AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Vi er totalt fem familier som deler på en hytte som har gått i generasjoner. (5 søsken med egne familier). Vi har en ordning på at alle familiene har en uke hver på hytta på sommeren. Fire av fem familier har en eller flere hunder som selvsagt har brukt å være med på hytta. Men nå har datteren i den ene familien som ikke har hund utviklet kraftig allergi. Hun er visstnok så allergisk at hun reagerer selv om hytta er godt rengjort og luftet. Nå mener moren til denne jenta at hundene ikke bør ha adgang til hytta. Det vil føre til at vi med hund enten må finne pass til hundene den uka vi har hytta eller la være å bo på hytta i det hele tatt. Vi andre mener hun er urimelig og at det er de som da får la være å bruke hytta. Hva mener dere er riktig her? Anonymkode: 231c6...44b
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2017 #2 Skrevet 15. juli 2017 Jeg mener at det går an å møtes halvveis. Det er selvsagt synd at allergikeren reagerer selv om det er vasket ut, men jeg vet ikke om jeg hadde akseptert hundefri hytte hvis det var meg. Hva med å akseptere at hundene må være UTE mens man er på hytten og spleise på et egnet hundehus?
Måbarefåsiat... Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 Dere får kjøpe ut allergikeren. Man kan da ikke hevde sin rett så barn blir syke? 34
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 8 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg mener at det går an å møtes halvveis. Det er selvsagt synd at allergikeren reagerer selv om det er vasket ut, men jeg vet ikke om jeg hadde akseptert hundefri hytte hvis det var meg. Hva med å akseptere at hundene må være UTE mens man er på hytten og spleise på et egnet hundehus? Det er ikke aktuelt å la hundene bo ute i en uke. De bor inne sammen med oss og er en del av familien. Anonymkode: 231c6...44b 17
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke aktuelt å la hundene bo ute i en uke. De bor inne sammen med oss og er en del av familien. Anonymkode: 231c6...44b Da ville jeg - som foreslått over - kjøpt ut familien med allergikeren. Eller ikke tatt med hundene på hytten.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Dere er urimelige. Kraftig allergi er ikke til å spøke med. Ta vekk hundene, eller kjøp dem ut. Anonymkode: b1bba...b24 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 Populært innlegg #7 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke aktuelt å la hundene bo ute i en uke. De bor inne sammen med oss og er en del av familien. Anonymkode: 231c6...44b Er hundene viktigere enn det familiemedlemmet med allergi? Anonymkode: 71f36...ec9 59
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er totalt fem familier som deler på en hytte som har gått i generasjoner. (5 søsken med egne familier). Vi har en ordning på at alle familiene har en uke hver på hytta på sommeren. Fire av fem familier har en eller flere hunder som selvsagt har brukt å være med på hytta. Men nå har datteren i den ene familien som ikke har hund utviklet kraftig allergi. Hun er visstnok så allergisk at hun reagerer selv om hytta er godt rengjort og luftet. Nå mener moren til denne jenta at hundene ikke bør ha adgang til hytta. Det vil føre til at vi med hund enten må finne pass til hundene den uka vi har hytta eller la være å bo på hytta i det hele tatt. Vi andre mener hun er urimelig og at det er de som da får la være å bruke hytta. Hva mener dere er riktig her? Anonymkode: 231c6...44b Alt folk klarer å lage problemer ut av. Sett at ditt barn var det allerigiske barnet, hvem hadde du da valgt å flytte ut, dyret eller barnet? Anonymkode: 8cb64...41b 32
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #9 Skrevet 15. juli 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er totalt fem familier som deler på en hytte som har gått i generasjoner. (5 søsken med egne familier). Vi har en ordning på at alle familiene har en uke hver på hytta på sommeren. Fire av fem familier har en eller flere hunder som selvsagt har brukt å være med på hytta. Men nå har datteren i den ene familien som ikke har hund utviklet kraftig allergi. Hun er visstnok så allergisk at hun reagerer selv om hytta er godt rengjort og luftet. Nå mener moren til denne jenta at hundene ikke bør ha adgang til hytta. Det vil føre til at vi med hund enten må finne pass til hundene den uka vi har hytta eller la være å bo på hytta i det hele tatt. Vi andre mener hun er urimelig og at det er de som da får la være å bruke hytta. Hva mener dere er riktig her? Anonymkode: 231c6...44b Finn pass til hundene deres, da. Anonymkode: 71f36...ec9 23
