Gå til innhold

Hjelp til å tyde Pickles-oppskrift (strikking).


FrkFirfirsle

Anbefalte innlegg

Heihei!

Er det noen erfarne strikkere her som kan hjelpe meg med å forstå hvordan jeg skal gjøre fellingen av stolpene på min Pickles Fuzzy dottejakke? 

Jeg har plukket opp korrekt antall masker pr cm, og strikket den første omgangen før felling. Men selve fellingen forstå jeg ingenting av. I oppskriften står det følgende:

Fell slik: *Strikk 1 maske rett, ta 2 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett, en og en, sett dem samlet tilbake på venstre pinne og strikk 2 masker vridd rett sammen. Overfør maskene på høyre pinne over til venstre pinne*. Gjenta mellom * og * til 2 masker gjenstår, strikk de 2 maskene rett sammen.

Det jeg ikke forstår er den siste setningen inne i **-delen. Dersom de to maskene som er på høyre pinne skal overføres til venstre, vil ikke det da resultere i at den første masken vil bli strikket om og om igjen, og aldri felles? Og vil ikke det gi et veldig rart og skjevt resultat? Er det bare jeg som er clueless når det gjelder strikking, eller er det noe rart med oppskriften? 

 

Jeg har sendt mail og forsøkt å ringe til Picklesbutikken, uten å få svar, og jeg bor for langt unna til å bare dra innom for å få hjelp avde ansatte til å forstå oppskriften.

 

På forhånd tusen takk for hjelp! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, FrkFirfirsle skrev:

 

Fell slik: *Strikk 1 maske rett, ta 2 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett, en og en, sett dem samlet tilbake på venstre pinne og strikk 2 masker vridd rett sammen. Overfør maskene på høyre pinne over til venstre pinne*. Gjenta mellom * og * til 2 masker gjenstår, strikk de 2 maskene rett sammen.

 

Når du har strikket en maske og overført 2 masker fra venstre  pinne til høyre pinne, så har du 3 masker på høyre pinne. Alle tre skal så settes tilbake på venstre pinne før du strikker 2 av dem sammen, nå har du felt 1 maske. 

Hvorfor du skal ta to masker løs av pinnen og så sette dem tilbake, det forstår jeg ikke. 

Jeg har laget meg et lite strikketøy for å teste hvordan avfellingskanten ble, og den så ikke annerledes ut (syntes jeg) enn om jeg bare feller på vanlig måte ved å strikke to sammen og så sette masken fra høyre pinne tilbake til venstre pinne og felle igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2017 den 15.00, Frida skrev:

Når du har strikket en maske og overført 2 masker fra venstre  pinne til høyre pinne, så har du 3 masker på høyre pinne. Alle tre skal så settes tilbake på venstre pinne før du strikker 2 av dem sammen, nå har du felt 1 maske. 

Hvorfor du skal ta to masker løs av pinnen og så sette dem tilbake, det forstår jeg ikke. 

Jeg har laget meg et lite strikketøy for å teste hvordan avfellingskanten ble, og den så ikke annerledes ut (syntes jeg) enn om jeg bare feller på vanlig måte ved å strikke to sammen og så sette masken fra høyre pinne tilbake til venstre pinne og felle igjen. 

Det har med måten maskene blir vridd på når de blir strikket å gjøre :) På engelsk kalles tekniken ssk - slip slip knit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Titania skrev:

Det har med måten maskene blir vridd på når de blir strikket å gjøre :) På engelsk kalles tekniken ssk - slip slip knit

 

Åja, tusen takk for at du oppklarte det. :)

Håper hun som lurte fikk hjelp, jeg lærte iallfall noe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...