AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Del Skrevet 12. juli 2017 Hvilke kredittkort har dere og hva bruker dere dem til? Hvilke kort liker dere best? Anonymkode: 8de59...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 12. juli 2017 #2 Del Skrevet 12. juli 2017 Fin måte å havne på luksusfellen det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Del Skrevet 12. juli 2017 5 minutter siden, QQbaby skrev: Fin måte å havne på luksusfellen det Tull. Kredittkort er for folk med kontroll ikke for folk med behov for raske penger. HI sier ingenting om at ts er i pengeknipe. Jeg har ulike kredittkort til ulikt bruk. Norwegian er hovedkortet mitt. Der samles bonuspoeng til flyreiser. My Holidaycard betaler jeg Ving reiser med. Da får jeg 500 kr. I rabatt pr. Bestilling. Essomastercard brukes til bilvask, gir 20 % rabatt pr. Vask. 365 mastercard til drivstoffkjøp gir 35 øre i rabatt pr. Liter + 3,65 % avslag. Visa Gold i bakhånd for reise. Og flere andre jeg ikke aktivt bruker. Og for å unngå å havne i kredittkortklemma og Luksusfellen har jeg efaktura og avtalegiro på alle kort. Dermed blir de betalt før rentene løper. Enten jeg bruker kredittkort eller debetkort så har jeg ikke mer penger enn de jeg har til forbruk i løpet av en måned og renter på kredittkort er ikke nødvendig å sponse kredittkortselskapene med, de har nok penger. Anonymkode: 9a73b...397 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 12. juli 2017 #4 Del Skrevet 12. juli 2017 13 minutter siden, QQbaby skrev: Fin måte å havne på luksusfellen det En havner da ikke i luksusfellen av å utnytte fordelene med kredittkort. 365privat bruker jeg til drivstoff. Ya-bank sitt bruker jeg til matvarer (velger matvarebonusen hver måned). Remember-kortet bruker jeg når jeg handler hos en de butikkene de har rabattavtaler med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 12. juli 2017 #5 Del Skrevet 12. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Kredittkort er for folk med kontroll ikke for folk med behov for raske penger. HI sier ingenting om at ts er i pengeknipe. Jeg har ulike kredittkort til ulikt bruk. Norwegian er hovedkortet mitt. Der samles bonuspoeng til flyreiser. My Holidaycard betaler jeg Ving reiser med. Da får jeg 500 kr. I rabatt pr. Bestilling. Essomastercard brukes til bilvask, gir 20 % rabatt pr. Vask. 365 mastercard til drivstoffkjøp gir 35 øre i rabatt pr. Liter + 3,65 % avslag. Visa Gold i bakhånd for reise. Og flere andre jeg ikke aktivt bruker. Og for å unngå å havne i kredittkortklemma og Luksusfellen har jeg efaktura og avtalegiro på alle kort. Dermed blir de betalt før rentene løper. Enten jeg bruker kredittkort eller debetkort så har jeg ikke mer penger enn de jeg har til forbruk i løpet av en måned og renter på kredittkort er ikke nødvendig å sponse kredittkortselskapene med, de har nok penger. Anonymkode: 9a73b...397 Har du sett luksusfellen? Så ig si alle der er tapere med kredittkort. Kredittkort er strengt tatt kun nødvendig om man IKKE har penger. Har man penger har man da vittelig ikke behov for noe kredittkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #6 Del Skrevet 12. juli 2017 4 minutter siden, QQbaby skrev: Har du sett luksusfellen? Så ig si alle der er tapere med kredittkort. Kredittkort er strengt tatt kun nødvendig om man IKKE har penger. Har man penger har man da vittelig ikke behov for noe kredittkort. Det er faktisk omvendt Kredittkort er for de som har penger og som kan betale regningene sine. Jeg har hatt flere kredittkort i mange år. Sparer masse på det. Genialt opplegg Anonymkode: 8f4cf...fb4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SweetM Skrevet 12. juli 2017 #7 Del Skrevet 12. juli 2017 Har Trumf Visa som vi bruker når vi handler mat og andre fellesting. Og så har jeg MasterCard som jeg bruker når jeg handler på nettet og på ferie i utlandet. I tillegg har vi et MasterCard (Circle K) som brukes til diesel og alt annet som har med bilen å gjøre. Betaler alltid hele regningen på forfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 12. juli 2017 #8 Del Skrevet 12. