Gå til innhold

Gravid med katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt katt hele livet, siden jeg var liten og bodde hjemme hos foreldre. Mamma har også hatt katt før hun fikk meg. Jeg har kun en nå, denne er innekatt. Vi jobber med å bli gravide og har lest om dette toxoplasmose som kan ta livet av foster i verste fall. Det jeg lurer på er om jeg er "immun"? Altså jeg leser at har man først fått det så har man det.Det er en voksen innekatt vi har og det er ikke jeg som rydder i kassen hennes, men jeg koser jo med henne. Men siden jeg har hatt katt hele livet kan jeg jo alt ha det? Skriver her fordi jeg håper på svar fra noen som har eller har hatt katt mens de var gravide/har tanker rundt dette.

Takk!

Anonymkode: 88c21...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du det så er du immun og baby får antistoffer av deg. Har du det ikke så ikke håndter avf av katt. Be om at de tar blodprøver av det på første kontroll, ikke alle gjør det som standard. Da får du vite det svart på hvitt. Jeg er selv immun. Heldigvis. 

Anonymkode: c6b80...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere oversikten. 😅 Høres ut som om du har blitt gravid med en katt.😂

Anonymkode: b26f8...4db

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare kommentere oversikten. 😅 Høres ut som om du har blitt gravid med en katt.😂

Anonymkode: b26f8...4db

Enig, meget forstyrrende overskrift😳😂

Anonymkode: 9cb6d...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at OVERSKRIFTEN ble litt feil i en hektisk dag på jobb...

 

takk til den ene som var voksen nok til å svare meg.

Anonymkode: 88c21...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har det så må du bare unngå katteavføring og passe på håndhygienen etter kosing på kattene. Har ikke kilden tilgjengelig nå, men katt er på tredjeplass over årsaker til toxo. Uvaskede grønnsaker og rått kjøtt gir oftere smitte i Norge. 

Anonymkode: b02c7...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at OVERSKRIFTEN ble litt feil i en hektisk dag på jobb...

 

takk til den ene som var voksen nok til å svare meg.

Anonymkode: 88c21...0d8

Ikke meningen å ødelegge:( håper du får noen gode svar, jeg har ikke peiling. 

Anonymkode: 9cb6d...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir testet på første svangerskapskontroll, er du positiv kan du kjøre på, både med katt, roastbeef og upasteuriserte oster! Er du negativ må du unngå som nevnt katteavføring og diverse mat. 

Anonymkode: ed43f...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir testet på første svangerskapskontroll, er du positiv kan du kjøre på, både med katt, roastbeef og upasteuriserte oster! Er du negativ må du unngå som nevnt katteavføring og diverse mat. 

Anonymkode: ed43f...9ca

Det er ikke standard å teste for dette. Og man kan ikke kjøre på med upasteutisert ost og rått kjøtt grunnet faren for listeria.

Anonymkode: 78c9d...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også innekatt, forholdsreglene jeg tr er å alltid vaske meg på hendene etter jeg har kost med henne og at mannen tar kattedoen. Gikk veldig fint i første svangerskap iallfal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir testet på første svangerskapskontroll, er du positiv kan du kjøre på, både med katt, roastbeef og upasteuriserte oster! Er du negativ må du unngå som nevnt katteavføring og diverse mat. 

Anonymkode: ed43f...9ca

Maten kanni værste fall inneholde listeria, så ville holdt meg unna det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta forhåndsregler. Vask deg på hendene etter kos med pus, la mannen din rense kattedoen, ikke la katten kosemose ansiktet ditt :) i tilleg så kan du teste om du er immun hos lege, da er du ganske safe uansett ☺️

Anonymkode: b9ef6...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Visste ikke at det gikk an engang.

Anonymkode: f8a91...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du tar den vanlige blodprøven som gravid, sjekker du om du har hatt toksiplasmose eller ikke. Hvis du har hatt, er du immun og den er grei. Hvis ikke, så er det også minimal sjanse å bli smittet av din katt - da det er en innekatt! Større sjanse for deg å få toksiplasmose av uvaskede grønnsaker eller hagearbeid i så fall.

 

Forresten, det virker som mange tror at kattene er smittsomme med toksiplasmose til evig tid? Det er ikke sant. Katten selv er bare smittsom når den er syk, og katter, som mennesker, kan bare ha sykdommen en gang, og etter det blir de immune, ikke kan bli syke, og ikke smittsomme lengre. Så det er størst fare med unge utekatter, for de kan selv være bærere av sykdommen akkurat da.

Anonymkode: 1c9ee...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen kan også sjekke om katten din har det :) Ta en telefon dit, kan hende du uroer deg helt unødig!

Anonymkode: 9af99...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært bekymret. En voksen innekatt har lav sannsynlighet for å bli smittet. Katter vil normalt sett bare være smittsomme i noen få uker etter at de selv blir smittet med toxoplasmose for første gang. Dette skjer som regel når de er unge. De blir også som regel smittet gjennom å spise rått kjøtt. 

En voksen innekatt vil som regel være immun, evt har den få mulige smittekilder siden den bare er inne. Så:

- ikke gi katten rått kjøtt 

- ikke anskaff en ny (ung) katt

- la noen andre rengjøre kattekassen, evt bruk hansker 

De fleste nordmenn har ikke hatt toxoplasmose, selv om de har katt. Jeg er et godt eksempel - jeg har hatt katt hele livet, jeg er dyrlege, reist jorda rundt, spist alt mulig - Toxo negativ. 

Sannsynligvis smittes mange gjennom mat, ikke gjennom kontakt med egne katter. 

Det er ingen grunn til å teste katten.

Anonymkode: b56d5...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...