Gå til innhold

B12 mangel.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har B12 mangel, og har sett litt på kostholdet mitt. Problemet er magen, Crohns. Det ble oppdaget på grunn av B12 mangelen. Får sprøyte og har tabletter for folat mangel, triobe. Som også er B12 tabletter. 
Men så er det kostholdet. Det står bare at man må "Spise en variert kost som inneholder egg, melkeprodukter og kjøtt." for å unngå å få b12 mangel. Jeg spiser sjeldent egg, men jeg bruker melk i maten. I sauser og slikt. Er det nok? Det er melk i sauser og slikt nesten hver dag. Av kjøtt så spiser jeg kjøttdeig. Regnes det som kjøtt i denne sammenhengen? Noen som vet hva som legges inn under kjøtt? 
Pølse er kjøtt... men er det riktig type kjøtt? Har det B12 i seg?
Hva med hvitost? Har det B12 i seg? 

Hvor/hvordan kan jeg finne ut hvilke produkter har B12?

Anonymkode: 9c577...e25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv nutritional yeast. Du kan strø det på salater og annet mat.

Anonymkode: d55d0...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må spise rent kjøtt for å få i deg B12 og ikke farseprodukter som pølse og kjøttdeig. At du ikke får nok i deg vises ved at du har mangel, så litt melk i sauser og hvitost er ikke nok nei. 

Med tanke på sykdom hadde jeg satset på tilskudd. Syk kropp tar som oftest ikke opp bra nok. I dag blir mat dyrene spiser ofte tilsatt B12, så tilskudd i dag er ikke noe mer unaturlig enn å gi det i kraftfôret. 

Anonymkode: 09414...284

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spiser du kjøttdeig og pølser i stedet for rene varer? 

Anonymkode: bf81d...668

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må spise rent kjøtt for å få i deg B12 og ikke farseprodukter som pølse og kjøttdeig. At du ikke får nok i deg vises ved at du har mangel, så litt melk i sauser og hvitost er ikke nok nei. 

Med tanke på sykdom hadde jeg satset på tilskudd. Syk kropp tar som oftest ikke opp bra nok. I dag blir mat dyrene spiser ofte tilsatt B12, så tilskudd i dag er ikke noe mer unaturlig enn å gi det i kraftfôret. 

TS får B12 sprøyter, så hun kan liksom ikke ta tilskudd i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS får B12 sprøyter, så hun kan liksom ikke ta tilskudd i tillegg. 

Tilskudd i tillegg til,sprøyter er det vel legen bennes som har gitt beskjed om etter en medisinsk vurdering? Så det trenger ikke vi i tråden å overprøve. 

Rent, rødt kjøtt og brokkolie har jeg fått beskjed om å spise. Og så mange jeg klarer av fem om dagen i tillegg. 

Kjøttdeig og pølser er så utspedd at det er dårlige produkter mht å få vitaminer og mineraler i oss av. 

Anonymkode: d5f7f...738

AnonymBruker
Skrevet

Men når du får beskjed om å spise noe du har lite av i kostholdet, så er jo litt av poenget at du må legge om kostholdet, ikke bare fortsette som før. Når du ikke spiser mye egg, så bør du begynne å spise ett egg om dagen, f.eks til frokost eller lunsj. Kutt farseproduker og begynn med rent kjøtt i steden, pølser er ikke sunn mat, og kjøttdeig bør du også begrense inntaket av. Drikker du ikke melk så øk opp på youghurt f.eks. Fisk og skalldyr inneholder også mye b12. Frukt og grønt inneholder ikke b12 som en over her mener. Du må gjøre en innsats for å innføre det du mangler i kostholdet ditt. 

Anonymkode: d23bd...6a5

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har B12 mangel, og har sett litt på kostholdet mitt. Problemet er magen, Crohns. Det ble oppdaget på grunn av B12 mangelen. Får sprøyte og har tabletter for folat mangel, triobe. Som også er B12 tabletter. 
Men så er det kostholdet. Det står bare at man må "Spise en variert kost som inneholder egg, melkeprodukter og kjøtt." for å unngå å få b12 mangel. Jeg spiser sjeldent egg, men jeg bruker melk i maten. I sauser og slikt. Er det nok? Det er melk i sauser og slikt nesten hver dag. Av kjøtt så spiser jeg kjøttdeig. Regnes det som kjøtt i denne sammenhengen? Noen som vet hva som legges inn under kjøtt? 
Pølse er kjøtt... men er det riktig type kjøtt? Har det B12 i seg?
Hva med hvitost? Har det B12 i seg? 

Hvor/hvordan kan jeg finne ut hvilke produkter har B12?

Jeg har må også ta B12 rilskudd. Spiser heller ikke egg (fordi jeg ikke tåler det så godt) og er ikke så glad i melk så det drikker jeg ikke. 

Matvaretabellen skal vel ha en oversikt over vitaminer og mineraler i maten?

AnonymBruker
Skrevet

https://nycoplus.no/ti-matvarer-fulle-av-b12/

Der stod det litt folkelig forklart om hva som inneholder B vitaminer. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når du får beskjed om å spise noe du har lite av i kostholdet, så er jo litt av poenget at du må legge om kostholdet, ikke bare fortsette som før. Når du ikke spiser mye egg, så bør du begynne å spise ett egg om dagen, f.eks til frokost eller lunsj. Kutt farseproduker og begynn med rent kjøtt i steden, pølser er ikke sunn mat, og kjøttdeig bør du også begrense inntaket av. Drikker du ikke melk så øk opp på youghurt f.eks. Fisk og skalldyr inneholder også mye b12. Frukt og grønt inneholder ikke b12 som en over her mener. Du må gjøre en innsats for å innføre det du mangler i kostholdet ditt. 

For noen fungerer det du skriver her, men langt i fra for alle er en slik kostholdsendring mulig. 

TS har i tillegg Crohns - en betennelsessykdom i tarmen. Den vanskeliggjør både opptak og hva tarmene tollerer at hun spiser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har googlet til jeg ble blå. Hvis du googler "B12 melk" så får du opp verdier med en gang. Alle andre ord som "B12 mengde i melk" så får du ikke opp svartet på samme måte. 
Ifølge det jeg fikk opp, så har både kjøttdeig og pølse b12 i seg. 

I natt så kom jeg på en ting. Kostholdet spiller jo ingen rolle, for som AB sier. Det er magen som er problemet, ikke kostholdet. Så denne tråden er egentlig ganske så ubrukelig :skratte:
Jeg var desperat i går på grunn av lavt B12 nivå. jeg drakk melk for første gang på mange år, spiste flere osteskiver og tok en B12 tablett. Men til ingen nytte, siden magen tar det ikke opp. Fått "time" til å ta b12 sprøyte i morgen. 

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Tving i deg litt melk da dude.

Anonymkode: 7e1dc...645

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har googlet til jeg ble blå. Hvis du googler "B12 melk" så får du opp verdier med en gang. Alle andre ord som "B12 mengde i melk" så får du ikke opp svartet på samme måte. 

I natt så kom jeg på en ting. Kostholdet spiller jo ingen rolle, for som AB sier. Det er magen som er problemet, ikke kostholdet. Så denne tråden er egentlig ganske så ubrukelig :skratte:
Jeg var desperat i går på grunn av lavt B12 nivå. jeg drakk melk for første gang på mange år, spiste flere osteskiver og tok en B12 tablett. Men til ingen nytte, siden magen tar det ikke opp. Fått "time" til å ta b12 sprøyte i morgen. 

-ts

Hvor mange tråder har du da egentlig laget på B12 mangel i det siste? 

At magen din ikke tar opp B vitaminer er ikke det minste rart når du tar tablettene sammen med melk! 

Og en ting til, i lenken over finner du gode kilder til B vitaminer med andel i hver enkelt vare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

-ts

Du har virkelig IKKE forstått det. Skjønner du virkelig ikke hvordan kostholdet påvirker formen? Når hoveddelen av proteininntaket ditt består av farsemat så har du et problem med kostholdet. Og du kan ikke skylde på crohns for at det ikke tas opp, da hadde du ikke tatt opp noe næring og strøket med. Hvordan b12 tas opp reguleres i magesekken og av hva kroppen tilføres. DU bommer grovt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At magen din ikke tar opp B vitaminer er ikke det minste rart når du tar tablettene sammen med melk! 

Og en ting til, i lenken over finner du gode kilder til B vitaminer med andel i hver enkelt vare. 

Tror ikke denne personen har laget flere tråder om B12 mangel. Jeg har lagd en av de andre trådene, og jeg er ikke TS i denne tråden.

Anonymkode: 4d8db...371

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har virkelig IKKE forstått det. Skjønner du virkelig ikke hvordan kostholdet påvirker formen? Når hoveddelen av proteininntaket ditt består av farsemat så har du et problem med kostholdet. Og du kan ikke skylde på crohns for at det ikke tas opp, da hadde du ikke tatt opp noe næring og strøket med. Hvordan b12 tas opp reguleres i magesekken og av hva kroppen tilføres. DU bommer grovt. 

Sykdom kan gjøre mye med opptak av visse ting. En syk kropp trenger nødvendigvis ikke ta opp næring like bra som en frisk kropp. 

Men å leve på et dårlig kosthold hjelper selvfølgelig ikke på verken opptak eller helse...

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

2. Denne og den under. Jeg tenkte å spørre om det her også, men glemte å legge det til før jeg publiserte.  

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser kylling. Svinefilèt, biff og annet rent kjøtt, fisk (torsk og laks) m.m. Jeg lever ikke på kjøttdeig og pølser. Jeg vet at rent kjøtt har b12 i seg, spørsmålet var om kjøttdeig og pølser, som også består av kjøtt, har b12. Crohns kan forårsake B12 mangel, slik som andre tarmsykdommer kan. Grunnen til at jeg nevnte kjøttdeig og pølser, er fordi det bare står "melkeprodukter" og "kjøtt". Noen steder står det "innmat" som i lever og slikt. 
Kjøtt kan være så rent kjøtt eller farse som kjøttdeig. 

"Fordøyelsen av vitamin B12 starter i magesekken der magesyren spiller en viktig rolle for å frigjøre vitaminet fra kosten. Vitamin B12 bindes til intrinsisk faktor (IF), et protein som er laget i slimhinnen i magesekken. Først etter at vitamin B12 og IF er bundet sammen, kan stoffet tas opp i kroppen, noe som skjer i nedre del av tynntarmen (ileum)."

"Ved kronisk betennelse av slimhinnen i magesekken (atrofisk gastritt) får man nedsatt utskillelse av magesyre og av intrinsisk faktor (IF) - begge er viktige for opptaket av B12. Forekomsten av atrofisk gastritt i magesekken øker med alderen, noe som kan være forklaringen på hvorfor nedsatt opptak av vitamin B12 blir hyppigere jo eldre vi er. Nedsatt opptak kan man også få ved sykdom i bukspyttkjertelen, i tilfeller der pasienten har fått operert bort deler av magesekk eller tynntarm, ved cøliaki og Crohns sykdom."
(LINK)

Kosthold og tabletter har ingen virkning. For det er magen som er problemet. Ikke inntak av B12. 

Legen har nevnt pernisiøs anemi, noe som ofte er synderen for B12. Dersom man har normal kosthold. Men siden jeg har crohns så tror legen at crohns er synderen i mitt tilfelle. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdom kan gjøre mye med opptak av visse ting. En syk kropp trenger nødvendigvis ikke ta opp næring like bra som en frisk kropp. 

Men å leve på et dårlig kosthold hjelper selvfølgelig ikke på verken opptak eller helse...

Ifølge det jeg har lest, så er det "vanskelig" å få B12 mangel dersom man ikke er syk eller er vegetarianer. For det er B12 i melk, ost, kjøtt, fisk osv. Samme kilde som over "Hos voksne er anbefalt inntak av vitamin B12 minimum 1,0–2,5 μg/dag". 
Ifølge google, så er det 1,5 µg i 100 g goudaost. 2,5 µg i 100 g kjøttdeig. 3,2 µg i 100 g laks. 9,4 μg i leverpostei, står ikke vekt. Så klart, det varierer fra produkt til produkt sikkert. Aldri studert næringsinnhold på emballasjen.
Så om man da spiser 1 brødskive med leverpostei og drikker ett glass melk om morgningen. Så har man fått i seg hele dagsbehovet av B12. 

Man må ha et ganske så snever og dårlig kosthold for å utvikle B12 mangel. Så fremt man er frisk og ikke er vegetarianer. Skulle til å si "om man lever på fiskeboller og pasta, så får man B12 mangel". Men det er jaggu meg B12 i fiskeboller også. Har du fiskeboller i hvitsaus så får du vell enda mer B12, på grunn av melken i sausen.  :skratte:
Selv pasta har B12, og sjokolade. Ja, jeg sitter å googler alle matvarene jeg kommer på. Lever du på epler, bare epler og vann, DA vil få B12 mangel. For epler har 0. 

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...