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk omvendt Kredittkort er for de som har penger og som kan betale regningene sine. Jeg har hatt flere kredittkort i mange år. Sparer masse på det. Genialt opplegg Anonymkode: 8f4cf...fb4 Du vet at det er enorme renter på å kjøpe gjennom kreditt og nedbetaling? Hvordan sparer du penger på det? Kan du forklare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 12. juli 2017 #9 Del Skrevet 12. juli 2017 2 minutter siden, QQbaby skrev: Har du sett luksusfellen? Så ig si alle der er tapere med kredittkort. Kredittkort er strengt tatt kun nødvendig om man IKKE har penger. Har man penger har man da vittelig ikke behov for noe kredittkort. Den eneste måten å tjene på å bruke kredittkort er hvis du har penger til å betale regningen før rentene begynner å løpe. Jeg bruker kredittkort til alle kjøp hvor det er mulig, og det er det aller meste og jeg betaler aldri renter på noe av det. Man kan selvfølgelig også bruke kredittkort en sjelden gang til krisetilfeller, men da må man vite at man kan betale det ned veldig fort. Det har jeg gjort en gang i livet i forbindelse med plutselige store utgifter som ikke kunne utsettes til jeg fikk inn nok penger. Men hadde jo da også full kontroll på hvor fort jeg kunne betale tilbake og fikk ikke økonomiske problemer av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 12. juli 2017 #10 Del Skrevet 12. juli 2017 4 minutter siden, QQbaby skrev: Du vet at det er enorme renter på å kjøpe gjennom kreditt og nedbetaling? Hvordan sparer du penger på det? Kan du forklare? Man betaler selvfølgelig regningen før rentene begynner å løpe. Man sparer på kredittkort pga gode bonuser, cashback og rabatter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2017 #11 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke kredittkort har dere og hva bruker dere dem til? Hvilke kort liker dere best? Anonymkode: 8de59...9e7 Jeg har tre kredittkort faktisk, men kunne vel strengt tatt klart meg med ett. To er Mastercard og ett er Visa kredittkort fra Ya-bank. Min kredittkortbruk har jeg full kontroll på. Alle fakturaer betales i sin helhet ved forfall, ingenting som utsettes til neste måned og ingen beløp som deles opp osv. Alt til forfall, dermed får jeg ikke en krone i renter påført.Det er gratis bruk. Kredittkort fra Ya-bank valgte jeg fordi de tilbyr valgfrie rabatter hver måned. Jeg velger 3% på matvarer. Når jeg har brukt kortet på matvarer for f.eks. 500 kr, fører jeg med en gang over 500 kr til regningskontoen min, sånn at pengene står der, klar til regningen kommer fra Ya-bank. Ingen overraskelser altså. Kjekt med 3% rabatt på matvarene! Man kan f.eks. for august velge 2% rabatt på alle kjøp, eller 6% på kjøp i bokhandel (kjekt for de med skolestart i august). De to andre Mastercard-kortene, bruker jeg utelukkende når jeg skal handle noe på nett. Jeg farter lite rundt og handler i vanlige butikker, bruker stort sett å handle det jeg trenger på nett. Og på nett er det lurest å bruke kredittkort når man skal betale pga klagemulighetene ved svindel eller varer som ikke dukker opp etc. Det ene kreditkortet er fra SEB banken, det har jeg vel hatt i 16-17 år nå. Det andre er fra Dnb. Dnb tilbyr av og til gode rabatter i spesifikke butikker, f.eks. Skeidar, møbler til en viss rabatt i et visst tidsrom, hvis man betaler med Dnb Mastercardet sitt. Mange butikker de har hatt slike kampanjer hos. Får melding om dette pr email. SEB kortet har ingen tilbudte fordeler som jeg vet om, bortsett fra kanskje reiseforsikring hvis jeg hadde betalt en reise med det. Jeg har hatt det så lenge så jeg husker ikke, rett og slett, og de har aldri sendt meg en email om noen spesielle fordeler eller kampanjer. Tror ikke de har noen. Bruker det bare til nettkjøp. Burde egentlig kutte ut dette kortet, som virker å være helt uten fordeler, og heller kanskje bruke Ya-bank sitt istedet. Der kan man endre valgt rabatt fra matvarer til f.eks. nettkjøp om man vil det. Endret 12. juli 2017 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 12. juli 2017 #12 Del Skrevet 12. juli 2017 1 minutt siden, asterix skrev: Den eneste måten å tjene på å bruke kredittkort er hvis du har penger til å betale regningen før rentene begynner å løpe. Jeg bruker kredittkort til alle kjøp hvor det er mulig, og det er det aller meste og jeg betaler aldri renter på noe av det. Man kan selvfølgelig også bruke kredittkort en sjelden gang til krisetilfeller, men da må man vite at man kan betale det ned veldig fort. Det har jeg gjort en gang i livet i forbindelse med plutselige store utgifter som ikke kunne utsettes til jeg fikk inn nok penger. Men hadde jo da også full kontroll på hvor fort jeg kunne betale tilbake og fikk ikke økonomiske problemer av den grunn. Men forstår ennå ikke hvordan du tjener penger på det? Eller er det du prøver å si at kreddittkort er som et vanlig kort dersom man betaler