Gå til innhold

Tale utfordringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et problem, og dette er et problem jeg har hatt i mange år, men siden jeg skal begynne å studere MÅ jeg få orden på dette her.

Jeg antar at majoriteten av brukerne på KG er nordmenn, men jeg håper på litt empati og gode råd:laugh:

Saken er følgende;

Jeg kommer fra et europeisk land og har bodd i Norge i over 20, og jeg kom hit da jeg var et barn.

Jeg har alltid vært sjenert og etter barneskolen har jeg egentlig ikke vært altfor sosial. Jeg har dermed bare brukt det norske språket i en skole sammenheng.

Jeg ble litt mobbet for måten jeg sa ting på og klasseelever var veldig flinke på å peke ut ting jeg sa feil, og dette gikk veldig inn på meg! 
Jeg drømte bare om å hørtes så norsk ut som mulig og øvde hver dag, men nå er jeg ut i arbeidslivet og jobber mye med engelsktalende personer. Jeg er heller ikke så veldig sosial så bruken av det norske språket har gått dramatisk ned for meg...

Utfordringen min er at jeg blir så nervøs av å snakke til nordmenn. Når jeg skal snakke med en norsk talende kollega så er det ofte at tonefallet mitt blir kjempe dårlig og jeg klarer ikke å formulere en ordentlig setning fordi jeg blir så nervøs.

Jeg har dager hvor språket mitt flyter bra og jeg blir så stolt av meg selv, men spesielt i det siste har jeg innsett at dette har blitt et stort problem for meg. Jeg analyserer hvert ord jeg skal si, prøver så godt jeg kan å ha riktig tonefall, og jeg får ekstremt angst av dette fordi jeg skal begynne på et studie hvor kommunikasjon er viktig. 

Dilemma mitt er at jeg KLARER å snakke bra norsk, men når jeg er med andre nordmenn...så går det til helvete. Når jeg prater til andre utlendinger så går det som regel fint. Hvis jeg er sliten og trøtt, så blir også språket mitt dårligere.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre mer og jeg begynner å bli veldig påvirket av dette her. 

Anonymkode: afc26...4e1

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver perfekt norsk, hvis du har et problem, må det være med aksenten  og tonefallet, ikke ordforrådet eller setningsbygningen. Vil anta at dette ikke trenger å ha så stor betydning hvis du skal studere på universitet eller høyskole, og at det derfor ikke nødvendigvis MÅ få orden på dette før du starter på studiet. Har mistanke om at kluet her er å bli litt mer avslappet på det, og IKKE tenke så mye på uttale og tonefall, men forsøke å flyte med. Det kan kanskje være en ide å repetere/ imitere norsk tale , f.eks. synge med til norske sangtekster eller lignende til lydene blir helt automatiske og du slipper å tenke så mye på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...