Gå til innhold

Trøndere, hvordan uttaler dere navnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Johan?

 

Jeg er ikke trønder, men bor i Trondheim. Lurer på å gi sønnen min det navnet, hvis det uttales på samme måte som min egen dialekt.

JoHANN eller JOHan?

Anonymkode: 5b50b...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Emera
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Johan?

 

Jeg er ikke trønder, men bor i Trondheim. Lurer på å gi sønnen min det navnet, hvis det uttales på samme måte som min egen dialekt.

JoHANN eller JOHan?

Anonymkode: 5b50b...be5

 

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoHANN selvfølgelig

Anonymkode: 2cdea...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOHan ja. Trøndere legger typisk trykket på første stavelse, tenk f.eks. på ord som salat og banan - SALLat og BANNan, der østlendinger sier salaaat og banaaan. Yngre trøndere er gjerne litt mer standardiserte i målet da.

Fint navn for øvrig😊

Anonymkode: f576c...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JoH

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Johan?

 

Jeg er ikke trønder, men bor i Trondheim. Lurer på å gi sønnen min det navnet, hvis det uttales på samme måte som min egen dialekt.

JoHANN eller JOHan?

Anonymkode: 5b50b...be5

Jeg er trønder, men har bodd lenge på østlandet. Klarer ikke helt forklare hvordan det ville bli sagt på trøndersk, men mer som Jooo-hann. Altså ikke samme uttale som her på østlandet. Jeg vurderte navnet Johannes til sønnen min, men droppet det pga. trønderslekten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOhan. Trykket på Jo. 

Forskjell på by- trønder og bygdetrønder også da :P

Anonymkode: 61e10...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Trondheim, sier JOO-hann

Anonymkode: 55631...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo'an (tilnærmet stum h) sier vi.  (Sør-trønder mot nordmørs-grensa)

Anonymkode: 448cb...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo`han. Med trykket på første stavelse. Vakkert navn!

Anonymkode: 05e20...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et lite tettsted et stykke vekk fra Trondheim, og her er det vanlig å si Jo-hann: Med trykk på begge deler av navnet, men aller mest på første.

Er enig med den personen som sa at det kan variere fra Trondheim og andre mindre steder. Trondheimere har ofte, men ikke alltid, et litt penere språk (mer likt riksmål) enn folk fra andre steder i Trøndelag. Så du har nok en større sjanse for å finne noen som uttaler det på den ikke-trønderske måten i Trondheim enn andre steder i Trøndelag vil jeg tro. (Om det faktisk stemmer med akkurat dette navnet blir en annen sak. Jeg kjenner ikke nok folk fra Trondheim som også snakker om noen som heter Johan til at jeg kan klare å uttale meg helt nøyaktig. :fnise: )

Anonymkode: 8df24...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

JOHan ja. Trøndere legger typisk trykket på første stavelse, tenk f.eks. på ord som salat og banan - SALLat og BANNan, der østlendinger sier salaaat og banaaan. Yngre trøndere er gjerne litt mer standardiserte i målet da.

Fint navn for øvrig😊

Anonymkode: f576c...050

Det er mange østlendinger også som har trykk på første stavelse. Jeg bor på Romerike og er det mange som sier sallat, bannan og Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøndere er snåle.

Anonymkode: 5d450...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på første stavelse, så JOHan. 

Anonymkode: 4bc4b...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså. Barnet blir jo gammelt nok til å si navnet sitt selv. Jeg kjenner flere Johan og sier navnet deres slik de sier det. Noen heter Jo-han og noen heter Jo-hann. 

Som Mari og Mari, Kristin og Kristiin.

Anonymkode: 94a2f...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joan - lett trykk på a og stum h

Anonymkode: 985ba...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎07‎.‎2017 den 22.44, Ella1 skrev:

JoH

Jeg er trønder, men har bodd lenge på østlandet. Klarer ikke helt forklare hvordan det ville bli sagt på trøndersk, men mer som Jooo-hann. Altså ikke samme uttale som her på østlandet. Jeg vurderte navnet Johannes til sønnen min, men droppet det pga. trønderslekten ;) 

Jeg er også trønder, og sier Joo-hann. Men jeg sier Johannes som en østlending.

Det varierer nok litt etter hvordan den som har navnet uttaler det. Ei jeg kjenner heter Marianne. Hun vrir seg når folk kaller henne MARRjanne. Så det er også et typisk navn jeg uttaler som en østlending.

Anonymkode: 2d213...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...