Gå til innhold

Sliter med massivt stress

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med massivt stress og negative tanker pga sykdom, familieforhold osv osv.. er det noen som har noen gode råd til meg for å greie å få bukt med negative tankemønstre og stressreduksjon? 

Anonymkode: fa012...9aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mindfulness 

Anonymkode: ba0de...7ac

• Liker 1
Skrevet

Du nevner raskt noen årsaker, og ofte kan nettopp det å gjøre noe konkret med årsakene være nødvendig, om det er mulig. Yoga hjelper meg, også det å skrive dagbok. Veldig viktig å sove nok, spise ordentlig mat, puste med magen og å bevege seg (trenger ikke være høyintensive greier). Sjekk også ut Gabor Maté. Boken 'Når kroppen sier nei' er nettopp kommet ut på norsk, men det er også foredrag av ham på YouTube. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endel stressreduksjonstiltak pågang, som jeg må ha som endel av hverdagsrutiner. 

Jeg har lastet ned en gratis meditasjonsapp som heter Insight Timer- den har masse forskjellig utvalg. Planen er å bruke den hver dag, men det varierer hvor flink jeg er. Bruker ikke mer enn 10-20 min om dagen.

Jeg har lest endel mindfullness før, og liker spesielt Mindfullness Workbook som kan kjøpes på Amazon- har mange konkrete øvelser fremfor bare generell prat.

Så prioriterer jeg trening- spesielt styrke hjelper for meg fordi jeg må fokusere konkret på øvelsene fremfor å la tankene fly avgårde. Men trener kondis også. Spaserturer/joggetur i natur er og veldig bra.

Og til sist kosthold- kutte ned på koffein og ikke spise mye sukker/fett. Det er sammenhenger mellom kosthold og depresjon. 

Anonymkode: 63d1b...9f6

Skrevet

Din egen sykdom? Er du under utredning, eller har du en slitsom diagnose? 

Det første man gjør er (dersom du ikke føler det overnevnte passer) å finne ut av sykdommen og behandle den så du blir kvitt én faktor som trigger stress. Samme med familieforhold.

Du må enten eliminere problemene, eller akseptere dem. Du kan ikke stresse med dem, da blir du enda sykere. 

Jeg sliter med stress selv, i store doser, og har funnet ut at det beste er å fikse ting, istedet for å irritere meg over (og stresse med) tingene. Noen ting er lettere å fikse enn andre, naturligvis, men det meste kan fikses. Men så har du sykdom, som du nevner, og eventuelle legebesøk som man ikke kan fremskynde. Svar på blodprøver som man ikke kan fremskynde. Ting du ikke råder over, dét kan være stressende, da må man bare akseptere situasjonen slik den er og innse at dette kan man ikke kontrollere eller gjøre noe med (annet enn hvis det er snakk om urimelig ventetid hos legen, f.eks 2 måneder å vente på svar på en blodprøve, da ringer man inn og fikser det (les: maser om det))

AnonymBruker
Skrevet

Trening er det som har hjulpet meg mest. For noen fungerer det å analysere gjennom typ samtaleterapi og mindfullness, men for meg er stress en veldig fysiologisk reaksjon og jeg er nødt til å roe stresshormonene gjennom å bruke kroppen. Yoga og hardere kondisjonstrening som løping der jeg svetter mye er uunværlig for meg. 

Yoga hjelper meg å bryte negative tankemønstre, og løping fjerner den fysiske rastløsheten og trykket i kroppen som jeg opplever i stressede perioder. 

Anonymkode: 7748f...76c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...