ned raskt nok? Forstår ikke helt den rotete økonomien her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #13 Del Skrevet 12. juli 2017 1 minutt siden, QQbaby skrev: Du vet at det er enorme renter på å kjøpe gjennom kreditt og nedbetaling? Hvordan sparer du penger på det? Kan du forklare? Kredittkort har inntil 50 dagers rentefri kreditt. Benytter man seg av den rentefrie kreditten, og altså betaler regningen på kortene før rentene begynner å løpe så koster det ikke en krone i renteutgifter. Og man får fordelen som kortene gir, oppsparing av cashpoint, rabatter på kjøp m.m. se mitt svar over. Når folk bruker kredittkort villt og legger regningene sine i en skuff eller bruker de tol å fyre med, så løper rentene villt. Du har tydeligvis ikke forstått hvordan kredittkort fungerer når de brukes slik at en ikke havner på Luksusfellen? Og ja, jeg har sett luksusfellen for å svare på spørsmålet ditt. Jeg har og jobbet med folk som ikke betaler regningene sine og sett konsekvensene av det. En annen sak er at når man betaler for noe via nettet så er kredittkort anbefalt og nødvendig for trygg betaling. Vær snill nå go ikke avspor tråden mer med advarsler om "kredittfeller" - det er ikke trådens tema. Anonymkode: 9a73b...397 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2017 #14 Del Skrevet 12. juli 2017 (endret) 14 minutter siden, QQbaby skrev: Men forstår ennå ikke hvordan du tjener penger på det? Eller er det du prøver å si at kreddittkort er som et vanlig kort dersom man betaler ned raskt nok? Forstår ikke helt den rotete økonomien her. Fordi du slipper å bruke dine egne penger på konto i en måned for eksempel. Da står pengene på din egen konto og du får renter på dem mens du venter på regningen fra Mastercard. Det blir som et gratis lån. Du kjøper f.eks. en ting på nettet den 3. juli, men trenger ikke betale for den før regningen forfaller den 20. august, for eksempel. Du har en og en halv måned med renter på pengene du ikke har behøvd å legge ut før 1½ mnd etter kjøpet. Det kan høres lite ut for et enkelt kjøp til 500 kr kanskje, men gjør man det konsekvent og på alt, vil det bli litt penger i det lange løp :-) Skal man bruke kredittkort klokt, "betaler man ikke ned" på det, man betaler alt på en gang med en gang regningen forfaller. Ikke betale ned og dele opp beløpet, altså, men hele saldoen med en gang. Da betaler du ikke en krone i renter. Har du papirfaktura må du regne med å betale fakturagebyr. Dette kan du fjerne ved å registrere at du vil ha e-faktura i nettbanken din. Da er det et gratis kort å bruke. Endret 12. juli 2017 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #15 Del Skrevet 12. juli 2017 Det er selvfølgelig fordelene med div rabatter på kredittkortene jeg mener i HI. Jeg har penger nok til å betale regningen før rentene starter, men kunne tenke meg å spare litt ved å utnytte rabattene. Anonymkode: 8de59...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 12. juli 2017 #16 Del Skrevet 12. juli 2017 Bruker kredittkort til bestilling av reiser, shopping i utlandet og kjøp over internett. Det er trygt og greit, og betaler alltid regningene ved forfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #17 Del Skrevet 12. juli 2017 Bruker alltid kredittkort på reise. Bruker Trumf Visa eller Coop-kort når jeg handler mat (spørs hvilke butikk). Bruker Ikano Visa på klesbutikker og sånt. Bruker statoil-kortet for drivstoff (er Statoil/Best vi fyller mest på). Betaler selvsagt regningene før rentene kommer Anonymkode: 5935e...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #18 Del Skrevet 12. juli 2017 Problemet er at hvis noen hører ordet kredittkort, så tenker de automatisk på kredittkort-gjeld. Kredittkort (hvis det brukes fornuftig, og før det kreves gebyr!) fungerer vel ikke så verst ? Anonymkode: a2cd9...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #19 Del Skrevet 12. juli 2017 Har kjøpt nesten alt jeg har med kredittkort. Supert. Forstår ikke at folk er så redde for det. Passer alltid å betale i rett tid og utnytter fordelene. Får alltid innvilget lån innen kort tid. Aldri blakk og unner meg det jeg vil uten at det koster noe mer. Anonymkode: f9e71...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet 12. juli 2017 #20 Del Skrevet 12. juli 2017 Jeg har bare et kredittkort. Det bruker jeg i utlandet (ikke dyrere på mitt kort), eller når jeg trenger å kjøpe noe og VET at jeg kan betale hele beløpet når regningen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå