Gå til innhold

Fatigue?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen beskrive hvordan det oppleves? Hva er skiller fatigue fra vanlig slitenhet?

Etter å ha vært alvorlig syk og blitt avhengig av oksygentilførsel lurer jeg på om jeg kan ha fått fatigue? Jeg føler meg til tider ufattelig sliten, har jeg først blitt utslitt kan det ta flere dager, opp til et par uker før jeg er "tilbake til normalt". Kan jeg ha fatigue? Hva kan jeg gjøre med det? Behandling? Medisiner?

Anonymkode: fd4b0...1bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del blir jeg sliten etter å ha drevet med aktiviteter eller hatt en stressende dag. Men jeg er fortsatt i stand til å ta i et tak når jeg kommer hjem

Når det gjelder fatigue så er jeg sliten før jeg begynner med noe. Og når jeg opplever fatigue blir enkle oppgaver uoverkommelige. Putte glasset i oppvaskmaskinen? Nei... Jeg blir også utslitt på en dårlig måte når jeg trener, kondisjonen synker i bunn selv om jeg ikke trener hardt en gang, og det føles dårlig å trene. 

Anonymkode: e50f0...44b

AnonymBruker
Skrevet

Du husker vel hvordan du var før du ble syk og kan sammenligne? Vet ikke om det er så mye å gjøre med det. Hører en del får b12 sprøyter hos legen, vitamin d skal også hjelpe på energien. Kan vel være lurt å sjekke om du har noen mangler hos lege etter alvorlig sykdom. 

Anonymkode: fe683...d95

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen beskrive hvordan det oppleves? Hva er skiller fatigue fra vanlig slitenhet?

Etter å ha vært alvorlig syk og blitt avhengig av oksygentilførsel lurer jeg på om jeg kan ha fått fatigue? Jeg føler meg til tider ufattelig sliten, har jeg først blitt utslitt kan det ta flere dager, opp til et par uker før jeg er "tilbake til normalt". Kan jeg ha fatigue? Hva kan jeg gjøre med det? Behandling? Medisiner?

Anonymkode: fd4b0...1bb

Lever du på surstoff så blir du helt klart mer trett enn andre. Grunnen er enkel, alle kroppens organer er avhengig av oksygen fra lungene. Når du har surstofftilførsel, så er vel grunnen at lungene dine ikke klarer å gjøre jobbennsin godt nok? Dermed har kroppen din konstant underskudd på oksygen. Dette igjen gjør at kroppen sparer på det den har ved å gå på sparebluss. 

Å ha fatigue gjør at du klarer mindre enn andre, er trett selv om du sover og hviler mer enn andre, regelrett et liv i en kropp som går på "sparebluss" og ikke fungerer optimalt. Gjør du for mye, så får du dette i retur med mer tretthet. 

Regner med at du er grundig undersøkt av lege. Har du for lavt Hemaglobin/jernlagerinnhold i blodet så blir du mer trett fordi hemoglobinet frakter oksygen rundt til alle kroppens organer. Der er og andre ting som kan gjøre deg mer trett, fordi du kan ha flere sykdommer /plager enn surstoffmangel. Men dette er legesak å finne ut av. 

Anonymkode: 0dd8e...142

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du husker vel hvordan du var før du ble syk og kan sammenligne? Vet ikke om det er så mye å gjøre med det. Hører en del får b12 sprøyter hos legen, vitamin d skal også hjelpe på energien. Kan vel være lurt å sjekke om du har noen mangler hos lege etter alvorlig sykdom. 

Anonymkode: fe683...d95

Om fatiguen utvikler seg gradvis over tid og man har hatt det en stund glemmer man hvordan normalt føles. kanskje like greit, det hadde vært tortur å huske hvor jævlig bra det føltes å være frisk

Anonymkode: e50f0...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...