AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jaja er kanskje et rart spørsmål men jeg lurer altså på at hvorfor kornplannter ofte legger seg så flatt på jordene? I jordene rundt der jeg bor er det mange jordet med store flekker der kornet plutselig er flatt. Og hva skjer med kornet når det gjør dette? Blir det likevel mat av det? Hvordan blir det med økonomien til bonden år halvparten av kornet bare legger seg flatt på den måten? Jeg ser også at det er så tilfeldig at på det ene jordet har nestrnalt lagt seg flatt, men på nabojordet står alt pent og oppreist. Hva gjør dette? Jeg er nedflyttet nordlenning, og i nord Norge har vi ikke korn så dette med korn er nytt for meg 😂 Anonymkode: de5bc...797
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Studer kornet så ser du hvorfor stilken er laang og tynn, mens kortet er tungt. Hva skjer da? Jo det bøyer seg. Hvor mye aom legger seg og hvor er tilfeldig, og det kan komme av at et jorde er bedre skjermet for sterk vind feks en det andre. Anonymkode: 7d754...858
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja er kanskje et rart spørsmål men jeg lurer altså på at hvorfor kornplannter ofte legger seg så flatt på jordene? I jordene rundt der jeg bor er det mange jordet med store flekker der kornet plutselig er flatt. Og hva skjer med kornet når det gjør dette? Blir det likevel mat av det? Hvordan blir det med økonomien til bonden år halvparten av kornet bare legger seg flatt på den måten? Jeg ser også at det er så tilfeldig at på det ene jordet har nestrnalt lagt seg flatt, men på nabojordet står alt pent og oppreist. Hva gjør dette? Jeg er nedflyttet nordlenning, og i nord Norge har vi ikke korn så dette med korn er nytt for meg 😂 Anonymkode: de5bc...797 På bondespråket kalles det legde. Det er når åkeren har lagt seg pga mye nedbør, gjerne kombinert med vind. Årsaken til at det legger seg noen steder og andre ikke har med hvor været "treffer" og hvor langt kornet har kommet i modnigsprosessen. Legde er enkelte år et stort problem, da det ofte medfører at kornet ikke får god nok kvalitet til å benyttes til menneskemat og ender dermed opp som dyrefor. Anonymkode: 98c2e...bb9 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: På bondespråket kalles det legde. Det er når åkeren har lagt seg pga mye nedbør, gjerne kombinert med vind. Årsaken til at det legger seg noen steder og andre ikke har med hvor været "treffer" og hvor langt kornet har kommet i modnigsprosessen. Legde er enkelte år et stort problem, da det ofte medfører at kornet ikke får god nok kvalitet til å benyttes til menneskemat og ender dermed opp som dyrefor. Anonymkode: 98c2e...bb9 Huff så leit 😕 Masse fin mat ødelagt av litt vær. Vakre kornet ligger pannekakeflat, stakkars bonde Anonymkode: de5bc...797
Jerry Lee Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: På bondespråket kalles det legde. Det er når åkeren har lagt seg pga mye nedbør, gjerne kombinert med vind. Årsaken til at det legger seg noen steder og andre ikke har med hvor været "treffer" og hvor langt kornet har kommet i modnigsprosessen. Legde er enkelte år et stort problem, da det ofte medfører at kornet ikke får god nok kvalitet til å benyttes til menneskemat og ender dermed opp som dyrefor. Anonymkode: 98c2e...bb9 Nettopp. Godt forklart.
Gjest Arya70 Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Er det ikke også noe med at jorda kan ha visse mangler som gjør at stilkene blir svakere?
Blodets rett Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Legde er enkelte år et stort problem, da det ofte medfører at kornet ikke får god nok kvalitet til å benyttes til menneskemat og ender dermed opp som dyrefor. Anonymkode: 98c2e...bb9 Er det i det hele tatt noe norsk korn som ender opp som menneskemat i Norge? Jeg har inntrykk av at Norge importerer mesteparten, hvis ikke alt, korn som blir brukt som menneskemat i Norge. Ettersom jeg forstår er dette fordi forholdene for kornproduksjon ikke er spesielt gode i Norge. Ikke at det gjør meg noe. For det gir et godt argument for å spise kjøtt oppfostret på norsk korn i Norge.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 23 timer siden, Blodets rett skrev: Er det i det hele tatt noe norsk korn som ender opp som menneskemat i Norge? Jeg har inntrykk av at Norge importerer mesteparten, hvis ikke alt, korn som blir brukt som menneskemat i Norge. Ettersom jeg forstår er dette fordi forholdene for kornproduksjon ikke er spesielt gode i Norge. Ikke at det gjør meg noe. For det gir et godt argument for å spise kjøtt oppfostret på norsk korn i Norge. Norsk korn brukes til menneskemat, men forholdet mellom matkorn/fôr og norskprodusert/importert varierer sterkt fra år til år. Sånn er det å prøve å dyrke korn her i landet, værgudene er ikke alltid like samarbeidsvillige. Kornproduksjon i Norge Forbruk av korn til mat i Norge Anonymkode: 156fa...3b3
Blodets rett Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norsk korn brukes til menneskemat, men forholdet mellom matkorn/fôr og norskprodusert/importert varierer sterkt fra år til år. Sånn er det å prøve å dyrke korn her i landet, værgudene er ikke alltid like samarbeidsvillige. Kornproduksjon i Norge Forbruk av korn til mat i Norge Anonymkode: 156fa...3b3 Så importen av matkorn ligger altså på jevnt over 50 - 60 prosent av det norske forbruket. Det er en betydelig lavere importrate enn jeg trodde, men fortsatt et godt argument for å spise kjøtt oppfostret på norsk korn. Får bøndene vite om kornet deres skal brukes til dyremat eller menneskemat? Får bøndene bedre betalt for korn som har høy nok kvalitet til å brukes som menneskemat? Og i så fall, blir det en slags konkurranse og incitament for bøndene å produsere korn av menneskematkvalitet? Det må jo være ganske surt for bøndene, og bankkontoen deres, hvis de har arbeidet hardt og investert penger for at avlingen skal oppnå menneskematkvalitet, også kommer værgudene og pisser på dem, bokstavelig talt. Endret 11. juli 2017 av Blodets rett
Lanista1984 Skrevet 11. juli 2017 #10 Skrevet 11. juli 2017 På 10.7.2017 den 9.52, AnonymBruker skrev: Jaja er kanskje et rart spørsmål men jeg lurer altså på at hvorfor kornplannter ofte legger seg så flatt på jordene? I jordene rundt der jeg bor er det mange jordet med store flekker der kornet plutselig er flatt. Og hva skjer med kornet når det gjør dette? Blir det likevel mat av det? Hvordan blir det med økonomien til bonden år halvparten av kornet bare legger seg flatt på den måten? Jeg ser også at det er så tilfeldig at på det ene jordet har nestrnalt lagt seg flatt, men på nabojordet står alt pent og oppreist. Hva gjør dette? Jeg er nedflyttet nordlenning, og i nord Norge har vi ikke korn så dette med korn er nytt for meg 😂 Anonymkode: de5bc...797 Det er en del av vår tids moderne problemer. Kornet som er flatt er utbrent. Eller har møtt veggen, rett og slett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå