Gå til innhold

Hvordan koble opp stikkontakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, petterm skrev:

Ellers er det ikke vanlig at kundene må feste støpsel til produkter beregnet på vanlige forbrukere. Synes det tyder på en useriøs butikk/selger.

Nei, det er ikke helt uvanlig. Flere selger lamper og div. der man må koble til sukkerbit eller strekke en ledning til (ved å avisolere de tre lederne, og sette de inn i de tre tilkoblingspunktene i lampen) selv. De fleste taklampene jeg har, som er relativt nye, måtte jeg gjøre det. Men det er ikke vanskelig så lenge man har skikkelige kabler, en avisloeringstang eller god kniv (pass på fingrene dersom man bruker kniv til å avisolere kobberkabler), og husker på å sette jordingskabel i rett klemme. I nyere bygg legge lektriker gjerne opp til strekk i tak fra rett kurs til f. eks. taklampe, så da avisolerer man kabelen og fester +, - og jord i klampene i lampen. 

Anonymkode: 350cb...fd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

10A.

Elkjøp.

Har enda ikke sjekket hvor mye ovnen trekker. kan sjekke det om litt når mannen er hjemme så han kan passe babyen

Anonymkode: dbadc...a27

Om dere kun har en 10A kurs for komfyr, så kan det alene være grunn nok til at sikringen  går. Nyere komfyrer vil ofte ha mer strøm enn en 10A kurs tilbyr av strøm, derfor er 16A standard i nyere boliger. 

Dere bør ta kontakt med elektriker og be h*n få lagt opp en 16A kurs til strømkrevende kjøkkenting som komfyrer. Særlig om den deles av mer enn komfyren :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Alt som er "løst", dvs. ikke en del av den faste elektriske installasjonen (ledninger i vegg/langs list, stikkontakter, sikringsskap etc.) kan man i prinsppet gjøre selv, dvs. koble til brytere, støpsler, "sukkerbit" etc. til utstyr som ikke er en del av den faste installasjonen. 

Komfyr/stekeovnskontakter går under det som er ulovlig å koble selv. Vanlige lamper og andre "småkontakter" er lov å koble selv. I dag er det heller ikke lov å instalere nye koketopper/stekeovner uten samtidig å montere komfyrvakt. Så her gjør ts ikke bare en ulovlig ting, men to. 

La oss håpe det ikke blir noen brann hos ts, da står hun nemlig uten forsikring og bolig. 

Anonymkode: 38ae1...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan det? tror det ja, for det rare er at jeg har en sikring til kjøkkenet + soverom og en separert sikring til oppvaskmaskin. men når ovnen er i drift går sikringen til oppvaskmaskinen, men oppvaskmaskinen fungerer fint selvom ovnen slukkes.

Høres ut som en litt merkelig flyt av koblinger i sikringsskapet kanskje? Nå er jeg ikke elektriker, men har drevet litt selv, så litt kan jeg: En sikring betyr ikke nødvendigvis at det er en sikring per dedikerte kurs, en kurs kan ha flere sikringer selv om det ikke nødvendigvis er så vanlig i nyere boliger. Så selv om dere tilsynelatende har separat sikring til oppvaskmaskin, så høres det ut som den likevel kan henge på samme kurs som kjøkken og soverom (Hvis ikke hadde jo ikke sikringen til oppvaskmaskin gått når dere bruker komfyren). Så enten er det noe feil i sikringsskap, eller så er det et gammeldags oppsett i sikringsskapet. Uansett må dere ta kontakt med elektriker for å gjøre arbeider i strømtavle/sikringsskap, for dette er i motsetning til å sette på stikkontakt ikke lov å gjøre selv.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Komfyr/stekeovnskontakter går under det som er ulovlig å koble selv. Vanlige lamper og andre "småkontakter" er lov å koble selv. I dag er det heller ikke lov å instalere nye koketopper/stekeovner uten samtidig å montere komfyrvakt. Så her gjør ts ikke bare en ulovlig ting, men to. 

La oss håpe det ikke blir noen brann hos ts, da står hun nemlig uten forsikring og bolig. 

Er du sikker? Har det evt. kommet nytt regelverk? Etter hva jeg kjenner til så kan man montere kontakter til utstyr opp til 25A selv, dvs. inkludert komfyrer på 16A (som er det vanlige i dag).

En annen tråd fra desember i fjor tar for seg det her, på diskusjon.no:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1751424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Har det evt. kommet nytt regelverk? Etter hva jeg kjenner til så kan man montere kontakter til utstyr opp til 25A selv, dvs. inkludert komfyrer på 16A (som er det vanlige i dag).

Når tid reglene kom vet ikke jeg. Naboen måtte skifte stekeovn for ca ett år siden. Da fikk hun beskjed om at komfyrvakt er påbudt. Hun kunne heller ikke innstalere stekeovnen selv fordi støpselet til gammel og ny ovn var ulik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når tid reglene kom vet ikke jeg. Naboen måtte skifte stekeovn for ca ett år siden. Da fikk hun beskjed om at komfyrvakt er påbudt. Hun kunne heller ikke innstalere stekeovnen selv fordi støpselet til gammel og ny ovn var ulik. 

Hmmm..tja. Du har hvertfall delvis rett i dette. Fra 2010 må alle nye boliger og nye kurser til komfyr i eldre bolig:

https://brannvernforeningen.no/gode-rad/brannvern-i-hjemmet/komfyrvakt/

Så dersom TS skal ha ny kurs også, noe hun bør ha siden hun bare har 10A kurs nå, så ser det ut til at det må være komfyrvakt. Men kunne ikke finne info på at du ikke har lov til å sette på støpsel på ledningen fra komfyren selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint bytte ut steketopp/ovn uten å måtte installere komfyrvakt. Skal man der i mot legge opp nye kurser, må man installere komfyrvakt.

