Gå til innhold

Søstrene Grene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har De lagt merke til at de skriver så pent på facebooksiden sin? Det burde De virkelig!

Er det noen eldre fruer som driver butikken, eller er det det at de vil kjøre en klassisk stil og skrive slik fornemme damer gjorde på 18-19-hundretallet?

For jeg biter meg merke i at det virker jo litt påtatt fornemt og jålete å skrive De, Dem og Deres i 2017! 

 

Hva mener De? Tror sannelig jeg og skal kjøre en slik fornem stil. Det har jo med høflighet å gjøre. Man kan da alldeles ikke tiltale fornemme fruer (og herrer) med "du"! Det vil være like æreskrenkende som å kalle Dronning Margrethe - "Margrethe".... Vi er tross alt ikke bestevenner!

 

 

Anonymkode: 72886...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var der i dag, var kun et par ungjenter som jobbet der. Tviler på at de skriver De og Dem i det daglige.

Men jeg må innrømme at jeg fikk litt lyst til å bli litt mer fornem. Kanskje det blir in igjen å bruke slik tiltale. 
Hva synes De?

 

Anonymkode: 72886...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ren salgs-gimmick

Anonymkode: ec1b3...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har De lagt merke til at de skriver så pent på facebooksiden sin? Det burde De virkelig!

Er det noen eldre fruer som driver butikken, eller er det det at de vil kjøre en klassisk stil og skrive slik fornemme damer gjorde på 18-19-hundretallet?

For jeg biter meg merke i at det virker jo litt påtatt fornemt og jålete å skrive De, Dem og Deres i 2017! 

 

Hva mener De? Tror sannelig jeg og skal kjøre en slik fornem stil. Det har jo med høflighet å gjøre. Man kan da alldeles ikke tiltale fornemme fruer (og herrer) med "du"! Det vil være like æreskrenkende som å kalle Dronning Margrethe - "Margrethe".... Vi er tross alt ikke bestevenner!

 

 

Anonymkode: 72886...26b

Søstrenes butikk er ikke noget etablisement undertegnede frekventerer. 

Odøren i Deres forretning er ikke kompertabel med undertegnedes behag. SFruentimmerne har heller ikke stort av varer min husholdning er i behov av. 

Selvfølgelig burde denne tråden blitt skrevet på GammelDansk eller Ivar Aasen mål, men det behager undertegnede ikke i aften å benytte forannevnte skriftspråk. 

Ha en fortfeffelig aften. 

Anonymkode: 16c7b...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søstrenes butikk er ikke noget etablisement undertegnede frekventerer. 

Odøren i Deres forretning er ikke kompertabel med undertegnedes behag. SFruentimmerne har heller ikke stort av varer min husholdning er i behov av. 

Selvfølgelig burde denne tråden blitt skrevet på GammelDansk eller Ivar Aasen mål, men det behager undertegnede ikke i aften å benytte forannevnte skriftspråk. 

Ha en fortfeffelig aften. 

Anonymkode: 16c7b...1c7

Slikt et hell at jeg rejser til Danmark i morgen aften. Det skal bli meg en fornem fornøyelse. Måske lærer jeg mig mer dansk. 
Så kan jeg drikke min aftenste med dronning Margrethe og tiltale henne med Deres Kongelige Høyhed! 
Dette burde De vite, at vi fornemme fruer liker å drikke aftenste. Og selvsagt bruker vi lange kjoler og flotte stråhatter dandert med fornemme blomster. Det skal bli meg en sann fornøyelse å frekventere de kongelige kretser. 

Anonymkode: 72886...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Solivagant skrev:

Søstrene Grene er vel dansk?

Det kan hende, men de skriver på fornemt norsk, slik man gjorde i 1910.

 

Anonymkode: 72886...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt, egentlig :D Men i butikkene holder jeg på å bli gal av orddelingsfeilene på varelappene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...