AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 Jeg skal ta ny B12 sprøyte på Fredag. Det er da eksakt 3 mnd siden sist, På dagen. Det er drop in time da de på kontoret setter sprøyten. Jeg ringte legekontoret på Fredag, satt lenge i telefonkø. Nesten en time. Fastlegen har ferie og de er underbemannet på kontoret. Så eventuell ventetid for å komme inn til lege er lang. Jeg rakk så vidt å stille ett spørsmål før de la på telefonen. Problemet er, jeg merker det godt på kroppen at jeg må ta ny sprøyte. Er slapp, sliten, blek, prikking og nummen i hender og føtter. Balansen er helt på bærtur, det å ta på meg skoene stående er en risikosport. Er konstant svimmel, tåkesyn m.m. All symptomene har kommet tilbake for fullt. Det har bygd seg opp gradvis de siste ukene. Det kjennes ut som at jeg har kraftig angst, dyp depresjon og utmattelse/anemi på en og samme tid. Jeg har angst og depresjon fra før, men det er ikke i nærheten av å være så ille som nå. Problemet er at siden Fredag så har jeg slitt med pusten. Det er som om at jeg ikke har energi til å puste. Det er tungt og slitsomt. Får anfall med hjertebank og kraftig svimmelhet. Da ligger jeg å hiver etter pusten, for det er så tungt. Akkurat slik var jeg før jeg fikk min første sprøyte også. Gikk på tablettkur i en måned før sprøyte, og de funket ikke i det hele tatt. Jeg har tabletter liggende, men de funker ikke. For magen min tar ikke opp B12. Jeg har gått en hel måned med disse plagene før. Og da var jeg ofte hos legen. Legevakten er ikke nødvendig og jeg har som sagt ringt legekontoret. Men de la på før jeg rakk å stille ett siste spørsmål. Spørsmålet er da: Kan jeg ta B12 på Tirsdag i stedet for Fredag? Eller er det superviktig at jeg venter til Fredag? Det er kaos på kontoret og mandager er verst. Men kan dra innom i morgen for å se om de har tid. Det å ringe på en mandag er ihvertfall ingen vits. Da telefonkøen er enda lengre enn Fredag, og på toppen av det hele så er de underbemannet. Anonymkode: 05074...c97
dillyduzit Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Selvfølgelig kan du ta den på Tirsdag. Mange går bare 2 mnd i mellom sprøyter. De har satt 3 mnd, for det er som regel tiden B12 blir skylt ut av kroppen, men merker du mangelsymptomer før, så tar du en ny sprøyte. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 1 minutt siden, dillyduzit skrev: Selvfølgelig kan du ta den på Tirsdag. Mange går bare 2 mnd i mellom sprøyter. De har satt 3 mnd, for det er som regel tiden B12 blir skylt ut av kroppen, men merker du mangelsymptomer før, så tar du en ny sprøyte. Takk gud! Da får jeg prøve i morgen/tirsdag. -ts Anonymkode: 05074...c97
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Det er ikke uvanlig å ta B12 annenhver uke i starten for å bygge opp skikkelig. Det forskes også på å ta mye høyere dose enn hva som er vanlig, til div sykdommer. Så at det går noen dager før er langt i fra farlig. Det at du nå har så mye symptomer sier jo egentlig at du burde ta sprøyten oftere. Snakk med legen din om det etter ferien. Anonymkode: dbc6a...92c 1
Miss.Wildfox Skrevet 16. juli 2017 #5 Skrevet 16. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig å ta B12 annenhver uke i starten for å bygge opp skikkelig. Det forskes også på å ta mye høyere dose enn hva som er vanlig, til div sykdommer. Så at det går noen dager før er langt i fra farlig. Det at du nå har så mye symptomer sier jo egentlig at du burde ta sprøyten oftere. Snakk med legen din om det etter ferien. Anonymkode: dbc6a...92c Jeg tok faktisk boostdosene annenhver dag de første 5 dosene, felleskatalogen sier de første 5dosene skal gis hver dag eller annenhver dag. Mulig de kan hjelpe deg på legevakta hvis du har så store symptomer og ikke får hjelp hos legen din i disse ferietider TS. Bare å ta en telefon! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Skrevet 16. juli 2017 Snakk med legen om å få B12 annenhver mnd. Selv får jeg B12 depot hver mnd, men hos meg er det litt spesielt. Anonymkode: 13f54...910
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #7 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig å ta B12 annenhver uke i starten for å bygge opp skikkelig. Det forskes også på å ta mye høyere dose enn hva som er vanlig, til div sykdommer. Så at det går noen dager før er langt i fra farlig. Det at du nå har så mye symptomer sier jo egentlig at du burde ta sprøyten oftere. Snakk med legen din om det etter ferien. Anonymkode: dbc6a...92c Jeg gikk rett på 1 sprøyte hver 3. måned. Skal ta blodprøver og slikt i mellomtiden. Sikkert for å se om det funker. Gikk på tabletter før sprøyte, men det ble ingen endring. Vet ikke hvorfor jeg ikke har fått en boost i starten, for jeg har hatt lavt b12 i et år før jeg begynte på sprøyte. Siste blodprøven viste bedre verdier for første gang. Det har enten gått nedover eller stått stille tidligere. -ts Anonymkode: 05074...c97
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 Var innom legekontoret i dag. KAOS. Verre enn jeg hadde trodd. Det er vanligvis 5 fastleger der og 2 kontordamer, noen ganger 3. Da de har lærling/student som er der. I dag så var det 1 kontordame og 1 lege (egentlig 2 i ferien). Venterommet var så fullt at det var ikke sitteplasser. Jeg får komme innom i morgen for å ta B12 sprøyte, for da kommer det en vikar. -ts Anonymkode: 05074...c97
