AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Skrevet 19. juli 2017 Hei! Det var jeg som skrev en tråd i går der jeg lurte på om jeg hadde lungebetennelse. Var hos legen i dag og det viste seg at jeg hadde det, og jeg ble også testet for mykoplasma. (Har hanglet i to uker, så jeg følte meg ikke så "syk" som jeg trodde man ble med lungebetennelse.) Jeg fikk hvertfall en åtte dagers kur på Ery Max som jeg nå har begynt på. Mens jeg har vært syk har jeg vært veldig slapp og hatt den grusomme hosten, som nå er på vei ned. Det jeg likevel merker er at jeg blir periodevis veldig kvalm og får vondt i magen av Ery Maxen (jeg tar pillene med mat), og jeg er fortsatt veldig slapp med litt hoste og vondt i brystet. Jeg er nå på nattevakt på jobb, og skal også her i morgen. Det jeg lurer på er om jeg kan ringe ned til legekontoret igjen å få en sykemelding (hvertfall til nattevakten i morgen?) Jeg føler meg litt teit siden jeg er langt fra "dødssyk" (og jeg er sommervikar), men jeg merker at det tar av den lille energien jeg har å jobbe nå. Jeg lurer også på hvor lenge det er vanlig med kvalme på ery max? Er det en bivirkning som fortsetter ut hele kuren, eller? Har ikke hatt dette problemet på appocilin, bare tidvis løs mage. Anonymkode: 849fa...001
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 Hva jobber du med? Foreslo ikke legen sykemelding da du var hos legen og fikk vite at du har lungebetennelse? Anonymkode: e55ec...b0f 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 Jeg har aldri hørt om noen som ikke har sykemelding når de har lungebetennelse... Anonymkode: e55ec...b0f 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 Ja, jeg ville ringt legekontoret angående sykmelding snarest. Anonymkode: e55ec...b0f 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #5 Skrevet 20. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Det var jeg som skrev en tråd i går der jeg lurte på om jeg hadde lungebetennelse. Var hos legen i dag og det viste seg at jeg hadde det, og jeg ble også testet for mykoplasma. (Har hanglet i to uker, så jeg følte meg ikke så "syk" som jeg trodde man ble med lungebetennelse.) Jeg fikk hvertfall en åtte dagers kur på Ery Max som jeg nå har begynt på. Mens jeg har vært syk har jeg vært veldig slapp og hatt den grusomme hosten, som nå er på vei ned. Det jeg likevel merker er at jeg blir periodevis veldig kvalm og får vondt i magen av Ery Maxen (jeg tar pillene med mat), og jeg er fortsatt veldig slapp med litt hoste og vondt i brystet. Jeg er nå på nattevakt på jobb, og skal også her i morgen. Det jeg lurer på er om jeg kan ringe ned til legekontoret igjen å få en sykemelding (hvertfall til nattevakten i morgen?) Jeg føler meg litt teit siden jeg er langt fra "dødssyk" (og jeg er sommervikar), men jeg merker at det tar av den lille energien jeg har å jobbe nå. Jeg lurer også på hvor lenge det er vanlig med kvalme på ery max? Er det en bivirkning som fortsetter ut hele kuren, eller? Har ikke hatt dette problemet på appocilin, bare tidvis løs mage. Anonymkode: 849fa...001 Ring og prat med dem på legekontoret om sykemelding. Ery Max er blant de snillere antibiotikumene når det gjelder bivirkninger. Å spise lite og ofte er ofte lurt ved både piller av denne typen og lungebetennelse. Begge deler kan gi deg kvalme. Bedring merker du ikke med en gang men i løpet av noen dager. Trett og slapp kan du være i uker etter en lungebetennelse. God bedring. Anonymkode: 4d892...f07 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #6 Skrevet 20. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva jobber du med? Foreslo ikke legen sykemelding da du var hos legen og fikk vite at du har lungebetennelse? Anonymkode: e55ec...b0f 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri hørt om noen som ikke har sykemelding når de har lungebetennelse... Anonymkode: e55ec...b0f 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ville ringt legekontoret angående sykmelding snarest. Anonymkode: e55ec...b0f Takk for svar. Jeg jobber i avlastning, noe jeg nevnte kjapt pga MRSA fare. (Usikker på om han fikk det med seg, da han ikke sa noe videre.) Jeg er faktisk litt usikker på om han fikk med seg at jeg skulle på jobb, da jeg rett og slett ikke nevnte det mer utenom MRSA faren, så det var nok litt min feil også, - ville bare ha medisin også hjem i sengen jeg. Det eneste jeg tenker er at jeg er ikke så syk, så føler at det blir litt feil med sykemelding også, samtidig som jeg heller vil sove dette bort enn å være nattevakt. Fikk også beskjed om at jeg sannsynlig ville merke bedring innen 24 timer. ts Anonymkode: 849fa...001
