mannemeg Skrevet 9. juli 2017 #1 Skrevet 9. juli 2017 Jeg skal på tidlig ultralyd for å dobbelsjekke hvor langt jeg er på vei, finne ut om termin, og at alt er som det skal. Er gravid for første gang og er veldig usikker siden jeg har både røyke (litt) og drukket alkohol i helgene (kos) før jeg fant ut at jeg er på vei. Nå begynner jeg så vidt å vende meg til tanke om å ha en gutt eller jente i magen, og derfor redd for at noe er galt eller at legen ikke skal finne noe - selvom alle symptomene er der. Siden dette som sagt er første gang for meg så vet jeg ikke hva jeg kan forvente (annet at det ikke er vondt eller farlig, og at jeg mest sannsynelig kan høre hjerteslag og finne ut antall unger - hvis jeg har regnet rett). Noen som har gjort dette og kan dele litt? Blir det tatt utvendig eller innvendig ultralyd? Vet det kan variere litt fra sted til sted og hvor langt en er på vei, men setter pris på erfaringer likevel
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #2 Skrevet 9. juli 2017 Jeg tok nylig tidlig ul, og da var jeg 8+2. Så hjerteslag og hvor den lille lå, og kunne måle hvor lang den var. Men utenom det så jeg lite. Var bare en liten klump hehe! Men har sett at andre har sett mer så tidlig, så vi var kanskje uheldige. Er innvendig så tidlig. Da jeg bestilte time så sa de at de likte best at jeg var over 8 fullgåtte, men det varier sikkert fra sted til sted. Du kan nok se om det er flere ja, og tror du kan se hjerte banke fra 6 fullgåtte. Og de kan gi deg en ca ny termin, men du får mest sannsynlig en ny på ordinær ul. Jeg slet lenge med å bli gravid, og selv om jeg hadde mange symptomer så var slet jeg med å forstå at det var sant. Derfor var det veldig betryggende å se hjerte banke! Og gynekologen sa også at når jeg var kommet så langt og vi så hjerte banke sank sjansen for SA til 2-3%! (usikker om det var samme prosent for MA og) Lykke til og gratulerer! :-) Anonymkode: 205a0...666 1
tekjerringa Skrevet 9. juli 2017 #3 Skrevet 9. juli 2017 Vi tok ultralyd i uke 7 pga IVF. De må ta innvendig ul for å se noe så tidlig. Du ser en liten skikkelse/klump, men det ligner ikke et menneske med armer og ben. Du får ikke høre hjerteslag, men du får se dem. De setter på farge på skjermen slik at du kan se blodstrømmen og hjertet tydelig. De ser hvor mange det er, og de kan si noe om utvikilingen i forhold til hvor langt du er på vei. De kan og se hvor mange det er. Det gjør ikke vondt, men det kan være litt ubehagelig. Noen et flinkere enn andre til å gjennomføre en slik undersøkelse. Lykke til😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #4 Skrevet 9. juli 2017 Jeg hadde UL i uke 7, 9 og 11 pga IVF og blødninger. Alle var gjort innvendig. I uke 7 så kunne vi se at det var to og at hjertene slo, ikke så mye mer enn det. I uke 9 så så vi at det var mennesker, så ut som seigmenn som rykket i armene. Da fikk vi også høre hjerteslagene med den innvendige UL. I uke 11 så var det to babyer med alt de skal ha. Det var helt utrolig å se hvor fort utviklingen gikk. Du kan få en midlertidig termin, men terminen kan, og i nesten alle tilfeller, blir flyttet på ordinær UL. Anonymkode: 5d953...c66 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Gratulerer med graviditeten! Hadde ul i uke 7 med begge mine barn. Det var innvendig ul, og jeg fikk se en grønn blinkende klump. Føltes veldig beroligende å se at det faktisk var noen der. Fikk vite hvor langt jeg (antagelig) var på vei, hvilket i begge tilfellene viste det samme som jeg selv hadde regnet meg frem til. Lykke til! Anonymkode: c694d...bfe
Jolanda Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Jeg hadde TUL 7+5 for å se at det var liv og at ting så greit ut. Det var innvendig og jeg har inntrykk av at det stort sett alltid er det så tidlig. Vi fikk se en liten reke og vi fikk både se og høre at hjertet slo. Det ble sjekket at embryo var på rett sted, altså i livmoren, og hvor stort det var. Det ble også beregnet hvor langt jeg var på vei ut fra størrelsen og det stemte på en prikk med EL-datoen.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Jeg hadde utvendig ul i uke 7+4. Fikk ikke høre hjertelyden, men så hjerteslagene på skjermen. Sa heller ikke noe om termin, men bekreftet at jeg var ca så langt på vei som jeg trodde. Anonymkode: abac0...f4f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #8 Skrevet 12. juli 2017 Jeg tok ul i uke 6+4. Så en liten "reke" og et tydelig hjerte som banket. Det var herlig! Lykke til Anonymkode: 76c1e...b61
mannemeg Skrevet 13. juli 2017 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2017 Tirsdag fikk jeg tatt tidlig ultralyd jeg også :D Var visst myyyyye lenger enn jeg trodde... Hadde regnet meg fram til at jeg var 6-7 uker på vei som skrevet over. Viste seg at jeg er 11+4 :O <3 Er jo så godt som over den skumleste dele allerede jo :O :D <3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 2 timer siden, mannemeg skrev: Tirsdag fikk jeg tatt tidlig ultralyd jeg også :D Var visst myyyyye lenger enn jeg trodde... Hadde regnet meg fram til at jeg var 6-7 uker på vei som skrevet over. Viste seg at jeg er 11+4 :O <3 Er jo så godt som over den skumleste dele allerede jo :O :D <3 Oi! Hvordan kunne det ha seg til? Var det fordi du har veldig ustabile sykluser og ikke visste når siste mensen var eller noe annet? Anonymkode: dad34...584
mannemeg Skrevet 21. juli 2017 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2017 På 13.7.2017 den 16.09, AnonymBruker skrev: Oi! Hvordan kunne det ha seg til? Var det fordi du har veldig ustabile sykluser og ikke visste når siste mensen var eller noe annet? Anonymkode: dad34...584 Aner ikke :/ har altid vært presis og gjevn... Forrige var litt kort og rar, men tenkte ikke noe særlig over det. Men hadde slitt med små blødninger etter sex så gikk å testa meg for div sykdommer (de fant ingenting på prøvene). Har gått på ppiller i snart 2 år så det å være gravid var ikke tankene til verken meg eller legen Tok gravidtetstest når mensen ikke kom i det hele tatt Men var uansett morro å se liv og høre hjerteslagene også får vi sett ungen en mnd før da :D <3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #12 Skrevet 21. juli 2017 Første gang jeg tok UL var i uke 5,på første kontroll hos fastlegen.Da var det utvendig UL og vi så ingenting.Deretter tok jeg tidlig UL på Haukeland sykehus i uke 6.Det var også utvendig,og når gynekologen forstørret opp bildet kunne vi se at fosteret lå inni livmoren i en plommesekk.Vi så også antydning til noe som kunne være hjerteslag,og fikk beskjed om å dra hjem med en positiv grunnfølelse. Nå er jeg i uke 8 og tok UL hos min fastlege for noen dager siden.Da så vi et veldig tydelig hjerte som slo.Neste uke har jeg ny UL time på Haukeland.Om det blir indre eller ytre UL da vet jeg ikke.De sa ingenting sist jeg var der. Anonymkode: 63b79...fd6
Ruccula Skrevet 21. juli 2017 #13 Skrevet 21. juli 2017 Jeg har tatt maaange ultralyder, men den første var i uke 6+2. Da så de et bitteliten ert på 0,5 cm med bankende hjerte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå