Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, JackIost skrev:

Kommer folk inn på medisin og kommer seg gjennom ved at de tar seg sammen _etter_ vgs? :)

Jeg kjenner flere sykepleiere. En mann jeg har vokst opp sammen med, som var i nedre sjikt hva karakterer angår både på ungdomsskolen og på videregående, fikk den ene toppkarakteren etter den andre på sykepleien. Han hadde selvsagt aldri greid det samme i et tyngre studium på universitetet, det har han heller aldri lagt skjul på :)

Det mest skoleflinke går i all hovedsak ikke på sykepleien, likevel har man et system hvor man gir ut en del toppkarakterer, og da blir jo kravene lavere enn på en del andre studier :)

Men det er nok også andre høyskolestudier som er slik at det ikke er så vanskelig å oppnå toppkarakterer :)

Jøss, er du så tungnem til vanlig? Med unntak av de lille kvoten som tas inn rett fra vgs, så må de fleste jobbe med å forbedre karakterer og ta opp fag i noen år etter videregående fo å komme inn. Altså de tar seg sammen ETTER vgs men før de gjennomfører medisin. Den du er på vgs trenger faktisk ikke sette standard for hvem man er hele livet, selv om det tydligvis gjør det for deg.  Og det er mange skoleflinke på sykepleien, at det ikke regnes som et prestisjestudium betyr ikke at det bare er unnasluntrende vrak som går der. 

Men vi kan følge argumentasjonen din; jeg kjenner en politiker som er ututdannet og sneversynt, betyr det da at alle er det? Jeg kjenner en lærer som underviser matte selv om han strøk to ganger på vgs, betyr det at alle lærere er dårlig i matte? Skal den ene du kjenner bety at alle andre innen samme yrke måles etter den du vet hvem er? For øvrig er det mange som kommer inn på jus, men svært få får som får mer enn middels karakterer. Å kunne pugge vgs pensum betyr ikke at du har forståelse for det du trenger på høyere utdanning. Og forresten, for å understreke det hele. Tor Erling Staff fortalte i et intervju at dersom karakterer var nødvendig for å komme inn på jusstudiene den gang han begynte hadde han ikke kommet inn, han slet med å bestå artium. Men det var åpent, han kom inn og gjorde det svært godt som vi alle vet. Nok en gang et bevis på at folk kan gjøre det bra når de får holde på med noe de ønsker å studere, karakterene på videregående trenger ikke fortelle noe som helst om dine evner eller ditt potensiale. 

Anonymkode: 84a35...673

Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, er du så tungnem til vanlig? Med unntak av de lille kvoten som tas inn rett fra vgs, så må de fleste jobbe med å forbedre karakterer og ta opp fag i noen år etter videregående fo å komme inn. Altså de tar seg sammen ETTER vgs men før de gjennomfører medisin. Den du er på vgs trenger faktisk ikke sette standard for hvem man er hele livet, selv om det tydligvis gjør det for deg.  Og det er mange skoleflinke på sykepleien, at det ikke regnes som et prestisjestudium betyr ikke at det bare er unnasluntrende vrak som går der. 

Men vi kan følge argumentasjonen din; jeg kjenner en politiker som er ututdannet og sneversynt, betyr det da at alle er det? Jeg kjenner en lærer som underviser matte selv om han strøk to ganger på vgs, betyr det at alle lærere er dårlig i matte? Skal den ene du kjenner bety at alle andre innen samme yrke måles etter den du vet hvem er? For øvrig er det mange som kommer inn på jus, men svært få får som får mer enn middels karakterer. Å kunne pugge vgs pensum betyr ikke at du har forståelse for det du trenger på høyere utdanning. Og forresten, for å understreke det hele. Tor Erling Staff fortalte i et intervju at dersom karakterer var nødvendig for å komme inn på jusstudiene den gang han begynte hadde han ikke kommet inn, han slet med å bestå artium. Men det var åpent, han kom inn og gjorde det svært godt som vi alle vet. Nok en gang et bevis på at folk kan gjøre det bra når de får holde på med noe de ønsker å studere, karakterene på videregående trenger ikke fortelle noe som helst om dine evner eller ditt potensiale. 

Anonymkode: 84a35...673

Haha, den lille kvoten? Kvoten for førstegangsvitnemål er på 50 %, kjære deg :)

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

I tillegg er det flere som kommer inn i ordinær kvote som på ingen måte har slitt og strevd etter vgs for å komme inn. Så det er på ingen måte slik at flertallet som studerer medisin har gitt blanke i vgs og tatt seg sammen i ettertid, det hører til unntakene. Faktisk er det mange som gjorde sitt beste på vgs men ikke hadde gode nok karakterer, og som fortsatte med å gjøre sitt beste i ettertid for å endelig få nok poeng. Selv kom jeg inn på medisin i primærvitnemålskvoten, som det het den gang, da var vel kvoten på 40 %.

Så det du skriver, du som visstnok ikke er så tungnem (eller..?), er rett og slett feil :)

Jeg har vel ikke sagt at det kun er unnasluntrende vrak som går på sykepleien. Nok en stråmann, sikkert kjekt å debattere mot og skjelle ut, disse stråmennene :)

Har jeg sagt at om en er slik, så er alle det? Poenget er at om en som ikke er spesielt skoleflink (med et snitt mellom 3 og 4 på vgs og omtrent samme nivå på ungdomsskolen) lett klarer toppkarakterer der, så er det et tegn på at kravet for å oppnå toppkarakterer ikke er det samme som i mange andre studier. Det er ikke verre :)

Hva mener du om vanskelighetsgraden på sykepleierstudiet? Bortimot umulig å få A og B? Særdeles krevende? Nei, hva? Noen studier må faktisk være i nedre sjikt hva vanskelighetsgrad angår, og sykepleierstudiet er et eksempel på det. Har flere tidligere elever som har blitt sykepleiere, som var høyest middelmådige på skolen. Spesielt vanskelig er det nok ikke, rent akademisk sett, kontra svært mange andre studier :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke også mer gøy å gå sykepleien når ikke absolutt alle kommer inn?

Anonymkode: dbe9e...674

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, JackIost skrev:

Dette forteller jo bare om hvor enkelt det er å få gode karakterer på sykepleien, kontra de fleste andre studieretninger innen høyere utdanning :)

Ops. Jeg som trodde jeg gjorde det bedre nå fordi jeg hadde et normalt liv og ikke typ fikk bank av en ruset person hjemme hver dag lenger, eller ble truet dersom jeg gikk ut av huset for å gå på skolen. Men selvsagt er det fordi alle sykepleiere er dumme og det er viktig å klemme inn i alle tråder uansett tema. Glemte at jeg var på KG :P

Uansett, nå var det egentlig karakterkrav det var snakk om da. Det er vel ikke vits i at det skal være karakterkrav fra VGS hvis studiet er så mye enklere enn all annen høyere utdanning? Eller hva er din mening om det? Siden det var det tråden handlet om før du begynte å spore av..

Anonymkode: ec483...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...