AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Del Skrevet 12. juli 2017 Hvis man blir syk, og familie / slekt kontakter sykebil. Men så dør personen underveis til sykehuset, eller etter ankomst til sykehuset. Måden etterlatte familien betale for amulanse og / eller oppholdet ved sykehuset? Ved dødsfall (og muligheten for organdonasjon) så må vel den nærmeste familie kontaktes ganske kjapt etter dødsfallet... Skjer det nærmest "automatisk" at sykehuset kontakter begravelsesbyrå/agent, eller et dette noe som de etterlatte skal kontakte og ordne med helt selv? Anonymkode: 090f8...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #2 Del Skrevet 12. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måden etterlatte familien betale for amulanse og / eller oppholdet ved sykehuset? Nei, i Norge er dette gratis. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjer det nærmest "automatisk" at sykehuset kontakter begravelsesbyrå/agent, eller et dette noe som de etterlatte skal kontakte og ordne med helt selv? Dette må etterlatte ordne. Anonymkode: 9f984...6f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Del Skrevet 12. juli 2017 Norske medlemmer av Norsk Folketrygd som dør, havner på sykehus eller trenger helsehjelp i Norge betaler ikke noe for syketransport eller sykehusopphold. Dør personen i sykebilen skal han kjøres til nærmeste sykehus eller legevakt og plasseres der, for videre transport til "egnet sted" av likbil. Begravelse/bisetelse er normalt de etterlattes ansvar. Er der ingen etterlatte, den døde ikke har midler til begravelse eller de etterlatte ikke ønsker å ta ansvar for den dødes begravelse tar detmoffentlige over. Men da tar de og ansvar for det den døde etterlater seg av bolig/verider for å pføve å finne dekning for begravelsesutgiftene. Å kontakte etterlatte gjøres på bakgrunn av registreringer i folkeregisteret om slektninger. Et lik kan ligge opp til 6 måneder ("på kjølen") før det offentlige gjør noe for å få liket begravet dersom personen ikke har noen etterlatte. Dør en Norsk person i utlandet blir ting straks annerledes. Da er man avhengig av reiseforsikring om man vil begraves i Norge. Mange steder blir man og automatisk kremert og sendt hjem i krukke om man ikke blir "satt ned" lokalt. Anonymkode: 522f4...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 12. juli 2017 #4 Del Skrevet 12. juli 2017 Er man medlem av folketrygden (slik de fleste nordmenn er) er både ambulanse og sykehus gratis selv om pasienten dør underveis. Det er etterlatte som ordner begravelsesbyrå. En vanlig begravelse med minnestund er dyrt. Vi betalte 30.000 når vi gravla bestemor, og det var ingen overdådig begravelse. Sliter etterlatte med økonomien, kan man få stønd fra nav til å dekke hvertfall noe av kostnadene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #5 Del Skrevet 12. juli 2017 Det går ikke på etterlatte økonomi. Det går på den dødes økonomi Anonymkode: 43216...6f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #6 Del Skrevet 12. juli 2017 Begravelsesbyråer beregner seg skyhøy fortjeneste. De tar tusenvis av kroner bare for å formidle sten. Noe du fint ordner selv. Anonymkode: 43216...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Del Skrevet 12. juli 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begravelsesbyråer beregner seg skyhøy fortjeneste. De tar tusenvis av kroner bare for å formidle sten. Noe du fint ordner selv. Anonymkode: 43216...6f6 Stein på graven har ikke begravelsesbyråene lov til å nevne før det har gått en viss tid. Mener å huske det er 6 måneder. 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke på etterlatte økonomi. Det går på den dødes økonomi Anonymkode: 43216...6f6 Først sees det hen til hva avdøde etterlater seg av verdier, deretter om de etterlatte vil påta seg utgiftene med begravelse eller ikke. Kostnadene kommer helt an på hvilke valg man gjør, distanse bilen skal kjøre og hva man ønsker å gjøre selv. Anonymkode: 522f4...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 12. juli 2017 #8 Del Skrevet 12. juli 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke på etterlatte økonomi. Det går på den dødes økonomi Anonymkode: 43216...6f6 Det kommer helt an på om den døde har penger det som regel betales det av dødsboet, men om dødsboet ikke har penger blir det de etterlatte. For min bestemor måtte vi etterlatte betale hele gildet, var ikke en krone å hente i dødsboet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 12. juli 2017 #9 Del Skrevet 12. juli 2017 Det trenger ikke være dyrt. Synes i grunn det er litt respektløst å bruke masse penger på og feire at noen er død. La nå nær familie få sørge i fred sier nå jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2017 #10 Del Skrevet 12. juli 2017 Min far i 70-årene har opplyst meg om at han har satt til side 50.000 kr på en egen konto, øremerket hans begravelse når den tid kommer.... Regner med at det er et beløp han har kommet frem til ved litt research, og hva en passelig begravelse koster uten noe råflotte greier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #11 Del Skrevet 12. juli 2017 Les her om priser på begravelser. http://www.dinside.no/okonomi/kan-bli-dyrt-a-ta-farvel/66931235 Anonymkode: 7c789...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #12 Del Skrevet 12. juli 2017 Hva om de etterlatte ønsker at det som kan gå til organdonasjon, går til det. Samt at resten av skrotten skal kremeres? Hvor mye kan en slik kremasjon koste, pluss beholder? Det blir vel sannsynligvis billigere, ettersom det ikke blir nødvendig med noen stor kiste? Må urne etter kremasjon gravlegges ved gravplass. på samme måte som ved en kiste? Eller kan de etterlatte stort sett drysse aske (eller gravlegge urne) etter deres eget ønske? Anonymkode: 090f8...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2017 #13 Del Skrevet 12. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må urne etter kremasjon gravlegges ved gravplass. på samme måte som ved en kiste? Eller kan de etterlatte stort sett drysse aske (eller gravlegge urne) etter deres eget ønske? Anonymkode: 090f8...5f5 Om askespredning, regelverk fra regjeringen: https://www.regjeringen.no/no/tema/tro-og-livssyn/gravferd/innsiktsartikler/om-askespredning/id445138/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. juli 2017 #14 Del Skrevet 12. juli 2017 Kostbart og ingen hjelp fra Nav, jeg kommer til å betale på mammas begravelse i ei god stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 12. juli 2017 #15 Del Skrevet 12. juli 2017 Altfor mye. Akkurat som eiendomsmeglere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #16 Del Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, boblevann skrev: Det kommer helt an på om den døde har penger det som regel betales det av dødsboet, men om dødsboet ikke har penger blir det de etterlatte. For min bestemor måtte vi etterlatte betale hele gildet, var ikke en krone å hente i dødsboet. Det hadde dere ikke trengt å gjøre. Dere kunne sagt at her får det offentlige ta over og ikke trengt å betale en krone, det var mine poeng i svarene over. Vil man ikke eller kan man ikke betale en bestemors eller andres begravelse, så kan ingen tvinge en. Bortsett fra kanskje samvittigheten? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om de etterlatte ønsker at det som kan gå til organdonasjon, går til det. Samt at resten av skrotten skal kremeres? Hvor mye kan en slik kremasjon koste, pluss beholder? Det blir vel sannsynligvis billigere, ettersom det ikke blir nødvendig med noen stor kiste? Må urne etter kremasjon gravlegges ved gravplass. på samme måte som ved en kiste? Eller kan de etterlatte stort sett drysse aske (eller gravlegge urne) etter deres eget ønske? Anonymkode: 090f8...5f5 Kremasjon, med eller uten donerte organer, koster omtrent det samme som begravelse. Det er pålagt ved lov å ligge i kiste når liket plasseres i kremasjonsovnen. Det var for en del år siden en dame som mente hun kunne gravlegges i en pappeske for å spare penger. Googler dere ligger vel saken tigjengelig fortsatt. Hun fikk ikke lov til pappeskegravlegging. Anonymkode: 522f4...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #17 Del Skrevet 12. juli 2017 2 minutter siden, O.G. skrev: Kostbart og ingen hjelp fra Nav, jeg kommer til å betale på mammas begravelse i ei god stund. Slutt på 4000 fra NAV altså ? Det var det før Anonymkode: e3d7e...4f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #18 Del Skrevet 12. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, i Norge er dette gratis. Dette må etterlatte ordne. Anonymkode: 9f984...6f7 Eeehh ...... Sånn var det ikke her jeg bor. Den døde blir liggende i 2 timer (tror jeg) på avdelingen. Deretter blir den trillet ned på sykehuskappellets kjølerom. Derfra overtar begr.byrået. Da tar de kontakt. Sånn var det ihvertfall med begge mine foreldrers dødsfall. Anonymkode: e3d7e...4f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 12. juli 2017 #19 Del Skrevet 12. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde dere ikke trengt å gjøre. Dere kunne sagt at her får det offentlige ta over og ikke trengt å betale en krone, det var mine poeng i svarene over. Vil man ikke eller kan man ikke betale en bestemors eller andres begravelse, så kan ingen tvinge en. Bortsett fra kanskje samvittigheten? Anonymkode: 522f4...680 Jada, det er forsåvidt sant. Man kan nekte så blir det "det offentliges problem". Men jeg tviler på at det blir en fin og verdig begravelse men du har helt rett, man kan nekte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 12. juli 2017 #20 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde dere ikke trengt å gjøre. Dere kunne sagt at her får det offentlige ta over og ikke trengt å betale en krone, det var mine poeng i svarene over. Vil man ikke eller kan man ikke betale en bestemors eller andres begravelse, så kan ingen tvinge en. Bortsett fra kanskje samvittigheten? Kremasjon, med eller uten donerte organer, koster omtrent det samme som begravelse. Det er pålagt ved lov å ligge i kiste når liket plasseres i kremasjonsovnen. Det var for en del år siden en dame som mente hun kunne gravlegges i en pappeske for å spare penger. Googler dere ligger vel saken tigjengelig fortsatt. Hun fikk ikke lov til pappeskegravlegging. Anonymkode: 522f4...680 Nei, hvem skal stelle liket? Hvem skal kjøre? Uten å bli betalt for det mener jeg. Blir man kremert, kan man selv bare ta den under armen, dessuten trenger man ikke kirke eller gravplass. Når et familiemedlem døde, kremerte vi, kosta 5000, men på grunn av ønske fra andre medlemer, ble han gravlagt i tillegg. Til sammen med prest, en som sang (hørtes ut som han ble drept, ikke verdt tusenlappene), gravplass og gravstein, kom det på under 15000. Endret 12. juli 2017 av Evilposelos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå