AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Dere som har angst. Har du opplevd å bli ekstremt sensitiv ovenfor lyder? Har slitt med angst i mange år. For det meste er jeg bare anspent i kroppen hjemme. Kan få hjertebank nå og da, ofte trigget av lyder. Naboer som står utenfor å prater og slikt. Noen ganger blir jeg ekstremt følsom ovenfor lyder. Alle lyder. I det siste har det vært ekstremt ille. Generelt høy angst dag og natt. Våkner av panikkanfall, fordi jeg drømmer om ting som gir meg angst. Får aldri fred. De siste ukene har jeg levd på brødmat til alle måltider. For lyden av å lage mat, gir meg angst. Lyden av vann som koker, steke noe, saus som putrer.. selve lyden av stekeovnen. Jeg har aldri hatt det så ille, at jeg har faktisk hørt stekeovnen min! Skulle lage meg lasagne på Fredag. Lyden av ovnen trigget et stort panikkanfall. Måtte bare kaste alt rett i søpla, for så å spise brødskive på den 15. dagen. Akkurat nå så vasker jeg klær. Sitter på rommet og griner, for jeg har så mye angst. Så klart måtte naboen begynne å klippe plenen akkurat i det jeg satt på maskinen. De to tingene er ille alene, uutholdelig samtidig. Tørr ikke å forlate leiligheten mens maskinen går. I tilfelle noe skjer, vannlekkasje, brann.. vil ikke forlate maskinen, så det er uaktuelt. Har ikke vasket klær på 2 uker. Tom for undertøy og håndklær, så jeg må vaske klær i dag. Stopper jeg maskinen for å få en pause, så vil jeg ikke klare å sette den på etterpå. Vil ta meg dager å klare å sette den på igjen. Jeg kan se film og TV, men lyden er mye lavere enn normalt. Vanligvis bruker jeg å ha volumet på 20-25 på PC'en. De siste dagene har jeg vært oppi maks 5. Ligger mellom 3-5. Veldig lavt med andre ord. Har PC koblet til høyttalere. Netflix og youtube er alltid stilt inn på fult volum, regulerer på selve pc'en. Må også ta lange pauser midt i episoden. En episode på 40 min tar meg jeg 3-4 timer å se. Andre som har opplevd å få høy angst, av helt normale lyder? Angsten er høy, på grunn av at det er sommerferie. Psykologen har tatt ferie. Folk er ute fra morgen til kveld, familie og venner forventer at jeg skal være sosial. Jeg hater sommeren Anonymkode: cde36...05f
Gjest NotNaomi Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Uff! Jeg vet at noen som har angst hører alt mer voldsomt enn andre. Er hos ei iblant,og hun hører ting jeg overhodet ikke legger merke til og blir sånn..stressa. Det høres overhodet ikke ok ut! All min sympati. Men det hjelper ikke stort. Men du er ikke alene om dette. Får du hjelp? Psykolog?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Hvor lenge har det vært sånn? Anonymkode: ca60f...755
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har det vært sånn? Anonymkode: ca60f...755 Akkurat nå så har det vært forskjellige grader i 18 dager. Vanligvis så får jeg slike "anfall" 1-2 ganger i uken. Det kan vare i flere timer, hvor hver lyd gjør det verre og trigger et angstanfall. Noen ganger blir det trigget av en lyd, for eksempel naboer som prater eller vaskemaskinen. De dagene så går det over når lyden forsvinner. Men nå så har det vært ganske høyt i 18 dager i strekk. Ikke alltid helt på toppen. Noen ganger blir det så ille, at jeg bare må ligge i sengen og vente til det roer seg litt. I dag har det vært ganske høyt fra jeg våknet imorges. Våknet to ganger i natt av hjertebank, kaldsvetting og hyperventliering. På grunn av drømmer som gir meg angst. Har hatt perioder med slike anfall i mange år. Helt siden da angst ble et problem for over 10 år siden. Men det har aldri vart så lenge som nå, og aldri vært så sterkt som nå. ts Anonymkode: cde36...05f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Får du hjelp da TS? Får du behandling for dette? Anonymkode: d5d82...190
