Gå til innhold

Årsaker til B12 mangel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk påvist B12 mangel i januar og startet på trioB. Tok nylig nye blodprøver som viste at jeg har enda lavere verdier nå enn i januar. 

Jeg har riktignok ikke husket å ta B12-tilskuddet hver dag, men verdiene burde jo ikke gått ned når jeg har tatt tilskudd jevnlig. Jeg har et relativt normalt kosthold. Ikke noe superfan av kjøtt, men spiser det stort sett 3-4 dager i uka + at jeg spiser en del egg og ost. Skulle tro at dette var tilstrekkelig. 

Jeg har en lege som ikke er helt medgjørlig. Hun ber meg ta tabletter og så tar hun nye prøver. Og dette gjentas med jevne mellomrom. Aldri noen videre prøver eller følelsen av at man blir tatt seriøst. Kun en spydig kommentar om at kun gamle folk har sånne mangler 🙄

Derfor har jeg bestilt en legetime for å be om B12-sprøyter for å få nivået opp. I samme slengen tenkte jeg å be om ytterligere tester for å se om det kan være en underliggende årsak til mangelen, men hvilke tester bør man ta? 

Jeg vet at cøliaki kan være en årsak. Noen som vet om noe annet? 

Vet at dere på KG ikke er leger, men litt enklere å dra til en vanskelig lege når man kan gi konkrete forslag til videre prøver. 

Anonymkode: 01059...e91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ubalanse i tarmfloraen kan også være en ærsak til dårlig vitaminopptak.

Anonymkode: bb051...b3a

Gjest making.a.mess
Skrevet

Lurer på samme. Har også b12 mangel. Og jeg er ikke gammel.  legen ga meg sprøyter i en periode uten at jeg spurte. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde faretruende lave verdier av B12-mangel, og har gått så lenge uten at jeg har fått nervologiske skader. Ser du har spurt om B12 sprøyte, som er bra. 

Spør etter tester på cøliaki, en avføringsprøve og henvisning til gastroskopi. Enden på visa hos meg er cøliaki, noe som kunne ha vært påvist for mange, mange år siden dersom jeg hadde en lege som hadde tatt meg seriøst. Føler du at legen ikke tar seg seriøst, er det ikke verre enn å bytte. 

Jeg nærmer meg 25, men med verdiene mine så hadde B12mangelen allerede begynt ved 17-årsalder. 

Endret av dillyduzit
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar folkens.

Jeg er 22 og mistenker at jeg har gått med denne mangelen en stund uten at det har blitt oppdaget. Står på venteliste til en veldig god lege, så jeg håper jeg får bytte til henne snart! :) 

Skal be om sprøyter og videre prøver på legetimen. Hvis ikke jeg får det, så bytter jeg til en ny lege med en gang. Spiller ingen rolle hvem, for jeg kan neppe finne noen verre. Trenger en som faktisk bryr seg om helsen min. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye forskjellig som kan gi b12 mangel, men ettersom du spiser kjøtt og andre gode B12 kilder er det absolutt noe som bør utredes. Legen din gjør ikke jobben sin. Ville skiftet fastlege i dag, og bedt ny lege om utredning så snart du har fått kontakt med ny lege.

Anonymkode: 57b3e...1e8

Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg tar B12 sprøyte hver annen mnd, alltid lav, selv med variert kosthold. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke tar til meg B12 gjennom tarmen, tabletter funker ikke for meg, så kan jo stemme. Jeg får en ny giv hver gang jeg tar en sprøyte, mer energi, klarere i toppen. Håper du finner ut av det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til legen grunnet at jeg følte meg slapp og slet med fordøyelsen. Ble satt på foodmap diett og får b12 sprøyte hver andre mnd. Livet mitt er totalt forandret! Annbefaler deg å prøve foodmap dietten. Legen min sa til meg at grunnen til at jeg har b12 mangel er fordi tarmen min ikke fungerer opptimalt. foodmap dietten går ut på å spise mat som er lett fordøyelig slik at det blir mindre arbeid for kroppen. Er forresten 25, ble satt på dette da jeg var 23. Spiser også jevnt med kjøtt slik som deg, så prøv noe slikt mens du venter på å få bytte lege :) Masse lykke til 

Anonymkode: f075c...889

AnonymBruker
Skrevet

Da var fastlegen byttet og jeg får ny lege fra 1. August. Satser på at det vil gjøre ting litt lettere :Nikke:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk påvist B12 mangel i januar og startet på trioB. Tok nylig nye blodprøver som viste at jeg har enda lavere verdier nå enn i januar. 

Jeg har riktignok ikke husket å ta B12-tilskuddet hver dag, men verdiene burde jo ikke gått ned når jeg har tatt tilskudd jevnlig. Jeg har et relativt normalt kosthold. Ikke noe superfan av kjøtt, men spiser det stort sett 3-4 dager i uka + at jeg spiser en del egg og ost. Skulle tro at dette var tilstrekkelig. 

Jeg har en lege som ikke er helt medgjørlig. Hun ber meg ta tabletter og så tar hun nye prøver. Og dette gjentas med jevne mellomrom. Aldri noen videre prøver eller følelsen av at man blir tatt seriøst. Kun en spydig kommentar om at kun gamle folk har sånne mangler 🙄

Derfor har jeg bestilt en legetime for å be om B12-sprøyter for å få nivået opp. I samme slengen tenkte jeg å be om ytterligere tester for å se om det kan være en underliggende årsak til mangelen, men hvilke tester bør man ta? 

Vet at dere på KG ikke er leger, men litt enklere å dra til en vanskelig lege når man kan gi konkrete forslag til videre prøver. 

Du skriver at legen din ikke er medgjørlig, men det er jo kroppen din som ikke er villig til å ta opp B12 fra tarmen! Når viljen din heller ikke er tilstede for å ta den medisinen din regelmessig som foreskrevet så er det temmelig drøyt å skylde på legen. 

Å begynne med B12 sprøyter er ikke løsningen. Å finne noe annet som årsak for at du ikke klarer å ta opp B12 enn at du har dårlig absorbsjon fra tarmen og uregelmessig tilførsel, tviler jeg på at ikke er gjort, alt. Når andre prøver det er helt vanlig å ta samtidig med B12 ikke slår ut på noe, så er det utelukkende en ting å gjøre, nemlig å tilføre B12 i tabletter hver dag. Og jeg regner ikke med at du "liker" dette svaret.

Anonymkode: 72e50...598

• Liker 1
Skrevet

Du kan ha nedsatt evne til å ta opp vitaminer. Det kan f.eks være forårsaket av cøliaki. For eksempel..

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke tar tablettene kan du ikke bare få sprøyter. Det er du som ikke er medgjørlig, ikke legen. Jeg har cøliaki og måtte prøve tabletter i en måned før jeg fikk sprøyter, men måtte tilslutt bare ta sprøytene siden jeg mistet smakssans og sov i snitt 13 timer hver natt osv. Det skal gå ganske langt før unge mennesker får sprøyte. 

Anonymkode: 38696...183

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske normalt å ha b12 mangel, og det utredes ikke videre hvis ikke det er andre ting som tilsier det. Tror i grunnen du forventer litt for mye.

Anonymkode: 6ce73...116

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at legen din ikke er medgjørlig, men det er jo kroppen din som ikke er villig til å ta opp B12 fra tarmen! Når viljen din heller ikke er tilstede for å ta den medisinen din regelmessig som foreskrevet så er det temmelig drøyt å skylde på legen. 

Å begynne med B12 sprøyter er ikke løsningen. Å finne noe annet som årsak for at du ikke klarer å ta opp B12 enn at du har dårlig absorbsjon fra tarmen og uregelmessig tilførsel, tviler jeg på at ikke er gjort, alt. Når andre prøver det er helt vanlig å ta samtidig med B12 ikke slår ut på noe, så er det utelukkende en ting å gjøre, nemlig å tilføre B12 i tabletter hver dag. Og jeg regner ikke med at du "liker" dette svaret.

Mulig jeg uttrykket meg litt feil. Jeg har tatt tabletter, men har til tider glemt dem. Jeg har spist opp en boks med 100 tabletter siden februar og begynt på en ny, så jeg har tatt en del.  Burde være nok til at kroppen tar til seg noe. 

Jeg tror også at tarmen ikke tar opp B12 og det er grunnen til at jeg vil ta sprøyter. Hvis ikke kroppen tar opp B12 fra mat, så vil heller ikke tabletter fungere. Da må det tas intramuskulært for å fungere (sprøyter). 

Jeg skylder ikke på legen for at kroppen ikke tar opp vitaminene de skal. Jeg mener at hun ikke gjør jobben sin da hun ikke vil utrede hvorfor jeg har mangelen. Du sier at andre prøver ikke slår ut, men det er jo ikke gjort flere prøver. Det er det som er problemet. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg uttrykket meg litt feil. Jeg har tatt tabletter, men har til tider glemt dem. Jeg har spist opp en boks med 100 tabletter siden februar og begynt på en ny, så jeg har tatt en del.  Burde være nok til at kroppen tar til seg noe. 

Jeg tror også at tarmen ikke tar opp B12 og det er grunnen til at jeg vil ta sprøyter. Hvis ikke kroppen tar opp B12 fra mat, så vil heller ikke tabletter fungere. Da må det tas intramuskulært for å fungere (sprøyter). 

Jeg skylder ikke på legen for at kroppen ikke tar opp vitaminene de skal. Jeg mener at hun ikke gjør jobben sin da hun ikke vil utrede hvorfor jeg har mangelen. Du sier at andre prøver ikke slår ut, men det er jo ikke gjort flere prøver. Det er det som er problemet. 

TS

Jeg tror du skal orientere deg litt mer om B12 vitaminer og vitaminer generelt før du mener bestemt at sprøyter er rette medisinen. Med en boks på 100 tabletter fra februar og litt av en ny så er det faktisk mange tabletter du har glemt. Du bør heller jobbe med forglemmelsene dine enn å bortforklare. 

Du bør og sette deg grundig inn i hva sprøyter med B12 innebærer før du går til legen og "krever". 

At tarmen ikke tar opp fra mat, skal du nettopp kompensere med daglig inntak av de tablettene du har fått anbefalt for at opptaket ditt skal fungere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du skal orientere deg litt mer om B12 vitaminer og vitaminer generelt før du mener bestemt at sprøyter er rette medisinen. Med en boks på 100 tabletter fra februar og litt av en ny så er det faktisk mange tabletter du har glemt. Du bør heller jobbe med forglemmelsene dine enn å bortforklare. 

Du bør og sette deg grundig inn i hva sprøyter med B12 innebærer før du går til legen og "krever". 

At tarmen ikke tar opp fra mat, skal du nettopp kompensere med daglig inntak av de tablettene du har fått anbefalt for at opptaket ditt skal fungere. 

Om det blir sprøyter eller ikke er noe jeg skal prate med legen om. Det jeg var ute etter her var hva årsaken til B12 mangel kan være, men jeg har fått gode svar på dette lenger opp :) 

Mye mulig at sprøytene gir en del bivirkninger, men å gå med B12-mangel kan også være farlig.

Jeg har fått svar på det jeg lurte på allerede i denne tråden, så jeg trenger ikke flere svar nå.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...