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Skrevet 15. juli 2017 Man er nødt til å ta hensyn til allergikere! Dere med hund kan passe hverandres hunder så alle får hytteuka si! Anonymkode: 6a4a4...d53 44
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #11 Skrevet 15. juli 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er totalt fem familier som deler på en hytte som har gått i generasjoner. (5 søsken med egne familier). Vi har en ordning på at alle familiene har en uke hver på hytta på sommeren. Fire av fem familier har en eller flere hunder som selvsagt har brukt å være med på hytta. Men nå har datteren i den ene familien som ikke har hund utviklet kraftig allergi. Hun er visstnok så allergisk at hun reagerer selv om hytta er godt rengjort og luftet. Nå mener moren til denne jenta at hundene ikke bør ha adgang til hytta. Det vil føre til at vi med hund enten må finne pass til hundene den uka vi har hytta eller la være å bo på hytta i det hele tatt. Vi andre mener hun er urimelig og at det er de som da får la være å bruke hytta. Hva mener dere er riktig her? Anonymkode: 231c6...44b Jaha. Hva sier foreldrene deres (om de lever) om dette da? Anonymkode: 71f36...ec9 8
Meadow Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 (endret) Jeg er enig med deg, TS. Synes det er litt mye forlangt at fire familier må ta hensyn til én. Hadde vært annerledes om det var omvendt. Mest sannsynlig er hytta såpass "infisert" med hundehår at det er sannsynlig at hun reagerer selvom hundene ikke er med inn. Dere har jo hår og hudpartikler på klærne og tingene deres også. Endret 15. juli 2017 av Meadow 27
Rosalie Skrevet 15. juli 2017 #13 Skrevet 15. juli 2017 Og dette er bare første runde med splid. Tror dere bør ha et sameiemøte og diskutere sameiets fremtid. Det er kanskje på tide at det oppløses og at hytta enten selges på åpent marked eller at én familie kjøper ut resten til markedspris? Alternativt at dere fire andre kjøper ut familien med allergi til markedspris? Men jeg advarer om at alt annet enn full oppløsning av sameiet kan skape uvennskap søsknene i mellom. Frem til dere har kommet til en løsning alle kan leve med, foreslår jeg at hunder kun får tilgang på en svært begrenset del av hytta, som gang og ett soverom og se om det hjelper. Et allergisk menneskes behov må gå foran behovene til dyr. 25
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #14 Skrevet 15. juli 2017 7 minutter siden, Blondie65 skrev: Da ville jeg - som foreslått over - kjøpt ut familien med allergikeren. Eller ikke tatt med hundene på hytten. Kjøpe ut er ikke aktuelt foreløpig. Vil ikke gå i detaljer om hvorfor, men det er komplisert. Men det er en god idé. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er hundene viktigere enn det familiemedlemmet med allergi? Anonymkode: 71f36...ec9 Nei? Men når 4/5 familier har hunder og katter og you name it som har vært med på hytta i alle år så blir det vanskelig for oss å akseptere. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn pass til hundene deres, da. Anonymkode: 71f36...ec9 Vi blir jo nødt til det da, hvis moren krever en hundefri hytte. Anonymkode: 231c6...44b 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #15 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøpe ut er ikke aktuelt foreløpig. Vil ikke gå i detaljer om hvorfor, men det er komplisert. Men det er en god idé. Nei? Men når 4/5 familier har hunder og katter og you name it som har vært med på hytta i alle år så blir det vanskelig for oss å akseptere. Vi blir jo nødt til det da, hvis moren krever en hundefri hytte. Anonymkode: 231c6...44b Så det er rett og slett vanskelig for dere å akseptere sykdom? For det er det du skriver. Anonymkode: bd052...60e 33
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2017 #16 Skrevet 15. juli 2017 JA, man skal faktisk ta hensyn til EN allergiker. Akkurat like lite som man kun serverer glutenholdig mat når man har en gjest av 10 eller 100 gjester så tar man hensyn til den ene hundeallergikeren. At det går an å skrive noe så evneveikt som at man ikke skal ta hensyn til en allergiker.