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 14 minutter siden, NotNaomi skrev: Uff! Jeg vet at noen som har angst hører alt mer voldsomt enn andre. Er hos ei iblant,og hun hører ting jeg overhodet ikke legger merke til og blir sånn..stressa. Det høres overhodet ikke ok ut! All min sympati. Men det hjelper ikke stort. Men du er ikke alene om dette. Får du hjelp? Psykolog? Jeg har psykolog som jeg går til, men hun er på ferie. Siste timen jeg hadde var 15. Juni, for hun var syk før hun gikk ut i ferie. Det blir slik til meg også, at jeg blir stressa. Helt til det renner over og jeg får et panikkanfall. Får hjertebank av høye lyder, men nå så hører jeg absolutt alt. Ting jeg aldri før har hørt, som during fra ruteren og lyden fra stekeovnen. Det å bruke selve ovnen hører jeg hele tiden, bruker varmluft så sier seg selv. Men, det å bruke platen gir en lav dirre-lyd som jeg aldri har hørt før. ts Anonymkode: cde36...05f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får du hjelp da TS? Får du behandling for dette? Anonymkode: d5d82...190 Jeg får hjelp for angsten ja, men aldri jobbet direkte med lyder. Da det aldri har vært så ille som nå. Har kun vart i noen timer om gangen, og med flere dagers mellomrom. Aldri hatt det i 18 dager i strekk uten pause før. ts Anonymkode: cde36...05f
Gjest NotNaomi Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har psykolog som jeg går til, men hun er på ferie. Siste timen jeg hadde var 15. Juni, for hun var syk før hun gikk ut i ferie. Det blir slik til meg også, at jeg blir stressa. Helt til det renner over og jeg får et panikkanfall. Får hjertebank av høye lyder, men nå så hører jeg absolutt alt. Ting jeg aldri før har hørt, som during fra ruteren og lyden fra stekeovnen. Det å bruke selve ovnen hører jeg hele tiden, bruker varmluft så sier seg selv. Men, det å bruke platen gir en lav dirre-lyd som jeg aldri har hørt før. ts Anonymkode: cde36...05f Det høres forferdelig ut å ja det sånn. Har du reagert sånn lenge eller? Hvis det blir så vanskelig,kan du ta beroligende? Hjelper det,eller vil du unngå å ta?
rikoChett Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 Overbelastning av sanseinntrykk er vel ganske vanlig, jeg har det pga ptsd, men har angst også, så litt usikker på om det er vanlig for folk uten ptsd og bare angst. Jeg har noen trådløse hodetelefoner jeg bruker. Trenger ikke skru på noe, men gjør det om det hjelper. Stenger ute litt av lyden.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, NotNaomi skrev: Det høres forferdelig ut å ja det sånn. Har du reagert sånn lenge eller? Hvis det blir så vanskelig,kan du ta beroligende? Hjelper det,eller vil du unngå å ta? Vil helst unngå, men kan høre med fastlegen i morgen. Skal dit for noe annet. Har ikke tenkt på at det kunne være en mulighet. Har bare erfaring med langtids-medisinering, gikk på cipralex i 2 år. ts Anonymkode: cde36...05f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, rikoChett skrev: Overbelastning av sanseinntrykk er vel ganske vanlig, jeg har det pga ptsd, men har angst også, så litt usikker på om det er vanlig for folk uten ptsd og bare angst. Jeg har noen trådløse hodetelefoner jeg bruker. Trenger ikke skru på noe, men gjør det om det hjelper. Stenger ute litt av lyden. Jeg har hørselvern liggende Kan prøve det mens jeg leser bok. takk for tips. ts Anonymkode: cde36...05f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 Kjenner til det ja, men hos meg er luktesansen den mest intense. Det er helt sjukt hvordan det går an lukte så skarpt, og det er der også når jeg ikke har angst. Anonymkode: 1c74e...83c
Gjest NotNaomi Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil helst unngå, men kan høre med fastlegen i morgen. Skal dit for noe annet. Har ikke tenkt på at det kunne være en mulighet. Har bare erfaring med langtids-medisinering, gikk på cipralex i 2 år. ts Anonymkode: cde36...05f Du kan jo høre med legen. Er ikke for slikt som beroligende og angstdempende jeg,men jeg tror det kan være en god løsning nå og da!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #14 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har ekstrem angst og da spesielt av lyder som jeg ikke kan styre selv. Det kan være en bil som står med motoren igang utenfor. Naboer som prater sammen, musikk fra naboleilighetene, nabo som går over gulvet hele tiden m.m. Spesielt hvis det gjelder høy musikk. Da hyperventilerer jeg, går manisk fram og tilbake på gulvet og alle musklene spenner seg og jeg blir irritabel. Anonymkode: ea187...10b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #15 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til det ja, men hos meg er luktesansen den mest intense. Det er helt sjukt hvordan det går an lukte så skarpt, og det er der også når jeg ikke har angst. Anonymkode: 1c74e...83c Kan få det av og til også. Men lyd er verst for meg. Jeg kan kjenne røyklukt og få litt småpanikk. Må sjekke alle støpsler for å være sikker på at det ikke brenner et sted. Kan også kjenne parfymen til de som passerer ytterdøren min, når jeg står i gangen. Døren har da ikke vært åpen på flere dager. Det er litt creepy og ekkelt. Skjedde da ei venninne var på besøk. Hun kjente ikke lukten i det hele tatt. Jeg viste hvilken merke det var. For har kjent den før, og hun viste om den også. Fortalte henne hva hun skulle "se" etter, allikevel kjente hun ingenting. Åpnet døren og først da kjente hun lukten. Mamma var her da jeg kjente røyklukt, hun kjente det ikke. Ikke før jeg åpnet vinduet. Det sto en mann noen meter unna å røykte. Jeg kjente lukten fra andre siden av leiligheten. Så det er ikke noe jeg innbiller meg. Skjer ikke så ofte, da lyd er verst. ts Anonymkode: cde36...05f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #16 Skrevet 10. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ekstrem angst og da spesielt av lyder som jeg ikke kan styre selv. Det kan være en bil som står med motoren igang utenfor. Naboer som prater sammen, musikk fra naboleilighetene, nabo som går over gulvet hele tiden m.m. Spesielt hvis det gjelder høy musikk. Da hyperventilerer jeg, går manisk fram og tilbake på gulvet og alle musklene spenner seg og jeg blir irritabel. Anonymkode: ea187...10b Slik er det for meg også. Derfor jeg takler tv og musikk. Men ikke hvis det er støy i bakgrunnen, for da blir det alt for mye. Noen ganger så kan det være en svak pipelyd eller alarm i filmen, som trigger angsten. Men da spoler jeg litt tilbake og hører det en gang til, da roer angsten seg. Lyder jeg kan kontrollere, det går greit til vanlig. I det siste så har jeg hatt dager hvor jeg ikke takler det en gang. Må bare sitte her i stillheten, helt til kroppen roer seg ned. Når jeg får høy angst, så gjør jeg noe rart med hendene. Klemmer, river i fingeren, gnir hendene sammen, strekker ut fingrene,, knyter neven etc. Bytter imellom å rive, klemme etc og det går fort, ser helt gal ut Jeg fikler med hendene, uten å ha noe å fikle med. Det er så ille at jeg har fått fingeren utav ledd og senebetennelse flere ganger pga det. Istedet for å gå frem og tilbake, gynge, riste på foten etc så gjør jeg dette med hendene. Jo høyre angst, jo verre er fiklingen. Det har blitt litt bedre nå da, siden jeg bruker fidget cube og spinner. Ifølge psykologen så er det akkurat det samme som du skriver. Bare hos meg er det hendene som går, ikke føttene. ts Anonymkode: cde36...05f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #17 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har angst og er overfølsom for lyder og lukter og stemning hos mennesker rundt meg. Legen min sier bare noen er mer følsomme og sensitive enn andre. Tror de kaller det høysensitiv. Jeg har blitt kjeftet og klaget på i oppveksten fordi jeg hatet støy og diverse lukter. Men jeg har ekstremt gode sanser som er forsterket og hører og lukter veldig godt. Jeg kan også bli kvalm av lukter og bli irritert og plaget av støy og lyder. I perioder hvor jeg er mer rolig følelsesmessig er jeg ikke like plaget med lyder. Det hjalp å gå på beroligende da det dempet alt sammen så jeg kunne få et normalt fokus på andre rundt meg og det som virkelig betyr noe... Anonymkode: a3d97...1f3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #18 Skrevet 11. juli 2017 Hodetelefoner og ørepropper er mine beste venner. Anonymkode: f3042...657 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #19 Skrevet 11. juli 2017 Jeg har angst. Den jævelen gir meg økt følsomhet for lyder, kjenner at alle merkelappene på klærne klør, hjertebank og grue følelsen kommer krypend. Lavt stoffskifte ga meg depresjon og angst Anonymkode: 0f59c...28e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå