Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #1 Skrevet 7. januar 2005 i mangel av velassorterte grønnsakbutikker her jeg bor, har jeg kjøpt tørkede grønne bønner (sånne små...mung-bønner) og tenkte å lage bønnespirer. Men hvordan? Skal jeg legge bønnene i bløt før jeg gir dem mindre vann, feks? Og hvor lang tid tar det? ..Så er det vel også bare å håpe at de ikke er behandlet så de ikke kan vokse, da...
Purpur Skrevet 8. januar 2005 #2 Skrevet 8. januar 2005 Vet ikke om du kan bruke vanlige tørkede bønner for spiring. I tilfelle er det nok å få kjøpt på helsekostbutikker. Jeg har bare dyrket alfa-alfa-spirer, som er sånne bitte små, men det er samme prosedyre for bønner. Jeg bruker et stort syltetøyglass med en fin netting over toppen festet med strikk. Frøene skal først stå i vann for oppbøting ett døgn. Så helles vannet av. Etter det skal spirene skylles godt i kaldt vann i gang pr dag, til de er passe utvokst, inntil ca 1 uke. Under spiringen skal de oppbevares mørkt/romtemperatur, når de er spiret oppbevares de i kjøleskap. Kjempegodt!!
Gjest Catwoman Skrevet 8. januar 2005 #3 Skrevet 8. januar 2005 Jeg har brukt mung bønner til spiring, og det funker fint det.
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #4 Skrevet 8. januar 2005 Takk skal dere ha:) er i gang med første testrunde nå. kjøpte mungbønnene i en asiatisk butikk i Trondheim, så vi får se på resultatet... Spirer de er de i hvert fall sikkert sunne nok uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå