AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Jeg og noen familiemedlemmer har bestilt tur (ikke refunderbar) til Roma tidlig i August. Har alltid drømt om å dra dit og ble en veldig spontan bestilling. Har vært i sydenland før og har "overlevd" i rundt 30 grader. Hørt rykter om at Roma er helt fryktelig i August. Sitter nå og er litt bekymret for at dette vil ødelegge turen vår. Er det virkelig så uutholdelig varmt der? Har sjekket flere nettsider angående dette, og de fleste sier at gjennomsnittstemperaturen er 29 grader. Har fått heteslag tidligere ( første ordentlig varme dagen på flere måneder), og vil selvsagt ikke oppleve dette igjen. Er det noe som helst jeg og familien min kan gjøre for å redde ferien, eller har vi betalt masse penger bare for å kunne sitte inne på hotellet? Dumt å måtte grue seg til det som skal være drømmeturen 😢 Anonymkode: f61a3...d61
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Her kan du se hvilke temperaturer det har vært på en bestemt dato i forskjellige år (scroll litt ned på siden for å se flere år): https://www.worldweatheronline.com/rome-weather-history/lazio/it.aspx 5. august de siste 8 årene har det stort sett vært litt over 30 grader på det varmeste, men det har vært 36 og 37 grader i to av årene. Vanskelig å gjøre noe med været. Anonymkode: 80c52...c7e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Vi var i Tyrkia en gang det var kjempevarmt, godt over 30 grader. Det vi (og alle de lokale) gjorde, var åvære ute om morgenen, og være ved bassenget/i skyggen i alle timene midt på dagen, og i 7-8-tida på kvelden begynte det å bli såpass levelig at vi gikk ut. Da livnet byen til med markeder og butikker og restauranter. Dere kan jo kjøle dere ned i museum/finne lokale svømmebasseng/gjøre noe innendørs midt på dagen, og ta kveldene til byvandringer? Anonymkode: 7fdd9...369
Måbarefåsiat... Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 Det å være i "syden" med basseng og sjø er noe helt annet enn å være i en storby. Drikk mye vann, oppsøk skygge og bruk solhatt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Ja, det er grusomt hett i Roma i august. Men - man kan ta lokaltoget ikke veldig langt, så er man på stranda. Anonymkode: ec95c...ffd
Gjest Overrasket Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 Jeg liker Roma i august og synes været er deilig, men jeg trives ekstremt bra i varme. Akkurat nå om dagen er det flotte 32 grader i Roma, men på denne årstiden kan det fort bli 35, 36 eller 37 grader på det aller varmeste på dagen. Et flott Roma-tips er at de har drikkevannkilder i hele bykjernen med høyst drikkelig vann. Ha alltid med en flaske hver som dere kan fylle på fra kranene. Så lenge det ikke står "non potabile"er vannet trygt, kjølig og deilig.
Solivagant Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Roma er vel verre i juli enn august. Jeg trives ikke så veldig godt i så varme temperaturer, men klarte meg fint i Roma. Ja, det var varmt, men ikke verre enn syden. Bare til å huske å drikke mye, alltid ha med noe vann eller annen væske.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 10 timer siden, Overrasket skrev: Jeg liker Roma i august og synes været er deilig, men jeg trives ekstremt bra i varme. Akkurat nå om dagen er det flotte 32 grader i Roma, men på denne årstiden kan det fort bli 35, 36 eller 37 grader på det aller varmeste på dagen. Et flott Roma-tips er at de har drikkevannkilder i hele bykjernen med høyst drikkelig vann. Ha alltid med en flaske hver som dere kan fylle på fra kranene. Så lenge det ikke står "non potabile"er vannet trygt, kjølig og deilig. Dette er et veldig godt Roma-tips, vannet i drikkevannsfontenene er kaldt, klart, rent, godt og trygt. August i Roma er ofte kjempevarmt, men fordelen er at det er litt mindre køer for alt du skal se og gjøre, siden varmen har skremt bort mange av turistene og de fastboende har ferie og de som kan har rømt til sjøen eller fjellene. Bare pass på å drikke masse vann, enda mye mer enn dere tror dere trenger (pluss litt salt!), bruk hodeplagg, ta pauser i skyggen og benytt gjerne den varmeste tiden på dagen til museumsbesøk o.l., så skal du se dere får en flott tur. Jeg kjenner jeg er litt misunnelig, jeg. Anonymkode: 8532f...21b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 Vi var der i juni-juli mnd for to år siden og det var velsig varmt ja. Heldigvis bodde vi på et hotell med basseng , så vi var mest der på dagtid og så i byen på ettermiddagen men alt er mulig- jeg hadde personlig ikke droppet å bestilt tur pga det er "for varmt". Man kan alltids få kjølt seg ned. jeg har feks vært i Las Vegas og Cairns i Australia som er ti ganger så ille. Anonymkode: 38c6c...4ce
Gjest Overrasket Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et veldig godt Roma-tips, vannet i drikkevannsfontenene er kaldt, klart, rent, godt og trygt. August i Roma er ofte kjempevarmt, men fordelen er at det er litt mindre køer for alt du skal se og gjøre, siden varmen har skremt bort mange av turistene og de fastboende har ferie og de som kan har rømt til sjøen eller fjellene. Bare pass på å drikke masse vann, enda mye mer enn dere tror dere trenger (pluss litt salt!), bruk hodeplagg, ta pauser i skyggen og benytt gjerne den varmeste tiden på dagen til museumsbesøk o.l., så skal du se dere får en flott tur. Jeg kjenner jeg er litt misunnelig, jeg. Anonymkode: 8532f...21b Jeg kom forresten til å tenke på at der mulig Nasoni-systemet stenges i sommer/allerede er stengt. Så kanskje ikke så hendig råd for TS likevel. Men man vet jo aldri med Roma, det kan åpnes og stenges igjen ti ganger før sommeren er over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå