Gå til innhold

De skremmer meg (spiseforstyrrelser)

Fremhevede innlegg

Gjest Ukjenten
Skrevet

Hei.

Jeg sliter med anoreksia/bulimi, men ikke overspising. Jeg ligger på 1000kcal hver dag, og spyr opp en del av dette igjen. Alle rundt meg prøver å "skremme" meg til å spise mer og ikke spy, ved å si at jeg ødelegger forbrenninga mi, kroppen går i sparemodus osv. Er dette egentlig sant? Jeg går jo ned, og merker liksom ikke så mye forskjell??

Det handler ikke om å bli tynn for min del, men for kontroll. (Bare så det er sagt)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ukjenten skrev:

Hei.

Jeg sliter med anoreksia/bulimi, men ikke overspising. Jeg ligger på 1000kcal hver dag, og spyr opp en del av dette igjen. Alle rundt meg prøver å "skremme" meg til å spise mer og ikke spy, ved å si at jeg ødelegger forbrenninga mi, kroppen går i sparemodus osv. Er dette egentlig sant? Jeg går jo ned, og merker liksom ikke så mye forskjell??

Det handler ikke om å bli tynn for min del, men for kontroll. (Bare så det er sagt)

Ja, du kan for eks alvorlig skade magens evne til å fordøye mat. Det finnes tilfeller av mennesker med spisefortyrrelser som har utviklet gastroparese for eks. Dvs at musklene i tarmen ikke skyver mat skikkelig gjennom tarmen, noe som gjør deg mye oppblåst og kvalm. Maten blir liggende i tarmen lenger enn den skal. Det kan også føre til at du får klumper i magesekken som stivner og sperrer for annen mat som skal gjennom. Det kan få alvorlige følger

I tillegg kan du få hjertesvikt da hjertet er en muskel som trenger næring, da kan du falle plustelig om og dø

Anonymkode: cb796...237

• Liker 3
Gjest Ukjenten
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan for eks alvorlig skade magens evne til å fordøye mat. Det finnes tilfeller av mennesker med spisefortyrrelser som har utviklet gastroparese for eks. Dvs at musklene i tarmen ikke skyver mat skikkelig gjennom tarmen, noe som gjør deg mye oppblåst og kvalm. Maten blir liggende i tarmen lenger enn den skal. Det kan også føre til at du får klumper i magesekken som stivner og sperrer for annen mat som skal gjennom. Det kan få alvorlige følger

I tillegg kan du få hjertesvikt da hjertet er en muskel som trenger næring, da kan du falle plustelig om og dø

Anonymkode: cb796...237

Nå var det på ingen måte dette jeg spurte om, men takk for opplysningen likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Du føkker opp forbrenningen, du ødelegger salt-balansen i kroppen og du risikerer at tennene dine råtner. Hard truth. 

Du risikerer organsvikt og hjertestopp. 

Jeg vil oppfordre deg til å søke hjelp.

Anonymkode: 34cee...0e6

• Liker 4
Gjest Ukjenten
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Du føkker opp forbrenningen, du ødelegger salt-balansen i kroppen og du risikerer at tennene dine råtner. Hard truth. 

Du risikerer organsvikt og hjertestopp. 

Jeg vil oppfordre deg til å søke hjelp.

Anonymkode: 34cee...0e6

Jeg har søkt hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et år jeg spiste ekstremt lite grunnet depresjon. Når denne gikk over og jeg spiser normalt igjen har vekten lagt seg på ca 7kg mer enn før depresjonen. Så jeg tror jeg ødela forbrenningen min litt, eller hvertfall fikk kroppen til å tro at den må holde på det den får.

Du må huske på at de rundt deg er veldig bekymret for deg, fordi sykdommen din er veldig skadelig og potensielt dødelig. De føler nok at du ikke tar til deg rådene deres, og blir da desperate og tyr til skremming. Men de er bare glade i deg og vil deg vel!

Håper du har en behandler du kan støtte deg til i veien til å bli frisk:)

Anonymkode: 6f2dc...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det er ikke sant og uansett irrelevant fordi spiseforstyrrelser er mye farligere enn som så. Det er den psykiatriske sykdommen med aller høyest dødelighet. Og det er ikke pga selvmord, men pga hvordan det ødelegger fysikken din etterhvert. Å kaste opp mye er farlig pga fare for elektrolyttforstyrrelse og ikke minst for hjertet. Anoreksi har det samme, hjertet kan stoppe. I tillegg vil den konstante underærnæring gi mange andre skader som tannråte som en nevner, beinskjørhet, ekstremt hårtap og hårvekst på andre steder på kroppen, og ikke minst: infertilitet. Det meste er reversibelt om du begynner å spise igjen i tide. Går det for lang tid, kan det være irreversibelt. Mange som har hatt spiseforstyrrelse over mange år, men blitt frisk kan ofte ikke få barn f.eks.

Jeg så denne filmen for en stund siden. Den er fullstendig hjerteskjærende og sier ca alt om hvor farlig spiseforstyrrelser kan være..hun har svært alvorlig anoreksi. "Emma wants to live"

https://www.youtube.com/watch?v=k2nvHtwM2wo

Anonymkode: 339fa...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra at du har søkt om hjelp.

Jeg har slitt med både anoreksi, bulimi og overspising. Forbrenningen er helt ødelagt, fordøyelsen er ødelagt, det er svært lite mat jeg tåler nå. Jeg har så store problemer med mage og tarm.

Anonymkode: a8479...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du ta med legen din, ikke kg

Anonymkode: 664f1...a0b

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Kragebein, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...