Gå til innhold

Synes dere sikkerhetskurs på bane var nyttig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og verdt prisen? Irritert meg litt over at de lager disse kursene så lange og dyre. Kunne gjerne ha komprimert det til et par timer, man skjønner tegninga med skrens og bremselengder etter 2 timer. Virker som 70% av grunnen til de lager de så lange er for å få penger inn i kassa. 

20000 kr fattigere.

Anonymkode: 5c927...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkerhetskurs på bane koster ikke 20 000,- ikke på CE engang. 

Anonymkode: ed7bf...fc8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkerhetskurs på bane koster ikke 20 000,- ikke på CE engang. 

Anonymkode: ed7bf...fc8

Til sammen gjør det det vettu. Ca 6700 for C og D og ca 7800 for CE og ca 5000 for B. 

Anonymkode: 5c927...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til sammen gjør det det vettu. Ca 6700 for C og D og ca 7800 for CE og ca 5000 for B. 

Anonymkode: 5c927...4b0

Men HVOR mange av oss trenger mer enn B?

Anonymkode: 6b69a...bd9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes sikkerhetskurs på bane i seg selv er helt nyttesløst og bortkastet, og er nok bare nok et middel for å gjøre det jævla førerkortet enda dyrere.

Men men, sånn må det jo nesten være. Noe må jo betale for kjøreskolenes dyre luksusbiler som bmw X5, Mercedes GLC osv 😝

Anonymkode: 173db...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men HVOR mange av oss trenger mer enn B?

Anonymkode: 6b69a...bd9

Poenget er jo at det er overpriset og langtrukket. 5000 kr er også mye synes jeg. 

Anonymkode: 5c927...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var artig, men helt ubrukelig, da jeg en gang fikk sladd og reagerte riktig med å snu rattet så jeg skulle hente inn sladden, men fordi det var første gang overkompenserte jeg og sladdet over til andre siden. Ble så fortalt at det var ikke sånn man hentet inn en sladd, man skule bare ha hjulene rett fram. Lærte meg selv å hente inn når jeg hadde lappen.

Anonymkode: 2db95...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var artig, men helt ubrukelig, da jeg en gang fikk sladd og reagerte riktig med å snu rattet så jeg skulle hente inn sladden, men fordi det var første gang overkompenserte jeg og sladdet over til andre siden. Ble så fortalt at det var ikke sånn man hentet inn en sladd, man skule bare ha hjulene rett fram. Lærte meg selv å hente inn når jeg hadde lappen.

Anonymkode: 2db95...4c1

Ja ikke sant, når jeg hadde glattkjøring på B så var det ikke noe der jeg ikke kunne. Hadde lært meg å rette opp sladd når jeg spilte bilspill med ratt og pedaler når jeg var liten. Det bilspillet var mer verdt pengene enn glattkjøringa. 

Anonymkode: 5c927...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var både nyttig og morro. Der igjen så hadde jeg en fantastisk kul kjørelærer som lot oss prøve ut drifting 😁

Anonymkode: df1c7...304

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

under oppkjøring til klasse B fikk man ikke lære så mye.
Jeg kjørte opp i nordnorge på vinteren så hadde lært det meste allerede.

Men under oppkjøring til CE/DE var det veldig nyttig.
Man får litt oppfrisking og man fikk faktisk kjenne hvordan det var å miste kontrollen på hengeren.
Nå tok jeg kurset på Finnsnes  som faktisk har is man kjører på ikke plastikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ganske mye. Lærte om hvor hardt et bilkrasj er, hvor tunge ting i bilen blir om de ikke er sikret.. fikk prøve å gjette bremselengder og teste i virkeligheta, og selvfølgelig prøve å rette opp sladder. Og teste ut abs, esp og sånne ting. Noe kunne jeg fra før av sånn som å rette opp og styre unna men tror dette kurset er nyttig for 18åringene flest.

Det er jo egentlig ikke veldig dyrt, det er jo en halv dag med litt teori og mye kjøring. En kjøretime som varer 45 minutter koster jo 750kr. Ganget opp til tre timer og 45 minutt sånn som min glattkjøring var blir det 3750. Også plusser de vel på litt for leia av banen, risikoen for å skade bilen eller deg selv under glattkjøringa. Kjørelærerne må jo som alle andre tjene til livets opphold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes sikkerhetskurs på bane i seg selv er helt nyttesløst og bortkastet, og er nok bare nok et middel for å gjøre det jævla førerkortet enda dyrere.

Men men, sånn må det jo nesten være. Noe må jo betale for kjøreskolenes dyre luksusbiler som bmw X5, Mercedes GLC osv 😝

Anonymkode: 173db...5ba

Så velg en kjøreskole som bruker Skoda, da. Verre er det ikke. 

Anonymkode: f920c...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var artig, men helt ubrukelig, da jeg en gang fikk sladd og reagerte riktig med å snu rattet så jeg skulle hente inn sladden, men fordi det var første gang overkompenserte jeg og sladdet over til andre siden. Ble så fortalt at det var ikke sånn man hentet inn en sladd, man skule bare ha hjulene rett fram. Lærte meg selv å hente inn når jeg hadde lappen.

Anonymkode: 2db95...4c1

På moderne biler skal du ABSOLUTT ikke snu rattet for å hente inn sladden. Hold rattet i ro og la ESPen fikse biffen. 

4 timer siden, Slarti skrev:

under oppkjøring til klasse B fikk man ikke lære så mye.
Jeg kjørte opp i nordnorge på vinteren så hadde lært det meste allerede.

Men under oppkjøring til CE/DE var det veldig nyttig.
Man får litt oppfrisking og man fikk faktisk kjenne hvordan det var å miste kontrollen på hengeren.
Nå tok jeg kurset på Finnsnes  som faktisk har is man kjører på ikke plastikk

Interessant nok er sikkerhetskurs på bane for lastebil et kurs med negativ effekt på trafikksikkerhet... Det fører til økt fart og mer alvorlige ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes sikkerhetskurs på bane er frustrerende av flere grunner. Den desidert viktigste delen av sikkerhetskurs på bane er sikring av personer og gods i bil (det er satt av 45 minutter til dete), men mange lærere kutter dette ned til en halvtime eller 20 minutter. Manglende sikring av personer og gods i bil er den største årsaken til at personer blir alvorlig skadet eller drept i moderne biler. 

Selve kjøringen på banen har et poeng: FÅ NED FARTEN!!! Å rette opp sleng er ikke et fokusområde der, men dessverre liker mange gamle travere å herje med ESP og ABS skrudd av (ESP er antiskrens og antispinn mens ABS er blokkeringsfrie bremser), noe som er totalt bortkastet. At banen har så lav fartsgrense og er glatt er meningsløst (det er langt flere alvorlige ulykker på tørre sommerveier enn glatte vinterveier). Jeg skulle gjerne hatt en bane med fartsgrense på 120 og mulighet til å få skrens på tør asfalt. Ja, hvis du prøver 14 ganger klarer du å rette opp en skrens i 45 kilometer i timen, lykke til med å gjøre det samme i 120 når det kommer uforventet.

Å bruke 90 minutter på å forklare elevene at farten må ned og at bremselengden påvirkes av hvor glatt det er og hvor fort du kjører virker meningsløst. Spesielt når man i tillegg trenger 2-3 kjøretimer for å komme seg til og fra banen. Bare et fåtall elever får godt utbytte av sikkerhetskurs på bane. Det er alt for dyrt i forhold til det de fleste sitter igjen med etterpå. Hvis banen var nærmere, og jeg kunne brukt en dobbelttime der ville det vært anderledes (selve kjøringen på banen er 90 minutter). Så ville jeg heller hatt et egent kurs i sikring av personer og gods i bil (gjerne mer omfattende og med flere elever for å få prisene ned).

Jeg skjønner ikke hvorfor bransjen ønsker denne banekjøringen så mye. Den er dyr, knotete og til hinder for mange. All annen opplæring kan jeg ta når som helst på døgnet, mens banekjøringen må jeg starte når banen åpner.

Når i tillegg mange av lærerne slakter teoridelen (en lærer underviser) blir jeg ekstra frustrert. De skjønner ikke intensjonen bak kurset og underviser som de alltid har gjort. Resultatet er tilnærmet ingen læringsutbytte og store kostnader. Jeg blir så utrolig irritert når de tilnærmet hopper over sikring av personer og gods i bil. Det er jo for helvette det som er viktig der. Folk dør om sommeren, ikke om vinteren. På vinteren er reflekser, lav fart og gode dekk uendelig mye viktigere enn å lære å rette opp en sleng. I nye biler trenger du heller ikke gjøre noe som helst, de retter opp automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var veldig nyttig, og litt gøy også. Kanskje det viktigste kurset på hele opplæringa spør du meg

Anonymkode: 8d736...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nyttig! Lærte du ikke noe der, har du mest sannsynlig ikke noe på veien å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, tdm900 skrev:

Ja, det var nyttig! Lærte du ikke noe der, har du mest sannsynlig ikke noe på veien å gjøre.

Synes du ikke den begynner å bli litt oppbrukt her inne nå? 

Jeg lærte ikke noe nytt dvs jeg visste det fra før av. Det enste jeg lærte der var hvor mange meter bremselengde det er i forskjellige hastigheter når det er glatt. Går du rundt å husker på hvor mange meter du bruker på å stoppe på ulike fører i ulike hastigheter til enhver tid når du er ut å kjører? Hvis ikke burde kanskje ikke du heller være på veien, det er jo tross alt noe du har deltatt på.

Anonymkode: 5c927...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var nyttig, da fikk jeg lære hvor farlig det kan være med både glatte veier og eventuelt vannplaning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kurset var interessant. Litt komisk den dagen pga min kjørelærer og to andre måtte sitte baki pga de måtte også ta det som undervisningsdel for å kunne gjøre selv. Så foran satt en ferdig utdannet kjørelærer. Fikk lov til å leke litt, men også mye nyttig i forhold til å starte på glatta i bakken. I tillegg lærte jeg hvor stor blindsone store kjøretøy har. Var på et slikt kurs til, men det var gratis. Via 18 pluss. Der fikk man kjenne forskjell på gammel og ny bil, samt dårlige og bra hjul på glatt føre. 

Anonymkode: d9bb7...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du ikke den begynner å bli litt oppbrukt her inne nå? 

Jeg lærte ikke noe nytt dvs jeg visste det fra før av. Det enste jeg lærte der var hvor mange meter bremselengde det er i forskjellige hastigheter når det er glatt. Går du rundt å husker på hvor mange meter du bruker på å stoppe på ulike fører i ulike hastigheter til enhver tid når du er ut å kjører? Hvis ikke burde kanskje ikke du heller være på veien, det er jo tross alt noe du har deltatt på.

Anonymkode: 5c927...4b0

Du lærer visst aldri! Vet du hva det vil si å holde avstand? Neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...