha tung sekk

Anonymkode: f7038...944

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri dusjet med kolleger. Så da ville jeg ikke tvunget et barn til å dusje med andre heller. Og hvordan skulle det foregått, reist på skolen og revet klærne av ungen og båret den skrikende inn i dusjen? På tide at barn får samme privatliv som oss voksne.

Anonymkode: fc763...85d

• Liker 2
Gjest Axl Rose
Skrevet (endret)

Jeg dusjet alltid, og er vant med å dusje med andre. Så har jeg spilt fotball også så for meg var det normalt, men hvis mitt barn hadde fått angst for å dusje med andre enda så hadde jeg godtatt det. Kan dusje når hn kommer hjem. Men jeg ville fortalt at det er normalt å dusje med andre og at hn ikke har noe å skamme seg over. 

Endret av Axl Rose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...