AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Først vil jeg bare si til alle moderatorer her at jeg har ikke tenkt å ta mitt eget liv. Men at det bare er et spørsmål jeg lurer på og ønsker å få svar på. Hvorfor er det slik at hvis man har selvmordstanker og ønsker om å ta sitt eget liv (og det er det eneste du vil), så ''har man ikke lov'' til å gjennomføre det?? Skjønner visst personen er alvorlig psykisk syk og ikke tenker klart kan jeg jo forstå at man må beskytte den personen. Men når en person ikke trives på denne planeten og sliter i alle deler av livet og dermed ikke finner noen annen utvei, hvorfor skal ikke den personen da få lov til å bestemme om han hun vil ta livet sitt? Man er jo et fritt menneske og må da få lov å bestemme slikt selv... Viker som om samfunnet i dag og spesielt psykologer/helsevesenet tror at så lenge man doper ned mennesker på medisiner eller får de innlagt på psykiatrisk så ordner alt seg.. Hva om denne personen som vil ta sitt liv ikke er lykkelig med det livet han/hun har fått utdelt? At uansett hvor my denne personen strever med å få det bedre, så går alt imot han/hun og denne personen ser ingen annen utvei? Anonymkode: 3451b...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Man kan ikke ha selvmordstanker (som er noe annet enn et ønske om å dø som de fleste nok har kjent på eller vil kjenne på en gang) uten å ha psykisk sykdom. Anonymkode: 35c14...1b1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke ha selvmordstanker (som er noe annet enn et ønske om å dø som de fleste nok har kjent på eller vil kjenne på en gang) uten å ha psykisk sykdom. Anonymkode: 35c14...1b1 Det er jeg helt uenig i. Jeg har slitt med selvmordstanker i perioder i livet mitt. Dette kommer og går. Men jeg har ingen psykisk sykdom. Jeg har vært hos psykolog og jeg får ingen diagnose. Jeg er ihvertfall ikke deprimert. Jeg er bare ikke så veldig keen på å leve bestandig. Jeg har aldri vært i nærheten av å faktisk ta livet mitt. Men tankene er der hele tiden. Dessverre så er dette så tabu, bare se på dette forumet hvor alle trådene blir stengt bare de nevner selvmordstanker. Jeg tror det er ganske så vanlig å ha slike tanker. Anonymkode: d56a4...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 Mange har tanker om å skulle ønske de kunne dø, men ikke like mange mener det i virkeligheten og går til det skrittet og prøver. Det er når en virkelig aktivt tenker på å dø, og prøver at det blir et problem. Jeg var der selv, prøvde å ta livet mitt. Men i dag er jeg glad for at jeg ble stoppet, og lever. For i dag har jeg det bra. Jeg var alvorlig psykisk syk, men ikke helt fjærn og borte vekk slik du ts beskriver. Men hadde et inderlig ønske om å dø. Men grunnen for at de prøver å stoppe det, er fordi psykisk sykdom er ikke noe du kan dø av uten at du tar dey skrittet å faktisk prøver å ta livet ditt (om du ikke dør av hjertestans pga anoreksi eller noe) det et ikke som kreft, at sykdommen tar livet av deg mens du ligger der. Men det er lov å ta sitt eget liv. Det står ingen steder at det ikke er lov. Men det står at "blir du kjent med at en person tenker å ta livet sitt eller har forsøkt, plikter du å skaffe profesjonell hjelp til vedkommende". Så altså. Det er ikke ulovlig å ta livet sitt, men det er ulovlig å ikke gjøre noe om du blir kjent med situasjonen. Anonymkode: 262cc...abc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå