Trixi Skrevet 7. januar 2005 #1 Del Skrevet 7. januar 2005 Nå har sentralstøvsugeren vår blitt tett! Det er så vidt den orker å suge til seg de små brødsmulene etter frokosten :-( . Denne støvsugeren går jo inni vegger og tak og jeg aner ikke hvor det som sitter fast sitter! Hvordan skal jeg få renset røret? Det finnes kanskje en waier eller noe man kan lirke inn i røret og dytte det som sitter fast gjennom til posen? Det må jo finnes en annen løsning enn å åpne alle vegger og tak for å finne ut hvor "proppen" er!? Hvis ikke må jeg si at sentralstøvsugeren egentlig er en dum oppfinnelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 7. januar 2005 #2 Del Skrevet 7. januar 2005 Skaff deg en stakefjær eller en sånn sak som elektrikerene bruker til å trekke ledninger med. De staker fint opp både slange og rør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 8. januar 2005 #3 Del Skrevet 8. januar 2005 Dersom du er sikker på at det ikke er i den bærbare slangen, så vil nok jeg også anbefale stakefjær (den kan jo også brukes til slangen, om det er der proppen sitter...). Dersom du har flere uttak i huset, kan du kanskje få "lokalisert" hvor proppen er, og dermed slipper å stake hele røropplegget... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2005 #4 Del Skrevet 8. januar 2005 Ellers: Hvis du har en kompressor tilgengelig, så finnes det en slags blåse-sak som kan brukes til å blåse ut det som tetter. Vi har kjøpt en liten støvsuger i dag, vi. For det skjer ganske ofte at sentrastøvsugeren tetter seg. Og det er mye greiere å dra frem en liten støvsuger enn den stooore slangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 8. januar 2005 #5 Del Skrevet 8. januar 2005 Vi har kjøpt en liten støvsuger i dag, vi. For det skjer ganske ofte at sentrastøvsugeren tetter seg. Og det er mye greiere å dra frem en liten støvsuger enn den stooore slangen. :-? Og jeg som skal installere sentralstøvsuger i disse dager. Helt bortkasta det da? Er egentlig litt i mot, men gubben vil ha, og det er han som støvsuger her i huset. Jeg kan liksom ikke se at det er enklere med 9 meter slange enn med en vanlig støvsuger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2005 #6 Del Skrevet 8. januar 2005 Sentralstøvsuger er supert det altså. ALT havner i dunken, ingenting siver ut igjen. Vannligvis er det bra sug i den også. Men vi sliter litt, ettersom vi er to husholdninger som deler og begge har dyr som røyter. Tipper at det er pels som sitter fast til stadighet. Vi kjøpte den lille (298 kr på Elkjøp) for å ha den lett tilgjengelig på kjøkkenet blant annet. Og til "småjobber". De store jobbene tar sentralstøvsugeren seg av. Så du har ikke kastet bort penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 8. januar 2005 #7 Del Skrevet 8. januar 2005 Phew - ble litt bekymret. Siden den vanlige nå er blitt "byggestøvsuger", og blir ødelagt med sponplatestøv mv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2005 #8 Del Skrevet 8. januar 2005 Det samme skjedde faktisk med oss. Sagflis, støv og andre morsomme ting kverket den forrige støvsugeren. Men et lite tips: Pass på at at sentralstøvsugeren deres har stor nok motor. Jeg tror nemlig at vår har den minste motoren og at det blir fortere tett pga dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2005 #9 Del Skrevet 8. januar 2005 En sentralstøvsuger er mye bedre enn en vanlig støvsuger, uansett hvor gode filter en vanlig støvsuger har. Bare tenk det at ingenting av støv kommer ut igjen i rommet. Når en støvsuger med vanlig støvsuger, kan en se (spesielt hvis solen skinner) at støvet virvler rundt i rommet. Dette unngår en med sentralstøvsuger. En kan også ha flere uttak til sentralstøvsugeren. Et godt tips er å kjøpe Elektrolux sin sentralstøvsuger. Den er den eneste der rørene ikke må limes sammen. Fordelen med det, er nettopp når det går seg tett, for det skjer. Da kan en ta opp rørene, det kan en ikke ellers. Da må en ha stake, som andre har nevnt i sine innlegg. Skulle det også skje en skade evt andre ting, kan en lett skifte rørene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 9. januar 2005 #10 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg har sentralstøvsuger og er kjempefornøyd :-) En eneste gang har jeg opplevd at den gikk tett - og da var det en ting som satt fast i slangen - det løsnet lett. Jeg har også hund og støvsuger nesten daglig. Kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til den "gammeldagse" støvsugeren - det er SÅ mye enklere å bare plugge en slange i veggen. Bare pass på å ha nok uttak - jeg for min del har 4 stykker - og det letter arbeidet med å støvsuge et stort hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2005 #11 Del Skrevet 9. januar 2005 et annet tips er å montere uttak i "lysbryterhøyde", så mye enklere enn å ha det i gulvet. vi monteret også ett ute, til støvsuging i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 10. januar 2005 #12 Del Skrevet 10. januar 2005 et annet tips er å montere uttak i "lysbryterhøyde", så mye enklere enn å ha det i gulvet. Det var smart, det skal vi gjøre - takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 11. januar 2005 #13 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg ville aldri vært foruten sentralstøvsugeren min, selv om slangen er lang! Har nå slangen på vaskerommet, kveilet rundt en sånn stor greie som jeg har hageslange på ute - det funker som bare det! Men til tette rør: Pass på at alle andre uttak er lukket. Hvis det bare er en liten propp, kan du starte støvsugeren og holde hånda foran slangen. Da dannes det ekstra trykk, og når du fjerner hånda så hører du det svupper i sand og småpenger Røra er som regel videre enn slangen, nettopp for at alt som går i slangen også skal gå gjennom røra. Hvis slangen er tett, kan du feste en nylonstrømpe el.l. mellom slangen og uttaket - pass på å ikke dekke over strømsignalet (eller start støvsugeren i motorrommet). Da vil nylonsstrømpa fange opp stringtrusa :oops: Har du husket på å tømme beholderen? Jo fullere beholder, jo dårligere sugeevne! Og til dere som ikke har montert enda: Velg en større motor enn det du tror en nødvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå