Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gårsdagens hendelse faller etter flere definisjoner inn under det som kalles masseskyting i USA, hvorfor brukes ikke denne benevnelsen om det som skjer her siden media ikke nøler med å bruke denne når hendelser fra USA skal omtales i nyhetene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Endret av Coolaid
Skrevet
6 minutter siden, Coolaid skrev:

Kan du vise til disse definisjonene?

Et raskt googlesøk så finner du hva media omtaler som masseskyting: 4 skadd eller drept utenom skytter. Dette basert på FBIs definisjon på massedrap (4 eller flere).

Gjest Coolaid
Skrevet
Akkurat nå, Gjøksuppe skrev:

Et raskt googlesøk så finner du hva media omtaler som masseskyting: 4 skadd eller drept utenom skytter. Dette basert på FBIs definisjon på massedrap (4 eller flere).

Jeg prøvde å finne norske definisjoner. 

Uansett, er det viktig og hva er poenget ditt?

Skrevet
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Jeg prøvde å finne norske definisjoner. 

Uansett, er det viktig og hva er poenget ditt?

Jeg synes det er interessant  hvordan vi fordømmet all denne masseskyting som nærmest daglig skjer i USA men vil ikke nytte samme ordbruk når vi snakket om hva som skjer her til lands.

Vinklet media er jo ikke noe nytt, blandt annet omtalte NRK saken hvor flere palestinere utførte en terroraksjon i Israel som "Tre palestinere drept i Jerusalem". BBC kom med en lignende uttalelse som de offentlig beklager i ettertid. NRK derimot står på sitt.

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi er i Norge, ikke USA. Vi kan bruke amerikansk vokabular for å beskrive amerikanske tilstander, men hvorfor skal vi bruke det på norske? 

Når nyheter refereres fra andre land oversettes de ofte fra andre kilder, og da benyttes også ord som ligger tett opp til primærkilden, selv om det ikke nødvendigvis er det beste norske uttrykket. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette skulle aldri skje, og når det har skjedd må vi vite at det egentlig ikke har skjedd, ingenting å bry seg om. Alt er som før og ingenting er forandret. Jeg lurer på hvorfor ts forstyrrer i hjernevaskingen? Slemt gjort. Skjønner du ikke at det er et viktig prosjekt som pågår? Spiller ingen rolle om hvem som setter opp prosjekt. Tenk hvis naboen ser for seg at alle skal gi ham 100.000 som et ledd i hvordan han har observert de samfunnsmessige mekanismer, dikter opp noe hjertesvada om hva han skal bruke dem til, du får ikke vite det engang pga prosjektets seriøsitet, og hvis du ikke går med på det blir han blodig fornærmet og hyler rundt om andres moralske plikt hvis du motsetter deg det. Hele nabolaget fokuserer på å samle inn penger. Med andre ord, du må ta ham på alvor. Helt normalt og helt greit. Vi er bra mennesker uansett, hvem bryr seg så lenge min subjektive følelse føles bra. Jeg liker å gi råd og tips. Faktisk er det hobbyen min. Jeg vet hvor stor pris andre setter på det. Jeg hjelper dem og de blir glad og takknemlige. Takknemlighet er nemlig et premiss som er umulig å ignorere. Aldri glem hvor viktig det er for hjelperen å få følelsen.  Det er omtrent det viktigste aspektet. Ergo du må være glad for å betale 100.000 uten å mukke. Tillit, vet du.  

Anonymkode: 8553a...ed1

• Liker 2
Gjest Newroz
Skrevet

Om de bruker masseskyting for fire døde i USA, betyr ikke at vi i Norge må bruke ordet masseskyting. Med masseskyting tenker jeg mer på over 10 døde, og ordet masseskyting klinger ikke helt bra i mine ord. Høres mer riktig ut på engelsk. For min del holder det lenge å skrive "flere skutt" og gjerne antallet.

Skrevet
2 minutter siden, Newroz skrev:

Om de bruker masseskyting for fire døde i USA, betyr ikke at vi i Norge må bruke ordet masseskyting. Med masseskyting tenker jeg mer på over 10 døde, og ordet masseskyting klinger ikke helt bra i mine ord. Høres mer riktig ut på engelsk. For min del holder det lenge å skrive "flere skutt" og gjerne antallet.

Masseslagsmål har vi jo så hvorfor ikke masseskyting? Det er jo forståelig at vi ikke ønsker den slags grusomheter her men nå er det jo slik at denslags skjer. Kanskje nordmenn flest hadde fått et litt annen syn på det som skjer i USA om vi omtalte slike episoder med samme ord uavhengig av geografiske ulikheter? 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er helt enig. Dette var en masseskyting.

Gjest Newroz
Skrevet
4 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Masseslagsmål har vi jo så hvorfor ikke masseskyting? Det er jo forståelig at vi ikke ønsker den slags grusomheter her men nå er det jo slik at denslags skjer. Kanskje nordmenn flest hadde fått et litt annen syn på det som skjer i USA om vi omtalte slike episoder med samme ord uavhengig av geografiske ulikheter? 

Ja, det kan godt hende. I mine ører klinger det ikke helt bra, men det kan godt være fordi jeg ikke er vant til det. Det er ikke så viktig for min del egentlig. Viktigste er vel at det ikke skjer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...