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 Du kan sette dem selv, apoteket selger sprøyter. Jeg snakket med legen om dette, og hun på laben der som pleide å sette dem, lærte meg hvordan. Jeg setter hver måned, da noe lenger gjør meg helt ødelagt. I tillegg tar jeg tabletter hver dag. Anonymkode: 8dc7e...5ac
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan sette dem selv, apoteket selger sprøyter. Jeg snakket med legen om dette, og hun på laben der som pleide å sette dem, lærte meg hvordan. Jeg setter hver måned, da noe lenger gjør meg helt ødelagt. I tillegg tar jeg tabletter hver dag. Anonymkode: 8dc7e...5ac Vurderer å la søsteren min gjøre det. Hun er utdannet sykepleier. Men jeg har litt sprøyte skrekk. Så vil ta den et par ganger til. Før jeg lar søsteren min gjøre det. Det å gjøre det selv klarer jeg ihvertfall ikke. -ts Anonymkode: 05074...c97
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vurderer å la søsteren min gjøre det. Hun er utdannet sykepleier. Men jeg har litt sprøyte skrekk. Så vil ta den et par ganger til. Før jeg lar søsteren min gjøre det. Det å gjøre det selv klarer jeg ihvertfall ikke. -ts Anonymkode: 05074...c97 Men om du har sprøyteskrekk, er det ikke bedre at søsteren din gjør det da? Anonymkode: dbc6a...92c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #12 Skrevet 17. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ta ny B12 sprøyte på Fredag. Det er da eksakt 3 mnd siden sist, På dagen. Det er drop in time da de på kontoret setter sprøyten. Jeg ringte legekontoret på Fredag, satt lenge i telefonkø. Nesten en time. Fastlegen har ferie og de er underbemannet på kontoret. Så eventuell ventetid for å komme inn til lege er lang. Jeg rakk så vidt å stille ett spørsmål før de la på telefonen. Problemet er, jeg merker det godt på kroppen at jeg må ta ny sprøyte. Er slapp, sliten, blek, prikking og nummen i hender og føtter. Balansen er helt på bærtur, det å ta på meg skoene stående er en risikosport. Er konstant svimmel, tåkesyn m.m. All symptomene har kommet tilbake for fullt. Det har bygd seg opp gradvis de siste ukene. Det kjennes ut som at jeg har kraftig angst, dyp depresjon og utmattelse/anemi på en og samme tid. Jeg har angst og depresjon fra før, men det er ikke i nærheten av å være så ille som nå. Problemet er at siden Fredag så har jeg slitt med pusten. Det er som om at jeg ikke har energi til å puste. Det er tungt og slitsomt. Får anfall med hjertebank og kraftig svimmelhet. Da ligger jeg å hiver etter pusten, for det er så tungt. Akkurat slik var jeg før jeg fikk min første sprøyte også. Gikk på tablettkur i en måned før sprøyte, og de funket ikke i det hele tatt. Jeg har tabletter liggende, men de funker ikke. For magen min tar ikke opp B12. Jeg har gått en hel måned med disse plagene før. Og da var jeg ofte hos legen. Legevakten er ikke nødvendig og jeg har som sagt ringt legekontoret. Men de la på før jeg rakk å stille ett siste spørsmål. Spørsmålet er da: Kan jeg ta B12 på Tirsdag i stedet for Fredag? Eller er det superviktig at jeg venter til Fredag? Det er kaos på kontoret og mandager er verst. Men kan dra innom i morgen for å se om de har tid. Det å ringe på en mandag er ihvertfall ingen vits. Da telefonkøen er enda lengre enn Fredag, og på toppen av det hele så er de underbemannet. Anonymkode: 05074...c97 Alt dette er en legevurdering å svare på. Er du så dårlig som det fremkommer i innlegget så få deg en akutt time hos legen. Du skal heller ikke ha B12 eller andre injeksjoner når du ikke er bra, og man ikke vet hvorfor. Anonymkode: ca9ee...0df
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Skrevet 17. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om du har sprøyteskrekk, er det ikke bedre at søsteren din gjør det da? Anonymkode: dbc6a...92c Faktisk ikke, siden hun er nyutdannet. Det skremmer meg enda mer. Men som sagt, vil bli trygg på selve sprøyten først. Det har tatt meg alt for mange år å bli trygg på blodprøver. Det å ta noe utav kroppen (blodprøver) og få noe inni kroppen (B12 eller vaksine) er to forskjellige ting. I mitt hodet ihvertfall. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt dette er en legevurdering å svare på. Er du så dårlig som det fremkommer i innlegget så få deg en akutt time hos legen. Du skal heller ikke ha B12 eller andre injeksjoner når du ikke er bra, og man ikke vet hvorfor. Anonymkode: ca9ee...0df Jeg har B12 mangel på grunn av crohns. Jeg gikk med samme symptomer som nå i over en måned. Var mye hos fastlegen for oppfølging og slikt. Gikk da på tabletter som ikke funket. Ble sendt til videre utredning og fikk påvist crohns. Begynte så med sprøyte, siden mageproblemene er grunnen til at jeg har B12 mangel. Hadde det virkelig hastet, så hadde jeg fått tatt sprøyten i dag. Men kontordamen spurte legen som var tilstede at det gikk fint å vente til i morgen. Har sovet i hele dag. Gleder meg til å få B12 sprøyten i morgen. Og det sier litt når noen med sprøyteskrekk gleder seg til å få sprøyte! -ts Anonymkode: 05074...c97
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå