Gå til innhold

Er det jeg som lagde dårlig stemning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var ute å spiste middag med to vennepar i  forbindelse med en bursdag i går. Vi har tre barn, hvor av yngste er 7 mnd. Jeg ammer på natta og vi samsoverisj. Han sover i egen seng frem til han våkner og er sulten, stort sett rundt 03.

Jeg hadde bestemt meg for å drikke to glass vin i går, frem til kl 21, og mineralvann etter det. Ikke nødvendigvis pga ammingen, men jeg ønsker ikke å være alkoholpåvirket ved samsoving. Under middagen ble det litt småmasing hele veien av mannen til søsteren min om å hele tiden skulle fylle på vinglasset mitt, lange foredrag om at forskning viser at man fint kan amme etter et par glass vin osv. Jeg svarte høflig at det vet jeg og bablet bare med. Ville ikke lage en greie av mine to glass. Prøvde å prate det bort. Jeg har i utgangspunktet ingen problem med å drikke både 4 og 5 glass vin, men dette var før vi fikk barn. Da de skulle ha en nightcap begynte han igjen. Mase om at jeg måtte ta en drink, kunne gi erstatning osv. Prøvde igjen å forklare at jeg er ikke komfortabel med å være småsuset (og i tillegg tre års manko på søvn) ved samsoving. Etter nok en kommentar svarte jeg med høy, skarp stemme "Men fader da, Erik! Har du et problem med at jeg holder meg til to glass vin? Får du vondt noen sted av det? Får du en dårligere kveld fordi om jeg takker nei??". 

Han ble litt spak, og det ble litt stille rundt bordet, men stemningen tok seg fort opp igjen. Og det var i utgangspunkter en veldig hyggelig kveld, sett bort fra drikkegnålet.

Så ringer min søster meg i dag og mener jeg kunne spart meg for kommentaren? Hun hadde selv hørt maset hans heeele kvelden og jeg prøvde så godt jeg kunne å svare høflig også bare prate det bort.

Er jeg helt på jordet som fikk nok av maset?

Anonymkode: 25e1b...cfb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, innafor å sette ned foten når noen ikke hører etter og respekterer deg. Jeg synes ikke du overreagerte ihvertfall. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker trenger visst å få beskjeder inn med andre metoder enn den gode, gammeldagse høflige måten. Synes ikke du var helt på jordet, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. "Erik" lagde dårlig stemning med gnålet  sitt. Du satte en stopper for det!

Anonymkode: 64965...8ea

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo gi klar beskjed uten å banne eller bruke høy, skarp, stemme da. Jeg tenker at det du sa er helt innafor, men måten du sa det på er med på å skape dårlig stemning.

Ja, Erik skaper dårlig stemning for deg når han maser på deg, men du skaper dårlig stemning for alle når du blir kjeftete og høylydt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var i din fulle rett å si fra. Ordvalget kunne muligens vært litt annerledes, men når nok er nok tenker man ikke alltid over hva man sier før man har sagt det. 

Anonymkode: 6f6ad...1cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Fordi han skapte dårlig stemning først ved å ikke klare å høre etter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på sin plass. Drikkepresset vi har i Norge er ganske sinnsykt, og det er i hvert fall sinnsykt at det ikke skal være bra nok med to glass for en småbarnsmor. Han har ingenting med hvor mye du drikker. 

Anonymkode: 374b5...44f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde han akseptert at du sa nei den første gangen hadde du jo ikke trengt å bli streng. Han var teit og søstera di tåpelig som mener du ikke burde sagt ifra. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var skikkelig bra gjort, er så lei av folk som bare tar imot uten å si ifra (meg selv inkludert).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommel opp for deg, din søster og den hårsåre gnålepetteren hennes kan ta seg ei bolle hver.

Anonymkode: b22b3...c96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fluttershy skrev:

Man kan jo gi klar beskjed uten å banne eller bruke høy, skarp, stemme da. Jeg tenker at det du sa er helt innafor, men måten du sa det på er med på å skape dårlig stemning.

Ja, Erik skaper dårlig stemning for deg når han maser på deg, men du skaper dårlig stemning for alle når du blir kjeftete og høylydt.  

