Gå til innhold

Bloggerspråk


abanabi

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Corinne skrev:

Ireth forklarte det ganske greit lenger opp her, vet ikke hvordan å forklare på en annen måte...

Handler om å komme samtalepartner/leser/lytter i forkjøpet når man er selvironisk/oppgitt over seg selv bl.a..  "Skikkelig surrehue, si!"  les: "Si at jeg er et skikkelig surrehue da vel!"  eh ja... Noe sånt :)

Ja, jeg forsto hvordan det brukes.

Men jeg forstår ikke hvorfor akkurat det ordet brukes slik, hvor kommer det fra, hva betyr det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest orfeus

Kanskje det har vært nevnt før, men de bruker ordet "random" i de merkeligste sammenhenger. 

- Hun er så random, altså

- I går hadde jeg en random dag 

Det er riktignok noe fjortisene sier, men å bruke det skriftlig på denne måten, virker helt feil og får skribenten til å fremstå som mindre begavet. 😬🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne tråden! 😆

Jeg irriterer meg over bloggernes overdrevne bruk av superlativ. De gradbøyer adjektivene, i stedet for å bruke de i korrekt form.

Alt og alle er "fineste", "beste", "skjønneste", "vakreste"! ☠️

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær
På 11.7.2017 den 12.33, Anne B skrev:

De som skriver haha! i annenhver setning. Irriterende.

superbarnslig! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær
På 13.7.2017 den 12.14, orfeus skrev:

Kanskje det har vært nevnt før, men de bruker ordet "random" i de merkeligste sammenhenger. 

- Hun er så random, altså

- I går hadde jeg en random dag 

Det er riktignok noe fjortisene sier, men å bruke det skriftlig på denne måten, virker helt feil og får skribenten til å fremstå som mindre begavet. 😬🙄

de henvender seg til et fjortismarked?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
1 time siden, Regnskapssekretær skrev:

de henvender seg til et fjortismarked?

Eller plukker opp fraser de hører ungdommen bruker (muntlig), og bruker det skriftlig for å virke kule 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vilunich

Jeg får fnatt av alle gangene de skriver ETT i stedet for ET. Jeg klarer ikke overse det. 

"Ser etter ett nytt hus i området"

 

ååååååå- du leter ikke etter to eller tre , nei? 

Endret av Vilunich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2017 den 11.51, Lafemmemauvaise skrev:

(Med forbehold om at jeg tenker høyt her)

Jeg tror "si" rett og slett ikke er mye annet enn et fyllord - akkurat som fyllordet "liksom" i sine velmaktsdager ble stappet inn minst en gang i hver setning. 

https://www.uia.no/nyheter/001-nyhetsarkiv-2003-2014/tar-doktorgraden-paa-jenters-bruk-av-ordet-liksom

Jeg har aldri hørt andre enn gamle mennesker fra veldig landlige strøk bruke si på den måten. 

Andre "favoritter" som stadig gjentas er: Elsk på, husker tilbake på og hei vakreste leserne mine...

Men de verste er de som skriver på dialekt! En tirade av uforståelige lydhermende ord får dem til å fremstå som mindre begavede. Vi har kun to norske skriftspråk, bokmål og nynorsk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loveheartx

"God morgen fininger/ skjønninger/ godinger/ solstråler" eller noe annet sukkersøtt.

"I dag har jeg vært supereffektiv!" (Gjerne etterfulgt av at de har handlet mat, ordnet vipper og vasket kjøkkengulvet på EN OG SAMME DAG. Gratulerer)

"Nå må jeg løpe avgårde! Vi snakkes!" (Føler mange bloggere skal gi inntrykk av at de er så opptatte, og liksom så vidt rekker å skrive ferdig et innlegg før de må haste avgårde. Hallo liksom, er ikke dette jobben din?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
35 minutter siden, Loveheartx skrev:

"God morgen fininger/ skjønninger/ godinger/ solstråler" eller noe annet sukkersøtt.

"I dag har jeg vært supereffektiv!" (Gjerne etterfulgt av at de har handlet mat, ordnet vipper og vasket kjøkkengulvet på EN OG SAMME DAG. Gratulerer)

"Nå må jeg løpe avgårde! Vi snakkes!" (Føler mange bloggere skal gi inntrykk av at de er så opptatte, og liksom så vidt rekker å skrive ferdig et innlegg før de må haste avgårde. Hallo liksom, er ikke dette jobben din?)

De er jo veldig opptatte, blogging er så slitsomt, man må jo være på hele tiden, og ha kjempedyr speilrefleks så man kan ta sexy selfies, og det å skrive #annonselenke er så hardt at de må kjøpe ny mac nesten med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Regnskapssekretær skrev:

de henvender seg til et fjortismarked?

Jepp, å velge ord og uttrykk som den største lesergruppen benytter seg av til daglig er selvsagt ikke dumt. Bloggene ville nok tatt skade av et mer formelt språk, men så dumme er ikke toppbloggerne :)

Denne tråden er i praksis en guide til hvordan man bør uttrykke seg om man skal lykkes som rosablogger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Vilunich skrev:

Jeg får fnatt av alle gangene de skriver ETT i stedet for ET. Jeg klarer ikke overse det. 

"Ser etter ett nytt hus i området"

 

ååååååå- du leter ikke etter to eller tre , nei? 

Akkurat denne er jeg litt enig i, det er jo en klassisk skrivefeil. Men det er nå likevel greit at man kan lykkes på nettet uten å være grammatikkekspert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus

Det er pussig hvor forskjellig man kan se på en problemstilling, men slik er menneskenaturen, og det kan være bra og forfriskende på mange måter, men når voksne mennesker - på ramme alvor - forsvarer språklig fordumming, blir jeg satt ut. Hva er det som er bra med at idealene for unge mennesker ikke er i stand til å skrive noenlunde korrekt - når idealenes arena er språk (og bilder)?

Det dreier seg ikke om dysleksi*, men slurv, og jeg undrer meg over at de bloggerne som "skriver bøker" ikke skriver bedre enn de gjør. De bruker klisje på klisje og hermer etter hverandre. Til deres forsvar skal det vel sies at de er klart mer opptatt av å legge ut sexy bilder av seg selv, enn av innhold og språk i tekstene de leverer, uavhengig om det er rosablogger, mammablogger eller husmorblogger.

* Jeg har venner med dysleksi som skriver bedre enn noen av toppbloggerne. 

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er utrolig lei av disse formuleringene:

 

Hvor fin? (og lignende)

...den dag i dag (om noe som skjedde for kort tid siden. F. eks at de i fjor testet en ny mascara og fremdeles bruker den).

Vann i munnen!!! 

Tradisjonen tro...

Og du! (Etterfulgt av at de tilfeldigvis kom på at de har en link å slenge ut, som de skal tjene penger på) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...