Gå til innhold

Bekymret for min bestevenn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er bipolar. Hun fortalte meg om diagnosen for noen år siden og har lest mye om det i etterkant. Jeg hadde ikke lagt merke til sykdommen før nå. Hun har vært deprimert, prøvd å ta livet av seg og vært innagt. Men ble mye bedre etter innleggelsen.

For en uke siden var hun og vennene våres hos en kompis å drakk litt. Plutselig kom hun bort til meg å sa at hun følte seg dårlig hun måtte snakke med meg. Hun begynte å bable i vei om at noen fulgte etter henne og at hun var redd. Jeg trodde ikke på hun,tenkte at hun hadde fått i seg litt mye alkohol. To dager senere dro jeg til venninnen min for å levere noen klær som hun har hatt liggende hos meg. Hun så helt forferdelig ut, begynte å bable igjen om at noen spionerte på henne og at hun kom til å dø. Hun sa at eksen hennes var en spion og at hun var liv redd han.

En annen grunn til jeg dro for å møte hun var å snakke om jobben. Vi jobber sammen og sjefen vår hadde var bekymret for henne. Fortalte meg at hun virket så fjern på jobb og at hun ikke var seg selv. Hun sover hos meg nå, men er virkelig redd for at det er noe veldig galt. Jeg tviler på at eksen hennes er spion. Hun spiser ikke, snakker så vidt, virker redd hele tiden.. 

Hun er min bestevenn og har aldri hun som sånn dette. Hun dater en fyr som har prøvd å få tak i henne, men hun svarer han ikke, sier at han samarbeider med eksen for å ødelegge livet hennes. 

Burde jeg ringe legen eller få hun innlagt? Har nevnt dette for hun, men hun vil ikke få hjelp. Blir lei seg for at jeg ikke tror henne. 

Beklager hvis det er mye skfivefeil, men gikk litt for. Er veldig redd for helsen hennes

Anonymkode: ec2fc...a03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det bør du! Hun er psykotisk med paranoide vrangforestillinger, og trenger hjelp. Kontakt lege eller andre pårørende. Du skal ikke stå med dette alene.  Du er en god venn!

Anonymkode: 8484a...de7

• Liker 1
Skrevet

Hun er psykotisk og trenger innleggelse snarest! Kontakt legevakten og få henne innlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med legevakt med en gang. Ring dem og forklar hva du observerer + historikken hennes med innleggelse, selvmord osv.

Anonymkode: 527f3...a70

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en psykose, muligens utløst av alkoholen hun drakk. Jeg får kortvarige alkoholpsykoser om jeg drikker for mye (derfor drikker jeg ikke), og kan være småforvirret i dagesvis etterpå. Men selve psykosen går alltid over etter at alkoholen forlater kroppen. Det høres ikke ut som den har gjort det hos venninnen din. En psykose er skummel om den ikke blir behandlet, men vanligvis går det fort bedre når en får medisin og riktig behandling. Det er all grunn til å tro at du får venninna di tilbake i løpet av kort tid. :)

Ta kontakt med fastlegen hennes, han vet hva som bør gjøres videre. En person som er psykotisk kan behandles med tvang, fordi man rett og slett ikke er seg selv, og kan være en fare for seg selv og andre. Og da snakker jeg ikke om å bli bundet i belter, som mange tror tvangsbehandling handler om, men å bli innlagt på psykiatrisk avdeling der de har kompetanse på dette, uten mulighet for å skrive seg selv ut.

Det beste er selvfølgelig om hun frivillig legger seg inn, da hun har mulighet til å skrive seg selv ut når hun blir bedre. Man kan legge inn en psykotisk pasient under tvang, men man kan ikke bruke tvangsparagrafen på en frivillig pasient som ønsker å skrive seg ut, når pasienten har fått behandling og er bedre av psykosen, og ikke er fare for seg selv og andre. Om hun blir tvangsinnlagt vil personalet kunne velge å ikke oppheve tvang-statusen før de mener hun er helt frisk. Derfor ville det vært best om du fikk venninna di til å frivillig legge seg inn. Uansett må en først i kontakt med fastlege, evt legevakt. 

Anonymkode: f9ce9...eef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...