Gå til innhold

Noen fotografer her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en hobbyfotograf med ganske lite erfaring. 

Vet ikke hvilken kamera jeg burde gå for. Akkurat nå har jeg Nikon D3000, men jeg er så misfornøyd med den da bildene virker uskarpe.

Vil gjerne også ha en kamera med live view.

Tips?

Anonymkode: e67b0...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Amorøs

Nikon D3000 er et utmerket hobbyfotograf-kamera, du trenger absolutt ikke et bedre kamera enn det som hobbyfotograf med lite erfaring.

Mange tenker misoppfattet at dem vil ta mye bedre bilder bare de skaffer seg et dyrere og bedre kamera, det blir å lure seg selv fordi Nikon D3000 kan man ta fantastiske bilder med og bildene man tar blir ikke nødvendigvis bedre bare fordi man kjøper seg et dyrere og bedre kamera.

Som uerfaren hobbyfotograf så er det du selv som er årsaken til at bildene dine blir dårlige og uskarpe heller enn kameraet du har, altså er det du selv og ikke kameraet som blir begrensningen her, Nikon D3000 er et såpass godt kamera at det ikke nødvendigvis begrenser en ganske erfaren fotograf. Kunnskap og erfaring er derfor hva du må tilegne deg, det hjelper ikke med selv det dyreste kamera dersom kunnskapen om hvordan å ta skarpe og gode bilder er fraværende.

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på faglitteratur om foto, spesielt lære deg samspillet mellom blender, lukketid og ISO-verdi, alt handler om lyset man slipper inn så eksponeringen blir riktig. Du bør lære deg hvorfor stativ tidvis er en nødvendighet å bruke, spesielt ved lang lukketid. Ellers kan du lese om hvitbalanse og andre tips og råd om hvordan å ta bedre bilder.

Vil også anbefale deg å heller kjøpe deg et lyssterkt objektiv heller enn å oppgradere kamera da dette vil kunne hjelpe deg til å ta skarpere bilder om det er hva du vil ha, de objektivene som ofte følger med rimlige modeller er ikke de mest lyssterke, men igjen så handler det om å bruke utstyret korrekt og det kan du bare ved å tilegne deg kunnskap og erfaring.

Det vil kanskje ta deg mange år å vokse fra Nikon D3000, så kamerabytte for din del vil jeg si at er en unødvendig invistering. Ta en titt på hva gode fotografer får til med et Nikon D3000 og du vil bli sjokkert over hvor gode mange av bildene er, det finner du mange eksempler på rundt omkring på nettet om du søker litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sjeldent det er kamerautstyret som gir uskarpe bilder. 

Amorøs har satt fingeren på det meste, her må du rett og slett vare lære deg å ta bedre bilder :) Lykke til👍

Anonymkode: 8c9cb...1ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foto er kjekt. Det kan være feil på kameraet men det er jo super sjeldent. En på en foto butikk vil nok kunne se det kjapt. Hadde tull med lukkeren en gang. Da ble alle bildene med blitz fine og uten bliz helt på tur. Det som kan være kjekt er at om du bor i en by. tilbyr ofte fotobutikkene foto kurs. Jeg vet også at nikon har egne kurs. 

Litt usikker hva det uskarpe du snakker om er for noe. Om det er korn (Lav iso instilling under 400 gir små korn men trenger mer lys, kansje beveget du kameraet.)  Vis kameraet fokuserer på feil sted så blir motivet uskarpt. Det er minst 10 varianter som gir uskarpe bilder. 

Vis du kan ta et helgekurs så gjør det. Du lærer reglene du må tenke på når du tar bilde. Du lærer hvorfor du skal ha blender, lukkertid, brennvidde, slik og slik. Hvorfor skal en undereksponere, eller over eksponere?. Regler for utsnitt av det en tar bilde av det er sykt viktig. Når er det henskilkt med ND filter eller CPF. Oppleve bruk av en liten reflektor når en tar bilde av personer, det er sykt effektivt. Når du begynner å få kontroll med å gjøre de riktige tingene. Så kan en så smått begynne å bryte reglene, men en må ha dem sån noenlunde klart for seg først. Hva er det du typisk tar bilde av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Mye god råd her og helt enig i det meste. Dog vil jeg legge til at dersom du veldig gjerne vil bytte kamera kan jeg gi Nikon D7000 en varm anbefaling. Dette er tatt med D7000 og 50mm normalobjektiv. Med dette kameraet må du nok være forbedredt på å ta litt mer detaljkontroll over fotograferingen for å få fullt utbytte. Du kan også sjekke minnekortet du bruker i dag. Kanskje er det så enkelt som at du trenger et bedre minnekort? 

(slettet)

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bytt:) Lær deg heller kamera ut og inn. Bildet over her kunne like gjerne vært tatt med D40 D60 eller D3000:edie:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IMG_1834.thumb.JPG.6b7d9fbd509331ec7d13c7ee9f63c914.JPG Bytte hus eller ikke. Sikker mer gadjets på nyere hus. Eller andre som canon... men be en butikk ta en kjapp test av kameraet. Vil du kjøpe nytt så gjør du det 😊.  Men vil nok heller kjøpt stativ, og filter. Inspiasjons bøker. Delta på kurs, Ta en kamerat eller veninne med ut på kveldene og knips og prøv. Her på berget så er lyset litt naturlig blått, det er det og beskyttelse glass mot. Makro kan bli ganske kule bilder.

Her er det bilde av en liten putt med noen steiner i. Dette bilde kunne gjøres på uendelig mange måter. Jeg valgte det slik. Og jeg hadde tid til å ta bilde. Steinene stakk ikke av.

IMG_1835.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for fullformat, som f eks Canon eos 6D eller Canon eos 7D

Fantastiske til hobbybruk

Uredigert.jpg

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...