Anonymkode: 8ec2b...eaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den komfyren drar 3600 W. 

http://www.siemens-home.bsh-group.com/no/produktliste/ovner-platetopper-mikroboelgeovner-komfyrer-og-ventilatorer/ovner/innbyggingsovner/HR675GBS1S#/tab=section-technicalspecs

Dere trenger en egen 16 amp. kurs for bare for denne alene, dere bør (må nesten) også installeres ett annet støpsel og stikkontakt når dere henter ut såpass mye av et punkt for å unngå varmegang i stikk / støpsel. Sikker på at dere ikke har kåla litt med stikk?? Schuko-stikkontakter er godkjent for opp til 16 amp, men er da kart i grenseland. Jeg ville brukt flatstiftkontaktene på komfyrer, steketopp og kombi 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier og henviser til er sludder og vås! Det er IKKE tillatt å gjøre noe som helst selv av elektrisk installasjon på egenhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke helt uvanlig. Flere selger lamper og div. der man må koble til sukkerbit eller strekke en ledning til (ved å avisolere de tre lederne, og sette de inn i de tre tilkoblingspunktene i lampen) selv. De fleste taklampene jeg har, som er relativt nye, måtte jeg gjøre det. Men det er ikke vanskelig så lenge man har skikkelige kabler, en avisloeringstang eller god kniv (pass på fingrene dersom man bruker kniv til å avisolere kobberkabler), og husker på å sette jordingskabel i rett klemme. I nyere bygg legge lektriker gjerne opp til strekk i tak fra rett kurs til f. eks. taklampe, så da avisolerer man kabelen og fester +, - og jord i klampene i lampen. 

Problemet er bare at disse lampene du har montert krever elektriker, dvs du har ikke lov til å koble dem sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, må du spørre, så bør du nok ikke gjøre dette selv.

Anonymkode: 45898...2e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, tdm900 skrev:

Det du sier og henviser til er sludder og vås! Det er IKKE tillatt å gjøre noe som helst selv av elektrisk installasjon på egenhånd! 

Skal du ha flere kilder før du brøler ut om ting du ikke har peiling på?

http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

Der er det beskrevet en rekke ting man har lov til å gjøre selv. Inkludert å bytte støpsel på ledning som går til komfyr, inntil 25A, som altså er det TS lurte på. Men hun vil trenge elektriker for å legge opp egen 16A kurs eller høyere amperestyrke, siden hun angivelig ikke kan kjøre f. eks. oppvaskmaskin og komfyr samtidig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, petterm skrev:

Problemet er bare at disse lampene du har montert krever elektriker, dvs du har ikke lov til å koble dem sjøl. 

Det er mulig en endring i 2010 gjorde visse endringer forbudt. Men i litt eldre anlegg er min forståelse at dette fortsatt er lov, så lenge det er lagt opp til ledning og sukkerbit fra før, altså at den faste delen av installasjonen er der før man henger opp taklampe:

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/slik-setter-du-opp-lampene-selv-2365147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha flere kilder før du brøler ut om ting du ikke har peiling på?

http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

Der er det beskrevet en rekke ting man har lov til å gjøre selv. Inkludert å bytte støpsel på ledning som går til komfyr, inntil 25A, som altså er det TS lurte på. Men hun vil trenge elektriker for å legge opp egen 16A kurs eller høyere amperestyrke, siden hun angivelig ikke kan kjøre f. eks. oppvaskmaskin og komfyr samtidig.

Lær deg hva som er lov og ikke, og ikke hva som er skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, tdm900 skrev:

Lær deg hva som er lov og ikke, og ikke hva som er skrevet!

Du er klar over at det som er lov er det som er skrevet? Bla. "

• Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording. Fra lenken jeg sendte deg. 

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke helt korrekt; Om du må endre på eksisterende kurs, eller du bygger nytt, så kommer kravet om komfyrvakt inn.

Om du derimot bare har en gammel komfyr som tar kvelden, men krusen er stor nok, så kan du kaste ut den gamle komfyren og trille inn en ny uten at det utløser kravet om komfyrvakt.

Neste poeng er dette: komfyrvakten er i praksis en platetoppvakt. Den dekker ikke stekeovnen så med integrete varer, separat kurs til platetopp og stekeovn, så kan du oversteke nattmat-pizza til du trekker ditt siste sukk av røykforgiftning. Uten at komfyrvakten slår ut.

Just mentioned.

Anonymkode: db3cc...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, asterix skrev:

Det høres ikke ut til at dere egentlig har peiling på hva dere driver med. Få inn en elektriker til å se på hva dere trenger av kurser på kjøkkenet og ellers og be han gi dere skikkelig informasjon om hva dere skal bruke til hva. Og be han i samme slengen om å fikse støpselet til ovnen. Har dere forresten ikke platetopp, men kun stekeovn?

Hva er det du snakker om, av andre her så har jeg jo koblet støpselen riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du snakker om, av andre her så har jeg jo koblet støpselen riktig?

Det hjelper jo ikke at dere har flaks med å dytte ledninger vilkårlig inn i et støpsel når dere kobler til elektriske apparater ukritisk uten tanke på om kursen tåler det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at det som er lov er det som er skrevet? Bla. "

• Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording. Fra lenken jeg sendte deg. 

"

Du er ikke klar over som diskuteres i tråden, begynne på nytt les deg fram! Det er faktisk snakk om å få på plass en ny kurs til ovnen, slik at sikringen ikke går hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...