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #7 Skrevet 20. juli 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg jobber i avlastning, noe jeg nevnte kjapt pga MRSA fare. (Usikker på om han fikk det med seg, da han ikke sa noe videre.) Jeg er faktisk litt usikker på om han fikk med seg at jeg skulle på jobb, da jeg rett og slett ikke nevnte det mer utenom MRSA faren, så det var nok litt min feil også, - ville bare ha medisin også hjem i sengen jeg. Det eneste jeg tenker er at jeg er ikke så syk, så føler at det blir litt feil med sykemelding også, samtidig som jeg heller vil sove dette bort enn å være nattevakt. Fikk også beskjed om at jeg sannsynlig ville merke bedring innen 24 timer. ts Anonymkode: 849fa...001 La legen avgjøre om du skal ha sykemelding. Kontakt legen på morgenen i dag, og formidle det som du har formidlet her om formen din og om jobben din, og spør legen angående sykemelding. God bedring Anonymkode: e55ec...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #8 Skrevet 20. juli 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: La legen avgjøre om du skal ha sykemelding. Kontakt legen på morgenen i dag, og formidle det som du har formidlet her om formen din og om jobben din, og spør legen angående sykemelding. God bedring Anonymkode: e55ec...b0f Takk skal du ha, ringer ned i morgen tidlig. Anonymkode: 849fa...001 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #9 Skrevet 20. juli 2017 Kan oppdatere med at jeg fikk sykemelding, noe som er bra siden jeg har blitt markant dårligere i formen. Er det normalt etter ca ett døgn på ery max? (Er bare vandt med appocilin og halsbetennelser jeg, og da blir jeg som regel raskt bedre) Fikk mye sterkere press og "sting" i bryst og rygg, samt slim-spy-jævel hosten i sterk retur, herlige saker. ts Anonymkode: 849fa...001
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #10 Skrevet 20. juli 2017 Ery-Max er kjent for å gi mageproblemer og kvalme. Som de fleste antibiotika gjør. Om du ikke blir noe særlig bedre etter to tre dagers behandling, så må du ringe legen igjen. Om du blir verre så må du ringe med en gang. Anonymkode: 84cbd...9ce
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #11 Skrevet 20. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan oppdatere med at jeg fikk sykemelding, noe som er bra siden jeg har blitt markant dårligere i formen. Er det normalt etter ca ett døgn på ery max? (Er bare vandt med appocilin og halsbetennelser jeg, og da blir jeg som regel raskt bedre) Fikk mye sterkere press og "sting" i bryst og rygg, samt slim-spy-jævel hosten i sterk retur, herlige saker. ts Anonymkode: 849fa...001 Så bra at du fikk sykemelding Det tar flere dager før man merker virkning av antibiotika. Som regel tar det ca 3 dager før man merker effekt av antibiotika. Kontakt legen igjen, dersom du blir verre, og dersom du ikke merker bedring i løpet av ca 3 dager, fordi at da kan det hende at du må ha en annen type antibiotika. Bisolvon (reseptfri slimløsende medisin) er til hjelp ved seigt slim som er vanskelig å hoste opp (i forbindelse med lungebetennelse, bronkitt o.l. Mange får mageproblemer av antibiotika. Å spise youghurt sammen med inntak av antibiotikaen har positiv effekt. Anonymkode: e55ec...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #12 Skrevet 20. juli 2017 Jeg var i full jobb da jeg hadde lungebetennelse. Det var først da betennelsen nådde lungehinnen ( der nervetrådene sitter ) at jeg fikk skikkelig vondt, men da ble jeg innlagt med sepsis. Anonymkode: 6fb1f...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #13 Skrevet 20. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Det var jeg som skrev en tråd i går der jeg lurte på om jeg hadde lungebetennelse. Var hos legen i dag og det viste seg at jeg hadde det, og jeg ble også testet for mykoplasma. (Har hanglet i to uker, så jeg følte meg ikke så "syk" som jeg trodde man ble med lungebetennelse.) Jeg fikk hvertfall en åtte dagers kur på Ery Max som jeg nå har begynt på. Mens jeg har vært syk har jeg vært veldig slapp og hatt den grusomme hosten, som nå er på vei ned. Det jeg likevel merker er at jeg blir periodevis veldig kvalm og får vondt i magen av Ery Maxen (jeg tar pillene med mat), og jeg er fortsatt veldig slapp med litt hoste og vondt i brystet. Jeg er nå på nattevakt på jobb, og skal også her i morgen. Det jeg lurer på er om jeg kan ringe ned til legekontoret igjen å få en sykemelding (hvertfall til nattevakten i morgen?) Jeg føler meg litt teit siden jeg er langt fra "dødssyk" (og jeg er sommervikar), men jeg merker at det tar av den lille energien jeg har å jobbe nå. Jeg lurer også på hvor lenge det er vanlig med kvalme på ery max? Er det en bivirkning som fortsetter ut hele kuren, eller? Har ikke hatt dette problemet på appocilin, bare tidvis løs mage. Anonymkode: 849fa...001 Bruk egenmelding. Anonymkode: 353a7...3fe
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2017 #14 Skrevet 20. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ery-Max er kjent for å gi mageproblemer og kvalme. Som de fleste antibiotika gjør. Om du ikke blir noe særlig bedre etter to tre dagers behandling, så må du ringe legen igjen. Om du blir verre så må du ringe med en gang. Anonymkode: 84cbd...9ce Erytromycin er blant de verste antibiotika når det gjelder kvalme og magesmerter som bivirkning. Andre antibiotika i samme gruppe (makrolider) er klart snillere i så måte, f.eks. klaritromycin eller azitromycin. Disse er gode alternativer til erytromycin ved behandling av mykoplasmainfeksjon. For all antibiotikabehandling er det alminnelig at det tar et par dager før merkbar bedring inntreffer, selv om medikamentet virker etter planen, og en viss forverring det første døgnet er vanlig. Anonymkode: 70dd4...d67 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #15 Skrevet 21. juli 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Erytromycin er blant de verste antibiotika når det gjelder kvalme og magesmerter som bivirkning. Andre antibiotika i samme gruppe (makrolider) er klart snillere i så måte, f.eks. klaritromycin eller azitromycin. Disse er gode alternativer til erytromycin ved behandling av mykoplasmainfeksjon. For all antibiotikabehandling er det alminnelig at det tar et par dager før merkbar bedring inntreffer, selv om medikamentet virker etter planen, og en viss forverring det første døgnet er vanlig. Anonymkode: 70dd4...d67 Føler at jeg har fått god hjelp i denne tråden, så spør igjen. Nå har det vell gått to døgn, og jeg føler meg bare verre. Har hatt sporadisk (lav) feber, og sterke smerter i bryst og rygg, som såvidt har blitt mindre med paracet. På den positive siden så er hosten blitt tørrere og mindre, men jeg forstår ikke hvorfor jeg er dårligere enn når jeg begynte på medisin? ts Anonymkode: 849fa...001
SiMa Skrevet 21. juli 2017 #16 Skrevet 21. juli 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler at jeg har fått god hjelp i denne tråden, så spør igjen. Nå har det vell gått to døgn, og jeg føler meg bare verre. Har hatt sporadisk (lav) feber, og sterke smerter i bryst og rygg, som såvidt har blitt mindre med paracet. På den positive siden så er hosten blitt tørrere og mindre, men jeg forstår ikke hvorfor jeg er dårligere enn når jeg begynte på medisin? ts Anonymkode: 849fa...001 Ta deg en tur på legevakt, enten i kveld eller i morgen. At du blir dårligere mens du går på antibiotika tyder på at det kan være feil type, Edit: feil tastatur, hadde ikke æ, ø og å- Endret 21. juli 2017 av SiMa 1
SiMa Skrevet 21. juli 2017 #17 Skrevet 21. juli 2017 På 20/07/2017 den 15.15, AnonymBruker skrev: Jeg var i full jobb da jeg hadde lungebetennelse. Det var først da betennelsen nådde lungehinnen ( der nervetrådene sitter ) at jeg fikk skikkelig vondt, men da ble jeg innlagt med sepsis. Anonymkode: 6fb1f...dc1 På 20/07/2017 den 15.52, AnonymBruker skrev: Bruk egenmelding. Anonymkode: 353a7...3fe Hvorfor så avvisende/negative til sykmelding ved lungebetennelse? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå