Gå til innhold

Er det flere som tenker slik om doplangere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg leser om folk som dør av rus så tenker jeg på dem som selger dem dopet. Folk som tjener rått med penger på å ødelegge andres liv. Kjenner jeg blir kvalm av slike mennesker. Tenk å tjene penger på en så kynisk måte. Eier de ikke skam? Hvordan får de sove om natta? Har jo opplevd å ha dårlig råd selv og være arbeidsledig, men jeg har aldri vurdert tanken på å selge dop! 

Når jeg ser på programmer som Fengslet i utlandet hvor folk villig blir med å smugle inn dop for en stor sum penger, så kjenner jeg det fryder meg når dem blir tatt. Tenk å smugle inn en haug med dritt som ødelegger mennesker! 

Husker jeg leste om et sted hvor folk som har solgt dop som har endt med overdose hos kjøper blir dømt til døden! Det syntes jeg er fortjent, for de har jo vært med på å ta livet av menneske!

Anonymkode: 26462...304

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er flere som tenker at doplangere flest er kyniske drittsekker? Jeg tipper omlag 98 % av befolkningen tenker nøyaktig slik om dem. Tviler på at så mange ønsker dødsstraff for alle langere som selger en mengden som ved et uhell ender opp som en dødelig overdose, men folk flest mener da at doplangere er avskum av verste sort.

Det finnes noen unntak, jeg forstår f.eks. at de som selv har et rusproblem og selger videre i miljøet bare for å tjene nok til å beholde litt selv neppe har så mye ond vilje som ligger bak. De kan jeg nok synes litt synd på, slik jeg synes synd på narkomane flest som egentlig ikke vil noen vondt og bare ikke klarer å fri seg fra den jævelskapen. Men langere er da virkelig sett ned på og vurdert som dritkyniske av de aller fleste.

Anonymkode: 24719...52d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyniske, antisosial drittsekker. 

Anonymkode: 7ef1e...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man så må man, har solgt selv.

Når du er helt på bunnen og all hjelp fra nav tar 100 år... så er det lettere å hente 100g av en slags og selge det. Som vanlig så trenger du ik å gi penger før etter 2-4 uker etter avtale

Anonymkode: b522b...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som eier 1 "business" tenker slik. Uavhengig om den er lovlig eller ikke. Tenker særlig at dette gjelder de som er rikest. Det er en grunn til at de er rike!

Anonymkode: cc1b8...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri solgt dop men har gjort meg opp noen tanker om det. Ofte tror jeg det blir ganske upersonlig sånn som dem som frakter dop over grensene for de møter aldri dem som bruker, kanskje er de helt vanlige folk ( vi har lest om f.eks de norske jentene i kokainsaken i Bolivia) og kanskje ser de aldri dopet. 

De virkelige drittsekkene er de som daglig selger og er i kontakt med brukerne, problemet tror jeg er at disse ofte ser på seg selv som "doktorer" at de hjelper folk som sliter og pusher på med forskjellige forslag til stoffer som kan hjelpe en person der og da. 

Anonymkode: 8dc1e...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo ikke en homogen gruppe. Det finnes studenter som røyker cannabis selv og tar inn større mengder og selge det de ikke røyker selv til kompisene sine for å spe på studielånet. Det finnes de som bruker heroin selv og selger til de de vet at allerede er avhengig - folk som kan dø hvis de ikke får heroin eller får stoff som er blandet med noe rart. Det finnes hobbykjemikere som lager byens beste og reneste MDMA som de selger til festglade, voksne folk. Det finnes de som ikke eier nåla i veggen, hvor deres og familiens overlevelse avhenger av at de får solgt dop.

Det finnes selvfølgelig kyniske, griske psykopater blant langere også, men de er nok i et mindretall. Og om jeg ønsker meg Filippinene-tilstander i Norge? Nei!

Anonymkode: ad5f4...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk får ta ansvar for sitt eget liv, jeg ser ikke på brukere som ofre. Offermentaliteten er vel den minst konstruktive for å bli rusfri også, så jeg syns ikke det er kynisk å si. Har selvfølgelig ikke noe til overs for de som selger til unger eller blander ut med farligere stoffer (eller finansiering av tyngre kriminalitet, i et større perspektiv).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som kommer inn i dette,er stort sett sårbare personer. Folk som sliter. Så møter de feil miljø....får gjerne en test av noe stoff. De kjenner at dette er bra for de (enn så lenge) de får på krita. Neste gang også. Til slutt er de full i gjeld,avhengi osv.

Da må de finne penger. Det blir kriminelle handlinger. Løgn og bedrag. Løgn overfor familie. De endrer adferd. Aggresvi og mange farlige. 

De låner penger,de stjeler penger. Alt pga dop.

Jeg ønsker langere pokker i vold. De ødelegger folk og familier. Det er dette vi kaller samfunnets tapere

Anonymkode: 60149...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cyrus

Hadde legemiddelindustrien og politikere fått opp øynene for hva som burde vært lovlig av diverse stoffer så hadde vi ikke hatt bruk for doplangere. Men så lenge det er penger som rår og ikke sunn fornuft så vil det finnes et stort ulovlig marked som rammer de som egentlig har behov for profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang jeg leser om folk som dør av rus så tenker jeg på dem som selger dem dopet. Folk som tjener rått med penger på å ødelegge andres liv. Kjenner jeg blir kvalm av slike mennesker. Tenk å tjene penger på en så kynisk måte. Eier de ikke skam? Hvordan får de sove om natta?

Anonymkode: 26462...304

Men tenker du over at de aller fleste av disse dødsfallene ville vært unngått dersom politikerne ikke hadde forbudt omsetning av stoffene, fordi de ønsker stemmer fra mennesker som tenker som deg?

Det er i hvert fall på det rene at svært mange av overdosedødsfallene skyldes den farlig varierende kvaliteten på stoffene som oppstår i et uregulert og uprofesjonelt distribusjonsapparat uten kvalitetskontroll. De narkomane har ingen metoder for å skaffe seg kjennskap til styrken på stoffene de tar, og derfor har de ingen måter å forutsi hva som vil være en korrekt dose for dem. Det innebærer at mange av dem tar sjanser ved å ta ekstra store doser for å oppnå ønsket effekt, siden kvaliteten på stoffet ofte er veldig lav.

Ved en legalisert og statlig regulert produksjon og distribusjon vil de narkomane få en jevn og stabil kvalitet på stoffet, og den viktigste årsaken til overdosedødsfallene, manglende kvalitetsstabilitet, ville blitt borte.

Endret av Blodets rett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Blodets rett skrev:

Men tenker du over at de aller fleste av disse dødsfallene ville vært unngått dersom politikerne ikke hadde forbudt omsetning av stoffene, fordi de ønsker stemmer fra mennesker som tenker som deg?

Det er i hvert fall på det rene at svært mange av overdosedødsfallene skyldes den farlig varierende kvaliteten på stoffene som oppstår i et uregulert og uprofesjonelt distribusjonsapparat uten kvalitetskontroll. De narkomane har ingen metoder for å skaffe seg kjennskap til styrken på stoffene de tar, og derfor har de ingen måter å forutsi hva som vil være en korrekt dose for dem. Det innebærer at mange av dem tar sjanser ved å ta ekstra store doser for å oppnå ønsket effekt, siden kvaliteten på stoffet ofte er veldig lav.

Ved en legalisert og statlig regulert produksjon og distribusjon vil de narkomane få en jevn og stabil kvalitet på stoffet, og den viktigste årsaken til overdosedødsfallene, manglende kvalitetsstabilitet, ville blitt borte.

Signerer! 

Det er også viktig å huske på at alkohol og lovlige medikamenter står for langt flere dødsfall enn narkotika, men at tallene garantert hadde vært enda høyere hvis det ikke hadde vært lovlig og regulert. Og det er heller ingen som snakker om å henrette polansatte og leger. 

Anonymkode: ad5f4...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De virkelige drittsekkene er de som daglig selger og er i kontakt med brukerne, problemet tror jeg er at disse ofte ser på seg selv som "doktorer" at de hjelper folk som sliter og pusher på med forskjellige forslag til stoffer som kan hjelpe en person der og da. 

Er ikke mange av dem selv avhengige og selger for å finansiere eget misbruk?

Anonymkode: c120b...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Tillion skrev:

Voksne folk får ta ansvar for sitt eget liv, jeg ser ikke på brukere som ofre. Offermentaliteten er vel den minst konstruktive for å bli rusfri også, så jeg syns ikke det er kynisk å si. Har selvfølgelig ikke noe til overs for de som selger til unger eller blander ut med farligere stoffer (eller finansiering av tyngre kriminalitet, i et større perspektiv).

Jeg tenker i samme baner.

Å selge dop er ikke akkurat noe jeg synes er ok å gjøre, men blir feil å gi selgerne skylda for at folk dør av å bruke narkotika.

 

Anonymkode: 25048...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 7/10/2017 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg aldri solgt dop men har gjort meg opp noen tanker om det. Ofte tror jeg det blir ganske upersonlig sånn som dem som frakter dop over grensene for de møter aldri dem som bruker, kanskje er de helt vanlige folk ( vi har lest om f.eks de norske jentene i kokainsaken i Bolivia) og kanskje ser de aldri dopet. 

De virkelige drittsekkene er de som daglig selger og er i kontakt med brukerne, problemet tror jeg er at disse ofte ser på seg selv som "doktorer" at de hjelper folk som sliter og pusher på med forskjellige forslag til stoffer som kan hjelpe en person der og da. 

Anonymkode: 8dc1e...76e

Du tror de ser på seg selv som "doktorer"? Nå liker jeg ofte naive mennesker,for de er de snilleste blant oss. De tror godt om andre fordi de er gode selv :-)

Men nei. De kan umulig se på seg selv som "doktorer". Er de ikke selv misbrukere,er de bare kyniske mennesker. Virkelig kyniske. De tar penger for liv de ødelegger. Er ikke for dødsstraff,men de burde vært bura inne på livstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som "langer" tobakk og alkohol?

Hvor mange liv har ikke vinmonopolet og Rema 1000 på samvittigheten?

Anonymkode: a5296...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det beste hadde vært om salg av slike produkter foregikk innenfor ordnede, lovlige rammer.

Anonymkode: feb56...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg jobber innen rus. Veldig mange av de som ruser seg er også langere. Når de får penger, "investerer" de ofte pengene i så mye Heroin/amfetamin de har råd til. Så tar de litt til eget bruk og selger resten videre til en høyere pris. For så å gjenta samme prosess. Ofte blander de ofte ut stoffet med feks askorbinsyre slik at de får flere brukerdoser å selge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er involvert i rusmiljø i en av Norges største byer. De fleste jeg møter som langer direkte til kundene er avhengig selv. De kyniske drittsekkene du snakker om, kjører rundt i BMW og er høyt nok opp i systemet til at de slipper å møte enkeltkunder, bare løpeguttene. 

Anonymkode: 08fbd...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...