AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #1 Skrevet 16. juli 2017 https://www.nrk.no/kultur/xl/gutten-med-det-gode-smilet-1.13597239 Drapet på Egil Trostrup Bråten forble uoppklart i 14 år. Gjerningsmennene ble tatt og dømt til henholdsvis 10 år for drap og 3 år for ran. Denne saken fikk meg til å tenke på debatten om straff som dukker opp med jevne mellomrom. Hvorfor straffer vi med fengsel? Og på hvilken måte passer denne begrunnelsen på gjerningsmennene som ble tatt etter 14 år? Hovedformålet med straff er rehabilitering, individualpreventivt og allmennpreventiv. De fleste er enig om disse formålene som begrunnelse for straff. Mitt spørsmål er om noen av disse formålene slår inn i sak hvor gjerningsmennene blir tatt etter 14 år? Så lenge vi begrunner straff med de nevnte formål, er det etter min mening ikke forsvarlig å straffe disse drapsmennene. I hvert fall ikke med fengsel. Anonymkode: e187d...e58
stan Skrevet 16. juli 2017 #2 Skrevet 16. juli 2017 Det er jo også formålet straff. I vårt moderne samfunn har vi overlatt til staten å straffe, isteden for at vi selv straffer privat. Mange lovbrudd har en foreldelsesfrist, men ikke drap. Det er jo også logisk, de som er døde er jo også borte for alltid. Savnet hos de som har mistet noen mildnes kanskje, men er der resten av livet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #3 Skrevet 16. juli 2017 Tror du det er allmennpreventivt å signalisere at hvis man dreper noen og klarer å gjemme seg lenge nok for politiet så slipper man straff? Anonymkode: 6718f...765
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #4 Skrevet 16. juli 2017 Nei, hovedformålet med straff, er at forbryteren ikke skal gå fri og gjøre det samme mot andre Anonymkode: 65a30...961
SiMa Skrevet 16. juli 2017 #5 Skrevet 16. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/kultur/xl/gutten-med-det-gode-smilet-1.13597239 Drapet på Egil Trostrup Bråten forble uoppklart i 14 år. Gjerningsmennene ble tatt og dømt til henholdsvis 10 år for drap og 3 år for ran. Denne saken fikk meg til å tenke på debatten om straff som dukker opp med jevne mellomrom. Hvorfor straffer vi med fengsel? Og på hvilken måte passer denne begrunnelsen på gjerningsmennene som ble tatt etter 14 år? Hovedformålet med straff er rehabilitering, individualpreventivt og allmennpreventiv. De fleste er enig om disse formålene som begrunnelse for straff. Mitt spørsmål er om noen av disse formålene slår inn i sak hvor gjerningsmennene blir tatt etter 14 år? Så lenge vi begrunner straff med de nevnte formål, er det etter min mening ikke forsvarlig å straffe disse drapsmennene. I hvert fall ikke med fengsel. Anonymkode: e187d...e58 Allmenpreventive hensyn er jo absolutt til stede selv etter fjorten år. Noe annet ville åpnet for "drep og hold det skjult i noen år, så slipper du fri." Og du må ikke glemme "hevn", eller "den alminnelige rettsfølelsen" som det heter på fint.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2017 #6 Skrevet 16. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/kultur/xl/gutten-med-det-gode-smilet-1.13597239 Drapet på Egil Trostrup Bråten forble uoppklart i 14 år. Gjerningsmennene ble tatt og dømt til henholdsvis 10 år for drap og 3 år for ran. Denne saken fikk meg til å tenke på debatten om straff som dukker opp med jevne mellomrom. Hvorfor straffer vi med fengsel? Og på hvilken måte passer denne begrunnelsen på gjerningsmennene som ble tatt etter 14 år? Hovedformålet med straff er rehabilitering, individualpreventivt og allmennpreventiv. De fleste er enig om disse formålene som begrunnelse for straff. Mitt spørsmål er om noen av disse formålene slår inn i sak hvor gjerningsmennene blir tatt etter 14 år? Så lenge vi begrunner straff med de nevnte formål, er det etter min mening ikke forsvarlig å straffe disse drapsmennene. I hvert fall ikke med fengsel. Anonymkode: e187d...e58 Hva skulle konsekvensen av deres handling bli? Så alle som dreper, klare å holde seg borte x antall pr, skal slippe straff? Anonymkode: 983c6...044
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå