Gå til innhold

10 dager gammel indrefilet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en vakuumpakket indrefilet i kjøleskapet som vil være 10 dager over "siste forbruksdag" i morgen. Ikke jeg som har kjøpt den og latt den gå ut på dato... Er et dyrt stykke kjøtt, så synd om jeg kaste det. Planen var å skjære stykket opp, og langtidskoke det i ca. seks timer for en gryterett. Trygt å spise eller ei? Ville dere ga spist det selv? Vet at jeg må lukte og se på kjøttet, men kan ikke akkurat åpne det før i morgen like før jeg hadde planer om å bruke det.

Anonymkode: f6b8a...21b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde fint tatt sjansen på den så lenge du lukter og smaker på den.

AnonymBruker
Skrevet

Om den fremdeles er brukbar (noe den godt kan være) kan jeg ikke tenke meg en mer bortkastet bruk av en indrefilet enn å langtidskoke den. Langtidskoking er for kjøttstykker som er seige og har mye smak og trenger lang tid på svak varme for å bli møre, ikke for indrefilet som er så mør den kan bli til å begynne med. Den blir bare tørr av langtidskoking. Og om den er ti dager over datostempling og fremdeles brukbar er det gode sjanser for at den er skikkelig mør og fin. 

Anonymkode: 32bf2...9ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lukt på den. Lukter den greit så bare bruk den. Men man kaster da virkelig ikke bort indrefilet på en gryterett :sjokkert: 

Anonymkode: 95e05...ec6

• Liker 2
Skrevet

Slikt blir bare mørere og bedre over tid.  :)

Men selvfølgelig... "se, lukt og smak"-regelen gjelder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...