Han hørte jo ikke etter når hun sa fra gjentatte ganger på en vanlig, høflig måte så hvordan skulle hun ha sagt fra da mener du?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var ute å spiste middag med to vennepar i  forbindelse med en bursdag i går. Vi har tre barn, hvor av yngste er 7 mnd. Jeg ammer på natta og vi samsoverisj. Han sover i egen seng frem til han våkner og er sulten, stort sett rundt 03.

Jeg hadde bestemt meg for å drikke to glass vin i går, frem til kl 21, og mineralvann etter det. Ikke nødvendigvis pga ammingen, men jeg ønsker ikke å være alkoholpåvirket ved samsoving. Under middagen ble det litt småmasing hele veien av mannen til søsteren min om å hele tiden skulle fylle på vinglasset mitt, lange foredrag om at forskning viser at man fint kan amme etter et par glass vin osv. Jeg svarte høflig at det vet jeg og bablet bare med. Ville ikke lage en greie av mine to glass. Prøvde å prate det bort. Jeg har i utgangspunktet ingen problem med å drikke både 4 og 5 glass vin, men dette var før vi fikk barn. Da de skulle ha en nightcap begynte han igjen. Mase om at jeg måtte ta en drink, kunne gi erstatning osv. Prøvde igjen å forklare at jeg er ikke komfortabel med å være småsuset (og i tillegg tre års manko på søvn) ved samsoving. Etter nok en kommentar svarte jeg med høy, skarp stemme "Men fader da, Erik! Har du et problem med at jeg holder meg til to glass vin? Får du vondt noen sted av det? Får du en dårligere kveld fordi om jeg takker nei??". 

Han ble litt spak, og det ble litt stille rundt bordet, men stemningen tok seg fort opp igjen. Og det var i utgangspunkter en veldig hyggelig kveld, sett bort fra drikkegnålet.

Så ringer min søster meg i dag og mener jeg kunne spart meg for kommentaren? Hun hadde selv hørt maset hans heeele kvelden og jeg prøvde så godt jeg kunne å svare høflig også bare prate det bort.

Er jeg helt på jordet som fikk nok av maset?

Anonymkode: 25e1b...cfb

Selvsagt ikke. Hvorfor skal noen bestemme hvor mye du skal drikke? Og hvorfor er det mennesker som ikke kan høre når noen takker nei? Lysten til å drikke, eller hva som helst for den saks skyld, forsvinner når det blir mas. Hvertfall for mitt vedkommende. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt på sin plass å si fra syns jeg. Hvis han ble sur for det, så er det hans problem

Anonymkode: da9e6...209

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

helt greit det, det var nok litt sårt for han der og da, men nå respekterer han deg hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke, og får sånne kommentarer til stadighet og har gjort det i årevis. Jeg er typen som aldri sier ifra, selv om det kan bli i overkant gnålete - og skulle ønske jeg avogtil bare kunne si som du.

Han kunne spart seg for den konstante masinga, enkelt og greit. Han spurte jo ikke et par ganger, han gnålte utrettelig. Hva om du hadde et alkoholproblem ingen andre var klar over, eller var iferd med å utvikle et problem? Og så skal man ha folk hengende over seg og gnåle i det unendelige? 

Jeg har ikke noen utfordringer med å begrense meg, men synes virkelig synd på dem som har det i sosiale sammenhenge rmed alt det maset man får av at man ikke drikker gjennom absolutt hele kvelden.

Lenge var det så ille at jeg tok med meg 1 øl/eplejuice, og lot som jeg drakk vin/flere øl. Bare for å slippe mas absolutt hele kvelden fra samtlige festdeltakere.

Anonymkode: 88a44...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leo skrev:

Han hørte jo ikke etter når hun sa fra gjentatte ganger på en vanlig, høflig måte så hvordan skulle hun ha sagt fra da mener du?

Slik jeg leser det forsøkte hun å prate det bort fordi hun ikke ville ha opp.erksomhet rundt det, og sa egentlig bare i fra en gang før hun ble høylydt.

Og joda, jeg er helt enig i at en gang bør være nok! Jeg er også helt enig i at slikt mas ikke hører noe steder hjemme! Men jeg synes likevel man bidrar til dårlig stemning med banning, krass og høylydt snakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...