Gå til innhold

Hvilket land har best mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Italia.  Det er fordi det bare behøves ost, oliven og en rødvin, for å lage et gourmetmåltid.  Alt finnes billig og lettvint på supermarkedet :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere som svarer Italia... Har dere vært i Italia eller svarer dere Italia fordi italiensk mat er godt? Jeg pleier alltid å tenke at italienske restauranter er safe uansett,  sjelden jeg får en dårlig pizza hvis de har skikkelig ovn..

Anonymkode: 6432d...50e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som svarer Italia... Har dere vært i Italia eller svarer dere Italia fordi italiensk mat er godt? Jeg pleier alltid å tenke at italienske restauranter er safe uansett,  sjelden jeg får en dårlig pizza hvis de har skikkelig ovn..

Jeg har vært i italia flere ganger og synes maten er god fordi den er safe, men selve kvaliteten på maten på de normale restaurantene er ikke merkverdig god akkurat. Vanskelig å lage en pizza- eller pastarett vond, men det blir sjeldent gjort noe ekstraordinært for å få laget den perfekt. 

Favorittene mine er indisk, gresk og etiopisk/vest-afrikansk :) Masse smak 

Anonymkode: 830c1...0d7

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen pizza elsker. Og italiensk pizza er ikke det jeg foretrekker.

Jeg har vært en gang i Italia men kjenner også en som har bodd der lenge og som har lært meg et og annet om italiensk kokekunst. Alt fra ant-pasti (forretter) med oster, skinke og oliven til hovedretter av kjøtt og fisk og helt til dolce (dessert) er veldig godt.

Skrevet

Tyrkia. Jeg har spist mye veldig god mat laget fra bunnen i Tyrkia. Hjemmelaget tyrkisk mat er fantastisk.

• Liker 1
Skrevet

Bulgaria :) Gresk og tyrkisk mat kan også være god

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si landene rundt Middelhavet, for å komme unna med å unngå å velge. :ler:

Da får man med Italia, Sør-Frankrike, Hellas, Tyrkia og midtøsten + Nord-Afrika. Alle de beste kjøkken jeg kan tenke meg, i hvert fall. 

I tillegg liker jeg veldig godt klassisk bistromat i Paris, når den er laget godt - kanskje det jeg aller helst velger når jeg får muligheten (og når jeg lager mat selv).

Anonymkode: f98c7...93d

• Liker 3
Skrevet

Hellas, Italia, Tyrkia, Kina

AnonymBruker
Skrevet

Italia er min favoritt, men gleder meg også alltid til maten når jeg reiser til Hellas. Er også glad i spansk tapas og et norsk kjøttkakemåltid er heller ikke å forakte :)

Anonymkode: b00c9...119

AnonymBruker
Skrevet

Skottland! Med Russland på en god nr. 2!

Anonymkode: f17be...41e

Skrevet

India, Italia, Frankrike, Thailand og Tyrkia!

• Liker 1
Skrevet

Må nok svare Hellas! Gresk mat er fantastisk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig er mange av svarene her, men må også nevne Japan... Spiste fantastisk mye deilig mat der, alt fra gjærbakst til kylling og sushi! Og så var ølen god!

Anonymkode: 7f736...1f9

Skrevet

Aner ikke. Har ikke spist i alle land i verden.....

Gjest Overrasket
Skrevet
På 7/11/2017 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Det har vel hendt at jeg har vært i Italia. :laugh: Unngå Venezia på sommeren, Amalfikysten hele året og dra utenfor Cinque Terre, så finner du lett god mat til lave priser. 

På 7/13/2017 den 6.28, Amorøs skrev:

Frankrike uten tvil...!!

Ja, ser den, men det var også en forutsetning om prisnivå i HI. Man spiser veldig godt i Frankrike, men jeg synes at prisnivået ikke står helt i stil med Italia eller Portugal. 

Skrevet

Syrisk mat er veldig godt, men hvis du vil ha et land du kan dra på ferie til ville jeg heller gått for Italia. 

Skrevet

Italia eller Frankrike, Hellas og Spania er fint det også. Eneste europeiske 'sydenlandet' jeg har blitt skikkelig skuffet over er Portugal...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å velge land. Jeg har fått både god og dårlig mat i alle land jeg har vært i. De landene jeg har fått den beste og mest minneverdige maten har vært Hellas (Rhodos), Kina (Hong Kong) og Sør-Korea, men det har vært mer tilfeldigheter enn landets tradisjonsmat som har vært utslagsgivende.

I Hong Kong var det for eksempel hjemme hos en pakistansk familie jeg fikk servert noe av det beste jeg har smakt. På Rhodos var det kokken på den lokale restauranten som inviterte oss hjem til seg på grillfest. Maten på restauranten var god, men det vi fikk servert hjemme hos ham var av en annen verden. Da jeg var i Sør-Korea var det umulig å finne noen som snakket engelsk, så vi gikk på tilfeldige restauranter og pekte på tilfeldige retter i menyen (ofte er hovedrettene på side 2...men ikke alltid) og vi spiste alt mulig av merkelige greier, men av og til traff vi skikkelig og rettene var helt fantastiske.

AnonymBruker
Skrevet

India. Det er det landet der man får mest jevnt god mat, og som en bonus et billig land å spise i :)

Er i Hellas nå og selve cuisinen er god men det er jammen jævlig vanskelig å finne god mat her mellom alle turistfellene som serverer regelrett elendig mat, som likevel alle har fått fantastiske anmeldelser i hopetall av harry nordmenn :rolleyes: så kommer jeg dit og bare "...." Men nå er jeg på charter på Kreta da så mulig det er jevnere kvalitet på maten andre steder :fnise: håper det for den gresøke matkulturen sin del! 

Anonymkode: 148be...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...