Gå til innhold

Herpes eller perioral dermatitt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg har nå fått et utslett over leppa, litt til venstre. Jeg fikk et lignende utslett på samme plass for ca. 6-7 år siden, og før jul hadde jeg det samme, bare litt under leppa. Jeg har også noen ganger herpes munnsår, og det ligner og føles veldig likt, bare at det ikke er munnsår, men rundt munnen. Det varer i ca. en uke, før det er borte. 

Jeg kom over et skriv om perioral dermatitt, noe jeg aldri hadde hørt om før, og så et bilde, og syntes det lignet litt, og gikk dermed ut i fra at det var det utslettet var. Det var dette bildet: 

https://www.google.no/search?q=perioral+dermatitt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjk9aulvoHVAhUFM5oKHX3PAgYQ_AUICigB&biw=1438&bih=723#imgrc=yuHJ-od1cL710M:

Men, etterhvert som jeg nå har lest litt mer, tror jeg kanskje ikke det er perioral dermatitt allikevel. For det første står det at tilstanden varer lenge, noe som ikke gjelder meg. Det er der i en uke (pluss minus), så forsvinner det. Jeg sminker over det, men det blir ikke verre. Og det oppfører seg og føles ut som et herpessår, bare ikke på leppene. I tillegg har jeg sett flere bilder av perioral dermatitt og det ligner ikke så veldig. Jeg har blemmer, konsentrert på et sted på størrelse med en enkroning (litt mindre, avlangt), ikke et stort utslett som sprer seg. Og det ser veldig ut som herpes. Men jeg er usikker, jeg vet ikke om det er herpes eller perioral dermatitt, og jeg håper på en måte at det er herpes, for da slipper jeg å være redd for å skifte ut alle hudprodukter som kan være for fete, sminke osv. For herpes har du og sånn er det, jeg kan deale med at det kommer innimellom, selv om jeg gjerne skulle vært foruten. Ja, jeg vet ikke.. Er det i det hele tatt mulig å få herpes rundt munnen?

Håper noen kan hjelpe meg!

Anonymkode: b1ece...1e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt perioral dermatitt fordi jeg bruker astmamedisiner med kortison. Det varte i over en måned og det var liksom ikke blemmer som ved herpes, men røde nupper om klødde. Det var ingen tvil om det var herpes eller perioral dermatitt fordi det var så langt unna munnen og ikke ligna på herpes. Når utslettet gikk tilbake ble det veldig tørt. Jeg måtte ikke skifte ut hudprodukter i alle fall. Det gikk over av seg selv. 

Anonymkode: 0e7cd...eec

Skrevet (endret)

Hmm, det jeg har er definitivt blemmer. Jeg fant et bilde som ligner veldig: https://www.google.no/search?q=herpes+i+ansiktet&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjOmIyUv4HVAhXuZpoKHdzqA4gQ_AUICigB&biw=1438&bih=723#tbm=isch&q=herpes+face&imgrc=CJ-cLjTQDmGvAM:

Det klør litt når det dukker opp, men jeg tar alltid hull på blemmene og tørker de ut med antibac og det fungerer fint for meg. Jeg behandler det akkurat som herpes og det oppfører seg slik. Jeg har lest mange sier PD varer i måneder, noe slikt har jeg aldri vært borti. Dette her varer i maks to uker, det er som regel helt usynlig etter 7-9 dager.

Endret av mirandaeheh
anonymisering
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, mirandaeheh skrev:

Hmm, det jeg har er definitivt blemmer. Jeg fant et bilde som ligner veldig: https://www.google.no/search?q=herpes+i+ansiktet&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjOmIyUv4HVAhXuZpoKHdzqA4gQ_AUICigB&biw=1438&bih=723#tbm=isch&q=herpes+face&imgrc=CJ-cLjTQDmGvAM:

Det klør litt når det dukker opp, men jeg tar alltid hull på blemmene og tørker de ut med antibac og det fungerer fint for meg. Jeg behandler det akkurat som herpes og det oppfører seg slik. Jeg har lest mange sier PD varer i måneder, noe slikt har jeg aldri vært borti. Dette her varer i maks to uker, det er som regel helt usynlig etter 7-9 dager.

Perioral dermatitt gir ingen væskefylte blemmer. 

Anonymkode: 0e7cd...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...