QQbaby Skrevet 15. juli 2017 #17 Skrevet 15. juli 2017 Allergien er så kraftig at hun blir syk selv når hytta er vasket å renset? Regner med at jenta er så "allergisk" at hun ikke kan gå ut for huset, for tenk om noe hadde gått en tur med en slik hund noen dager før. Da ville hun dødd, for allergien smitter tydligvis selv om alt fra hunden er vasket og luftet bort. Nei dette er nok mentalt og ingen allergi. For INGEN blir allergisk fordi at en hund har vært der hvis alt fra hunden er vasket og luftet bort. Det tristeste er at folk her er dumme nok til å falle for denne galskapen. 16
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #18 Skrevet 15. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha. Hva sier foreldrene deres (om de lever) om dette da? Anonymkode: 71f36...ec9 De er døde for lenge siden. 3 minutter siden, Meadow skrev: Jeg er enig med deg, TS. Synes det er litt mye forlangt at fire familier må ta hensyn til én. Hadde vært annerledes om det var omvent. Mest sannsynlig er hytta såpass "infisert" med hundehår at det er sannsynlig at hun reagerer selvom hundene ikke er med inn. Dere har jo hår og hudpartikler på klærne og tingene deres også. Det er dette jeg mener. Forøvrig er allergikeren snart myndig og må ikke nødvendigvis være med familien sin på hytta. 2 minutter siden, Rosalie skrev: Og dette er bare første runde med splid. Tror dere bør ha et sameiemøte og diskutere sameiets fremtid. Det er kanskje på tide at det oppløses og at hytta enten selges på åpent marked eller at én familie kjøper ut resten til markedspris? Alternativt at dere fire andre kjøper ut familien med allergi til markedspris? Men jeg advarer om at alt annet enn full oppløsning av sameiet kan skape uvennskap søsknene i mellom. Frem til dere har kommet til en løsning alle kan leve med, foreslår jeg at hunder kun får tilgang på en svært begrenset del av hytta, som gang og ett soverom og se om det hjelper. Et allergisk menneskes behov må gå foran behovene til dyr. Planen er at den skal selges i nærmeste fremtid. Men som jeg skrev tidligere er det uaktuelt å kjøpe de ut, mnenpgså å selge foreløpig grunnet noe ganske innviklet. Anonymkode: 231c6...44b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Skrevet 15. juli 2017 Er tråden startet kun for å provosere, eller er dere virkelig så egoistiske ts? Anonymkode: 71f36...ec9 17
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #20 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, QQbaby skrev: Allergien er så kraftig at hun blir syk selv når hytta er vasket å renset? Regner med at jenta er så "allergisk" at hun ikke kan gå ut for huset, for tenk om noe hadde gått en tur med en slik hund noen dager før. Da ville hun dødd, for allergien smitter tydligvis selv om alt fra hunden er vasket og luftet bort. Nei dette er nok mentalt og ingen allergi. For INGEN blir allergisk fordi at en hund har vært der hvis alt fra hunden er vasket og luftet bort. Det tristeste er at folk her er dumme nok til å falle for denne galskapen. Dette er morens ord. Jeg har personlig problemer med å forstå at det går an å være så allergisk. Et eget rom et selvfølgelig allerede bestemt at skal være hundefritt, men dette er ikke godt nok. Det skal nevnes at moren som krever dette ikke er overbegeistret for hunder generelt i utgangspunktet. Anonymkode: 231c6...44b 2
Anbefalte innlegg