Gå til innhold

Koh Chang eller Koh Samui

Fremhevede innlegg

Gjest Silje H.
Skrevet

Vi skal til Thailand de to første ukene av mars. Siden Krabi er uaktuelt etter flomkatastofen må vi tenke på nytt reisemål. :cry:

Koh Samui og Koh Chang virker interessant. Er det noen som har gjort seg erfaringer fra disse stedene?

Forhold som er viktig for oss er:

- Naturen

- Muligheter for utflukter (f.eks. til andre øyer)

- Severdigheter

- Strender

- Klima

- Mat og prisnivå

Er veldig takknemlig for alle innspill av alle slag :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg bare har vært på Ko Samui, kan jeg vel egentlig ikke utale meg. Men gjør det allikevel! :tunge1:

Ko Samui er mye mer turistifisert enn Ko Chang. Du finner masse store hoteller, barer, butikker og restauranter i fleng. For ikke å snakke om alle horene. Jeg har vært på Ko Samui flere ganger, men tror faktisk ikke jeg vil dra dit igjen. Det har begynt å likne altfor mye på Phuket. Nå snakker jeg i første rekke om Chaweng- og Lamui-strendene. Det finnes roligere steder på Ko Samui også.

Du har på den andre siden masse å finne på. Det er go-cart, elefantfarm, Big Buddah osv. osv

Ko Chang er visstnok mye, mye roligere. Mer sånn som Ko Samui var for 10-15 år siden, men utbyggingen skjer fort der også.

Hovedattraksjonen på Ko Chang er naturen, stillhet og ro. Men som sagt har jeg jo ikke vært her, kanskje noen andre kan fylle inn?

Et alternativ til Ko Samui er to øyer som ligger nord for Ko Samui. Du kommer dit lett med ferje. Ko Tao og Ko Phang Nha. Sistnevnte er mye, mye mer enn fullmånefestene på Hat Rin. Nabostranden er f.eks et paradis. Dit kommer du lettest med taxibåt fra Hat Rin, men du kan også gå gjennom jungelen. Men det er ganske kronglete.

Ko Tao er enda roligere, dykker dere er det et must. Det er flere strender å velge mellom her også, og siden de fleste er her for å dykke blir det ofte litt roligere natteliv her.

Så kanskje jeg ender opp med å anbefale deg å reise med ryggsekk og starte opp på Ko Samui og ta ferjene til de andre øyene og være noen dager på hvert sted.

God tur!!

Gjest silje H.
Skrevet

Tusen takk for svaret ditt, Siam! Det var veldig bra å få dine synspunkter, selv om du ikke har vært på begge plassene :P

Gjest silje H.
Skrevet

Tusen takk for svaret ditt, Siam! Det var veldig bra å få dine synspunkter, selv om du ikke har vært på begge plassene :P

Skrevet

Eg er enig i absolutt alt Siam seier :-)

Som om eg skulle ha sagt det sjølv faktisk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Jeg har vært på Koh Chang, men ikke på Koh Samui.

Grunnen til at vi valgte nettopp Koh Chang var at vi ikke ville til et sted som var for mye "Syden". Jeg orker ikke å være på et sted der jeg hører svensk og norsk rundt meg hele tida...

Vi kombinerte Koh Chang med Bangkok og en tur til Kambodsja. På Koh Chang bodde vi på Klong Prao Resort: http://www.koh-chang.com/klongprao/ som var veldig koselig.

Øya er lite utbygd, men det bygges mye nå, så det tar nok ikke så mange år før Koh Chang også er et Syden-sted...

Koh Chang passer nok best hvis man vil ha det ltit stille og rolig. Det er ikke mest å finne på. Vi lå mest på stranda - fin strand vi nesten hadde for oss selv. Dessuten dro vi på elefanttur i jungelen. Det var en fantastisk opplevelse, to timers tur langt inn i jungelen med bare mannen min, meg, en elefant og en guide som ikke kunne noe engelsk. Moro! Dessuten var vi på fantastisk snorkling og et apeshow. På hotellet leide vi sykler og tok oss noen turer.

Jeg anbefaler mer enn gjerne Koh Chang, men jeg tror ikke jeg ville dratt til Thailand og bare vært der. Det blir kanskje litt for stille og rolig. Vi var der etter at vi hadde vært på sightseeing i Bangkok og Kambodsja i tolv dager. Da hadde vi lyst til å slappe av etterpå.

Kambodsja anbefaler jeg også veldig. Angkor Wat er fantastisk! Så kombiner gjerne Koh Chang med tur dit.

Gjest Silje H.
Skrevet

Tusen takk for kjempefin tilbakemelding!

Nå føler jeg at vi vet ganske mye om Koh Chang!

Gjest Silje H.
Skrevet

Tusen takk for kjempefin tilbakemelding!

Nå føler jeg at vi vet ganske mye om Koh Chang!

Skrevet

Vær obs på at prisene på hotellene, restaurantene mm har gått veldig opp i gulfen av Thailand pga stor pågang nå som helve vestkysten er ødelagt.

Skrevet
Vær obs på at prisene på hotellene, restaurantene mm har gått veldig opp i gulfen av Thailand pga stor pågang nå som helve vestkysten er ødelagt.

Vet du det helt sikkert?

Gjest Silje H.
Skrevet

:o Dersom vi først skal til Koh Chang, frister det også å ta en tur til Kambodsja. Kan en dagstur anbefales eller blir det som en tur til Svinesund fra Oslo? Jeg lurer også på hvordan det er med grenseovergangene? :roll:

Silje H.

Skrevet

Jeg har det bare fra èn kilde, som bor der (Koh Samui).

Men det er jo ganske logisk, da.

Skrevet
:o Dersom vi først skal til Koh Chang, frister det også å ta en tur til Kambodsja. Kan en dagstur anbefales eller blir det som en tur til Svinesund fra Oslo? Jeg lurer også på hvordan det er med grenseovergangene? :roll:

Silje H.

Jeg ville brukt mye, mye mer enn en dag i Kambodsja. Det er et helt fantastisk land! Du burde helt klart oppleve Angkor Wat og der trenger du i alle fall en hel dag, og det tar en dag å komme seg dit.

Vi reiste med bil (organisert tur, kjøpt i Bangkok) og det var en ganske strabasiøs tur. Veiene i Kambodsja er ikke som andre veier, og det blir ganske humpete og støvete. Men det er en opplevelse!

Vi var fremme i Siem Riep på kvelden og kjøpte et dagspass til Angkor Wat på ettermiddagen dagen før. På den måten får du 1 1/2 dag for prisen av 1. Du får lov å gå inn dagen før etter et visst tidspunkt, husker ikke akkurat når.

Et annet fint sted er badebyen Sianoukville! Helt fantastisk atmosfære og strender.

Gjest Silje H.
Skrevet

I en reisehåndbok jeg har står det at Papatasimygg og moskitoer er et problem på Koh Chang. Hvordan forholder man seg til dette og er det veldig plagsomt? Vi reiser i første halvdel av mars...

Skrevet

Jeg har ikke hørt at det er noe problem av dem som har vært der, men når du nevner det har jeg hørt det samme selv. Du får kjøpt kjempefine myggoljer i Thailand. Tror ikke det vil ødelegge turen.

Skrevet
I en reisehåndbok jeg har står det at Papatasimygg og moskitoer er et problem på Koh Chang. Hvordan forholder man seg til dette og er det veldig plagsomt? Vi reiser i første halvdel av mars...

Generelt (etter endel reising i Asia) er det absolutt beste myggmiddelet å dekke seg til. Bruk lette bukser og langermet (kan kjøpes der for en veldig billig penge), særlig rundt solnedgang når myggen (moskitoene) er på sitt aller verste.

Myggolje, myggspiral, sånn greie som man setter i stikkontakten og også vifte eller vind hjelper også til å holde myggen unna, men det eneste som virker 100%, er å være tildekket.

Papatasi"mygg" er vel sandfluer? Mot dem hjelper ikke myggmiddel, og stikkene klør inni hæl****. De er omtrent like aktive døgnet rundt, og man ser dem ofte ikke engang.

Tips mot sandfluer;

-Spør lokalbefolkningen hvor de er. Selv på en liten strand er de ofte konsentrert på èn del av stranden, mens andre deler kan være omtrent uberørt.

-De er mer aktive i perioder med regn, enn i de helt tørre månedene.

-Dekk deg til (litt kjipt når du vil sole deg, da).

-Bruk olje/fett på kroppen, da stikker de ikke (skjønt du blir kraftig brent om du skal ligge og sole deg).

-Kjøp med noe du kan smøre deg med for å lindre kløen.

Gjest Silje H.
Skrevet

Tusen takk for svar, igjen!!! Det er utolig å få råd og innsikt på denne måten :P

Jeg har flere ting jeg lurer på og som jeg håper noen kan hjelpe med :-?

Finnes det skreddere på Koh Chang? Kanskje noen til og med har en anbefaling å komme med?

Hvordan er byen Trat og hvordan er shoppingmulighetene her?

Turen nærmer seg og jeg gleder meg vilt :kul:

Skrevet

Sjekk Sør-Øst Asia forumet

Her kan du sikkert finne svar på/spørre om det meste!

Trat har jeg bare vært i noen timer på kvelden, og jeg fikk ikke noe intrykk av byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...