Gå til innhold

Endelig fikk jeg dem...


Gjest nonchalant

Anbefalte innlegg

Gjest nonchalant

Har i ca 15 år drømt om et par høyttalere, bare importert to par av disse hit til Norge og finnes ikke mange av dem på verdensbasis heller. Det ene Norske paret er ødelagt så dette er det eneste gjenværende paret i Norge (om ikke noen skulle ha importert et par da?). Kom i kontakt med eier av dette paret allerede for mer enn 10 år siden, selvfølgelig ville han ikke da selge dem... I går fikk jeg endelig hentet dem, så nå står de her i min stue og jeg er så lykkelig over å ha fått kjøpe dem at jeg er som en forventningsfull unge på julaften nå...

En drøm har gått i oppfyllelse, endelig!! Dette bare MÅTTE ut...

IMF_RSPM.thumb.jpg.b1390a013ac26c6c9883e960ac56c2da.jpg

596c9e03d4bc6_IMFRSPMII.thumb.jpg.3d031d8a5b03a79483543ed5f923154a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg peiling på høyttalere, men min første tanke var at oi, de var stygge. Sorry! 

Anonymkode: 163f1...13c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke peiling jeg heller, men de var jo fryktelig store og stygge? Jeg ville aldri hatt noe sånt i stua mi

Anonymkode: 6a128...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemme anonymbrukere. 

Har ikke mye peiling på høytalere jeg heller, men når man er så gla at man må poste en innlegg om det - bare for å få delt gleden, ja da er man glad tenker jeg. Også skal dere pisse på. Fysjom. 

 

Gratulerer TS! Hurra for drømmer som blir realitet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ble jeg litt skremt av størrelsen, men så kom jeg på at jeg har en bass stående i stua som nesten er 1m lang, 1m bred og 1m høy. Den ligner på Darth vader og er en del av 5.1 anlegget. Er ikke super happy for at det er så stort, men du verden så bra lyd! 

Gratulerer så masse, TS! Håper du får mange gode stunder med de! :danse::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nonchalant

Jeg vet de ikke er noen vakker konstruksjon, men de spiller himmelsk og da kan jeg leve med at de ikke er noen interiør-perler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nonchalant
15 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Kult. Å forsterkeren klarer å drive de?

Der er problemet, driftseffekten er på lave 81dB 1W/1M, jeg har aldri sett spesifikasjoner som er vanskeligere last enn det hos noen annen høyttaler.

Tommerfingelregelen er jo at en økning på 3dB krever en dobbling i antall Watt, ergo må man opp i to W for 84dB, fire Watt for 87dB, åtte watt for 90db, o.s.v.

En lettdrevet høyttaler kan ligge på 96 dB 1W/1M, skal den øke til 99 dB så kreves der to Watt. Mine krever 64W til sammenligning for å gjøre det samme, skal man øke ytterligere derfra så sier det seg selv at man krever strømresserver.

Har en 18 kg tung forsterker nå, kunne dratt det aller meste med sine 150W, men vurderer det ene effekttrinnet til Rotel som veier 40 kg bare effektdelen, med den vekten sier det seg selv at den er strømsterk. Men den koster litt da så den blir ikke kjøpt enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nonchalant

Forøvrig budsjettert som dette, høyttalerne kostet meg i overkant av 20.000 (bruktpris) inklusive henting (måtte kjøre i 16 timer for å hente de) og nye kondensatorer til delefilteret. Må sette av ca 20.000 til forsterker også (må kjøpe brukt den også) og da sitter jeg igjen med 10.000 til kilder (har CD-spiller og har DAC samt kabler fra tidligere så kan jo legge de siste 10.000 i annet og holde meg under 50.000).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...