AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Hvis jeg føler meg dårlig og har symptomer på for eksempel en infeksjon, så jeg får avtalt time med nærmeste legekontor. Jeg forklarer hvordan jeg føler meg, og alle symtomene mine. Men det føles som om legen ikke tar meg på alvor, og de gidder jo nesten ikke ta noen enkle blodprøver en gang.. Det virker som om de bare ønsker pasientene sine kjappest mulig ut av kontoret sitt, uten å tilby noen form for hjelp. En gang var jeg innom der på grunn av en urinveisinfeksjon. Men legen mente at det var helt unødvendig å sjekke urinprøver (eller blodprøver) og hun sa bare at ""ja ja, vi får se hvordan ting utarter seg. Kanskje du kan komme tilbake om ett par uker, og se hvordan det har gått"" Men hun mente at det var fullstendig unødvendig å sjekke urinprøve, eller gjøre noen som helst undersøkelser. Så jeg kontaktet ett annet helsesenter (som ligger nærmere tretti kilometer unna!) og de ba meg komme innom med en urinprøve. Den ble undersøkt, og jeg snakket med en lege. Han sa at prøven visste urinveisinfeksjon, og jeg fikk skrevet ut en resept for dette! Men det blir tungvindt og dyrt for meg å reise nærmere tretti kilometer (hver vei) hver gang det er noe galt. Det nærmeste legekontoret ligger jo veldig mye nærmere. Men det hjelper ikke å be om vurdering fra andre ansatte derfra, de er jo gode kollegaer. Så en lege har ikke særlig lyst til å si nærmest det stikk motsatte som legen på nabo-kontoret har sagt.... Anonymkode: 1f53d...f61
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Jeg hadde krevd at de skal ta en urinprøve av meg hvis jeg hadde vært deg. Urinveisinfeksjon er ikke noe man skal gå lenge med og dette er noe du kan fortelle legen din. Eventuelt kan du sende inn en klage på legen, for dette er ikke rett praksis. Anonymkode: 80eac...34d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde krevd at de skal ta en urinprøve av meg hvis jeg hadde vært deg. Urinveisinfeksjon er ikke noe man skal gå lenge med og dette er noe du kan fortelle legen din. Eventuelt kan du sende inn en klage på legen, for dette er ikke rett praksis. Anonymkode: 80eac...34d Problemet er dersom legen ikke ser poenget med videre undersøkelser, og bare ønsker å bli fortest mulig med en pasient... Anonymkode: 1f53d...f61 1
petterm Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Du kan vel bytte til en av de andre fastlegene på kontoret hvis de har ledig plass? Evt tror jeg du kan sette deg på venteliste. Neste gang du mistenker urinveisinfeksjon tar du med urinprøve og leverer den før du går inn til legen. 1
Fjaselina Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 Her må vi levere urinprøver til laboratoriet før avtalt legetime. Då blir det i alle fall testa...
WubWub Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 Høres rart ut. Selv drar jeg til legen hver 6 måned for å ta en hel sjekk av tingenes tilstand. Her går man virkelig fysisk til verks, med alt fra blodtrykk, hjerte, ånderett, prostatasjekk til enorme mengder blodprøver, urinprøve, avføringsprøve osv. Mange menn er altfor dårlig til å dra til legen og forlange at de blir undersøkt men slik er ikke jeg. Den primære årsaken til at kvinner lever langt lengre enn menn bunner ut i; kvinner er flinkere til å dra til legen selv når de ikke er syke. Da jeg ønsker leve så lenge som mulig så har jeg sett at det har en stor helsegevinst ved å kopiere kvinners legevaner. Jeg ville heller ikke funnet meg i at legen sa "nei dette er det noe ikke noe vits å undersøke".
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 På 7/12/2017 den 20.11, AnonymBruker skrev: Hvis jeg føler meg dårlig og har symptomer på for eksempel en infeksjon, så jeg får avtalt time med nærmeste legekontor. Jeg forklarer hvordan jeg føler meg, og alle symtomene mine. Men det føles som om legen ikke tar meg på alvor, og de gidder jo nesten ikke ta noen enkle blodprøver en gang.. Det virker som om de bare ønsker pasientene sine kjappest mulig ut av kontoret sitt, uten å tilby noen form for hjelp. En gang var jeg innom der på grunn av en urinveisinfeksjon. Men legen mente at det var helt unødvendig å sjekke urinprøver (eller blodprøver) og hun sa bare at ""ja ja, vi får se hvordan ting utarter seg. Kanskje du kan komme tilbake om ett par uker, og se hvordan det har gått"" Men hun mente at det var fullstendig unødvendig å sjekke urinprøve, eller gjøre noen som helst undersøkelser. Så jeg kontaktet ett annet helsesenter (som ligger nærmere tretti kilometer unna!) og de ba meg komme innom med en urinprøve. Den ble undersøkt, og jeg snakket med en lege. Han sa at prøven visste urinveisinfeksjon, og jeg fikk skrevet ut en resept for dette! Men det blir tungvindt og dyrt for meg å reise nærmere tretti kilometer (hver vei) hver gang det er noe galt. Det nærmeste legekontoret ligger jo veldig mye nærmere. Men det hjelper ikke å be om vurdering fra andre ansatte derfra, de er jo gode kollegaer. Så en lege har ikke særlig lyst til å si nærmest det stikk motsatte som legen på nabo-kontoret har sagt.... Anonymkode: 1f53d...f61 Merkelig, jeg må ikke overbevise legen jeg har uvi. Han stoler på meg og skriver ut antibiotika - vi tar ikke blod/urin prøve med mindre jeg ber om det, jeg pleier ikke å slå ut uansett - mange med uvi slår ikke ut på CRP. Og en må helst ha de første dråpene av morgenurinen.. men som du sikkert forstår så har jeg en historie med uvi, kan få det pga stress til og med Anonymkode: ceec3...e7e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 Det hørtes dårlig ut. Det er dessverre lite du får gjøre med dette, annet enn å bytte lege. Du kan jo melde det videre, men det utgjør nok ingenting for din del. Men hvis mange nok melder det inn så vil legen få beskjed om å endre praksis. Anonymkode: 55d05...77f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå